Gå til innhold

Hvordan forebygge rusproblemer?


Gjest mye rus på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest mye rus på skolen

Hva er det aller beste man kan gjøre for å forebygge at barna begynner med rus?

Er det bedre at foreldre er totalavholds for rus enn at de har et moderat forhold til det? Når jeg skriver rus, tenker jeg på alkohol, røyk, snus og narkotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke foreldrenes forhold til rusmiudler har så stor betydning, hvis det ikke er snakk om misbruk, og at man ellers i familien løser stress på en sunn måte, uten tabletter eller rusmidler. Tror det beste dere kan gjøre er og prøve og gi barna selvtillit, godt selvbilde. Samt troen på at de kan mestre vanskelige ting som dukker opp uten rusmidler.Sette grenser, gi klare konsekvenser om brudd på grenser.Gi mye ros, og gode tilbakemeldinger på det de er gode på.Tror nok også at gruppepress og jakten på spenning, kan være et press, men er ganske sikker på at de er bedre rustet til og stå imot med god selvtillit i ryggen.Tror nok også det er viktig at ungene får ut energi og spenning på det de er god på, samt at man som foreldre følger godt opp på dette.Vi har hatt foreldremøte ang. dette, da det også er en del rusmidler her på ungdomskolen.Tror den viktigste jobben er forebyggingen mht. egne barn.Tror ikke selve rusproblemet på skolen lar seg fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett spennende spørsmål du tar opp. Nå vet ikke jeg ditt utgangspunkt, men jeg kan litt om dette fra forskjellig perspektiv.

Som mor har jeg vært nøye med mitt eget forhold til alkohol. Andre erfaringer har jeg ikke...Røyking har jeg aldri holdt på med.

Jeg har vært nøye med å få ungene mine hjem om kvelden. Vi, min mann og jeg, har vært drosjesjåfører konstant til barna sørget for dette selv.

Vi fylte bilen vår med ungdom når vi skulle hente. En av oss var alltid edru nyttårsaften, slike dager for å følge med våre ungdommer.

Jeg har vært nøye med hvor ungene er, hvem de er sammen med osv. De måtte alltid gjøre avtaler her hjemme. Vi sov ikke før de var i hus.

Vi bor avsides til så de må kjøres for å treffe andre ungdommer.

Mine ungdommer har kommet hjem med røyk i lommene eller snus. Det har jeg slått hardt ned på, og hatt kommentar på hvor dumme jeg synes de er som holder på med det.

Jeg har aldri lagt skul på mine holdninger til alkohol, stoff og nikotin....Ungdommene har aldri fått alkohol hjemme. For å prøve.

Jeg har også jobberfaring ift. rusmissbrukere. De har som regel opplevd en del rus av forskjellig slag i barndommshjemmet sitt. Noen har opplevd omsorgssvikt. Overgrep...you name it... Mye tragisk.

Det er en kombinasjon av psykiatri og rus. En slags selvmedisinering i rusproblematikken. Det er en sammensatt problematikk.

Men følg opp ungene dine hvis du har unger. Det er en flott jobb okke som.

Mine ungdommer er ikke det døyt bedre enn andre sine når det gjelder fest og moro. Det er greit å innse. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye rus på skolen

Tror ikke foreldrenes forhold til rusmiudler har så stor betydning, hvis det ikke er snakk om misbruk, og at man ellers i familien løser stress på en sunn måte, uten tabletter eller rusmidler. Tror det beste dere kan gjøre er og prøve og gi barna selvtillit, godt selvbilde. Samt troen på at de kan mestre vanskelige ting som dukker opp uten rusmidler.Sette grenser, gi klare konsekvenser om brudd på grenser.Gi mye ros, og gode tilbakemeldinger på det de er gode på.Tror nok også at gruppepress og jakten på spenning, kan være et press, men er ganske sikker på at de er bedre rustet til og stå imot med god selvtillit i ryggen.Tror nok også det er viktig at ungene får ut energi og spenning på det de er god på, samt at man som foreldre følger godt opp på dette.Vi har hatt foreldremøte ang. dette, da det også er en del rusmidler her på ungdomskolen.Tror den viktigste jobben er forebyggingen mht. egne barn.Tror ikke selve rusproblemet på skolen lar seg fjerne.

Jeg tror det er best at foreldrene er totalavholds. Jeg tror at barna da vil få mye dråligere samvittighet for å prøve rus når de vet at foreldrene er totalt imot det. Dermed unn¨går de det langt opp i tenårne i såfall ville jeg tro.Å gå foran som et bra eksempel har jeg langt større tro på enn allverdens prat. Håper psykiateren også kan komme med et svar, for det er viktig at foreldre blir bevisst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er best at foreldrene er totalavholds. Jeg tror at barna da vil få mye dråligere samvittighet for å prøve rus når de vet at foreldrene er totalt imot det. Dermed unn¨går de det langt opp i tenårne i såfall ville jeg tro.Å gå foran som et bra eksempel har jeg langt større tro på enn allverdens prat. Håper psykiateren også kan komme med et svar, for det er viktig at foreldre blir bevisst på det.

-"Jeg tror det er best at foreldrene er totalavholds. Jeg tror at barna da vil få mye dåligere samvittighet for å prøve rus når de vet at foreldrene er totalt imot det."

Jeg er bare såå uenig med deg! Å vise måtehold er bedre enn å vise totalt avhold. En opprørsk tenåring vil vel bare se på det som ekstra spennende, hvis dette er noe foreldrene tar totalt avstand fra, men som andre voksne nyter nå og da. Blir det samme som å ta totalt avstand fra godteri det. Godteri kan også ved stort inntak føre med seg store problemer, det betyr vel ikke at vi skal forby det? mye bedre å gi barna gode holdninger vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er best at foreldrene er totalavholds. Jeg tror at barna da vil få mye dråligere samvittighet for å prøve rus når de vet at foreldrene er totalt imot det. Dermed unn¨går de det langt opp i tenårne i såfall ville jeg tro.Å gå foran som et bra eksempel har jeg langt større tro på enn allverdens prat. Håper psykiateren også kan komme med et svar, for det er viktig at foreldre blir bevisst på det.

Tror du vil få¨flere synspunkter om du stiller spørsmålet ditt på rusforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...