Gå til innhold

trenger vi barnetrygden - vi "folk flest"?

flisa

Anbefalte innlegg

http://www.bt.no/meninger/trine/article359698

Våre 970,- pr. mnd kan MEGET vel gå til en unge som sliter i stedet. Hva med dine barntrygdpenger?

Har ikke de fleste i Norge det godt nok?

Vi gauler om bensinen går opp 1 krone literen en ukes tid,- mens vi kjører rundt fra bensinstasjon til bensinstasjon og spiser opp en sjokolade til 18 kr.....

I forhold til inntektene i Norge har vi faktisk billig bensin!

Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

18

• tiliti

6

• Hawkwind

6

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

I forhold til inntektsnivået er bensinen vel egentlig ikke særlig dyr. Men det er jo mange som er avhengig av bil f.eks. til og fra jobb som ikke tjener så mye og sliter med å betale andre utgifter hvis bensinprisen går opp.

Barnetrygden er det vel en del som ikke trenger (Røkke osv.), men foreldrene mine hadde ikke klart seg uten den i dag (de har fortsatt to små som bor hjemme). Jeg kjener også en familie som bor i Oslo og har en inntekt på rundt en million i året. Skulle ikke tro de hadde bruk for barnetrygden, men det har de, for det er så dyrt å bo der at nesten alle pengene deres går til husleie. De lever ikke over evne, drar aldri på ferie, har bare en bil og barnet deres har bare halv plass i barnehagen (moren har valgt å være hjemme når han er liten). Konklusjonen: nei, jeg synes ikke barnetrygden bør droppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Vi "som folk flest" kunne jo også blitt unntatt fra gratis skole, "gratis" helsetjenester osv osv.

Hvorfor skal en straffes for å lykkes i livet? Er det en synd å ha god råd?

Uansett vil et slikt forslag kun være en fjerning av slike tjenester på sikt. De vil sette en øvre grense for hvor mye en kan tjene for å få barnetrygd. Denne summen vil ikke bli justert i særlig grad og til slutt er det nesten ingen som får barnetrygd. Det samme prinsippet har en jo sett bl.a. på toppskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det svært godt ja, og kunne sikkert for vår del lett unnvært de kronene i mnd.

Men vi setter dem inn på egen konto til Knøttet, dermed får han en liten startpakke når tiden kommer for å stå på egne ben.

Foreløpig klarer han bare å stå når han holder seg i bordkanten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det svært godt ja, og kunne sikkert for vår del lett unnvært de kronene i mnd.

Men vi setter dem inn på egen konto til Knøttet, dermed får han en liten startpakke når tiden kommer for å stå på egne ben.

Foreløpig klarer han bare å stå når han holder seg i bordkanten. :-)

Syns du det er rettferdig da - at felleskassa for neon blir aprepenger på bok og gjør ditt barn ENDA bedre rustet enn en som kanskje skulle hatt dobbelt opp her og nå?

Ja, jeg vet det er provoserende. Vi sparer også barnetrygden hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til inntektsnivået er bensinen vel egentlig ikke særlig dyr. Men det er jo mange som er avhengig av bil f.eks. til og fra jobb som ikke tjener så mye og sliter med å betale andre utgifter hvis bensinprisen går opp.

Barnetrygden er det vel en del som ikke trenger (Røkke osv.), men foreldrene mine hadde ikke klart seg uten den i dag (de har fortsatt to små som bor hjemme). Jeg kjener også en familie som bor i Oslo og har en inntekt på rundt en million i året. Skulle ikke tro de hadde bruk for barnetrygden, men det har de, for det er så dyrt å bo der at nesten alle pengene deres går til husleie. De lever ikke over evne, drar aldri på ferie, har bare en bil og barnet deres har bare halv plass i barnehagen (moren har valgt å være hjemme når han er liten). Konklusjonen: nei, jeg synes ikke barnetrygden bør droppes.

de har har valgt att mor skal være hjemme OG bo dyrt i Oslo - - -. De har valg som ikke alle kan ta. Veldig mange må ha to inntekter for å klare å bo på ikke-press-områder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi "som folk flest" kunne jo også blitt unntatt fra gratis skole, "gratis" helsetjenester osv osv.

Hvorfor skal en straffes for å lykkes i livet? Er det en synd å ha god råd?

Uansett vil et slikt forslag kun være en fjerning av slike tjenester på sikt. De vil sette en øvre grense for hvor mye en kan tjene for å få barnetrygd. Denne summen vil ikke bli justert i særlig grad og til slutt er det nesten ingen som får barnetrygd. Det samme prinsippet har en jo sett bl.a. på toppskatten.

Jeg sa ikke "tar du den så tar du den" - jeg sa abrnetrygden, som for veldig mange er rene luksuskroner som man setter i banken. Jeg syns det er en merkelig ordning - som var riktig den gang folk innrettet seg anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke "tar du den så tar du den" - jeg sa abrnetrygden, som for veldig mange er rene luksuskroner som man setter i banken. Jeg syns det er en merkelig ordning - som var riktig den gang folk innrettet seg anderledes.

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som sparer barnetrygda. I min krets går den med i "det store sluket" hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest må ha den, bare må ha den

Ja, da er jo du nettopp en som er avhengig av den.

Hvem skal vurdere hvem som er avhengig og hvem er ikke? Jeg vet at jeg trenger barnetrygden langt mer enn mange andre, men å strekke det så langt som å si at andre ikke får, det blir for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er rettferdig da - at felleskassa for neon blir aprepenger på bok og gjør ditt barn ENDA bedre rustet enn en som kanskje skulle hatt dobbelt opp her og nå?

Ja, jeg vet det er provoserende. Vi sparer også barnetrygden hver mnd.

Nei, rettferdig er det ikke. Men barna i Afrika sulter, og vi bor på toppen av kransekaka. Neida, skjønner hvor du vil hen.

For venninna mi er barnetrygden nærmest liv eller død, hun er alltid bunnskrapt dagene før neste lønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok klare oss uten vil jeg tro, men den kommer godt mde.. Ikke det at 970 kr er særlig å snakke om egentlig.. Nå har vi ikke barn ennå, men sier ikke neitakk til barnetrygden. Når nurket blir større blir det sikkert litt trangt økonomisk sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Ja vi trenger barnetrygden, ikke en krone går inn på kontoen til ungene mine :o), men det er klart vi reise på ferie, kjøper slalåmutstyr, sykler osv. til ungene og det trenger vi jo strengt tatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mens vi kjører rundt fra bensinstasjon til bensinstasjon og spiser opp en sjokolade til 18 kr..."

De som gjør slikt, og samtidig klager, mangler nok litt av grepet på virkeligheten.

"I forhold til inntektene i Norge har vi faktisk billig bensin!"

Nah, vet ikke helt. En nyere undersøkelse slo hull på dette med at vi har så god råd i norge. Når vi ser på hva vi faktisk får kjøpt av goder etc. for de høye lønningene, så faller vi ikke særlig bra ut.

Når det gjelder bensinen, så er det også en del prinsipper ute å går. Hvilken moral forsvarer å ha 80% prosent statlige avgifter på en vare? Det gjelder også andre varer - f.eks kjøtt, men det er som regel bensinen folk snakker om. Selv har jeg ikke bil, så akkurat det blir jeg lite berørt av.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos barnestygden: Jeg har en onkel som ble ufør etter et slag for noen år siden. Til å begynne med fikk ha ikke et øre i støtte, og han og to barn levde av barnetrygden i ganske lang tid.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos barnestygden: Jeg har en onkel som ble ufør etter et slag for noen år siden. Til å begynne med fikk ha ikke et øre i støtte, og han og to barn levde av barnetrygden i ganske lang tid.

"..................................."

Ja, det var han væl unt! :) Det er jo nettopp slike tilfeller man må fange opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...