Gå til innhold

Anbefalte innlegg

arda1365380791
Skrevet

Jeg har tre krav; det må være enkelt å bruke, ha feeet og svær minnebrikke og flest mulig pixler.

Selv har jeg en hendig sak (HP, tror jeg) med dockingstasjon. Når du har brukt kameraet, setter man kameraet i dockingstasjonen (er hele tida kobla til pc'en gjennom usb-port), trykker på en knapp og så starter software og greier og vips er bildene overført til riktig katalog.

Det er fikse greier, og det er sikkert mange andre merker som har det også.

Men husk å legg til penger til en megabrikke. Kjedelig å gå tom for plass, eller gå ned i bildekvalitet for å få trøkka inn mange bilder.

..

Hvilke kamera som gir mest for pengene, aner jeg ikke. Kanskje noe på dinside.no?

Etter et par år med digitalkamera er det ett krav som et must for meg: Dockingstasjon med samtidig overføring av bilder og lading! Jeg har alltid full-ladet batteri - og mitt kamera er alltid klart til bruk. Opplever stadig at kjente som må ta ut batteriene for å lade, går tom for strøm og går glipp av gode motiver.

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

52

• IngenLurerDenneGutten

23

• Jeg er en annen

9

• Åsemor

4

Skrevet

Etter et par år med digitalkamera er det ett krav som et must for meg: Dockingstasjon med samtidig overføring av bilder og lading! Jeg har alltid full-ladet batteri - og mitt kamera er alltid klart til bruk. Opplever stadig at kjente som må ta ut batteriene for å lade, går tom for strøm og går glipp av gode motiver.

Hm, dette baller på seg, dockingstasjon er nok en gang notert.

Men hvis du feks ser her (lenke), er dockingstasjon det samme som 'Egen stasjon i Utforsker'? Nei...? Dockingstasjon kommer vel i stedet for (evt i tillegg til) 'Standard USB-kontakt'?

http://www.dinside.no/php/art.php?id=211189&versjon=tekniskedata

Gjest trenger ikke dockingstasjon
Skrevet

Men hvis du feks ser her (lenke), er dockingstasjon det samme som 'Egen stasjon i Utforsker'? Nei...? Dockingstasjon kommer vel i stedet for (evt i tillegg til) 'Standard USB-kontakt'?

Vi har ingen dockingstasjon, men to kabler som alltid ligger koblet til ved pcen (den ene til pc-en, den andre til strøm. Da er det bare å sette inn disse to kablene, og bildene overføres og batteriet lades opp (må ikke tas ut av kameraet for å lades).

Kameraet er alltid ferdig til bruk. på samme måte som ved en dockingstasjon. Kameraet kan ligge i etuiet sitt mens det er koblet til kablene.

Skrevet

Vi har ingen dockingstasjon, men to kabler som alltid ligger koblet til ved pcen (den ene til pc-en, den andre til strøm. Da er det bare å sette inn disse to kablene, og bildene overføres og batteriet lades opp (må ikke tas ut av kameraet for å lades).

Kameraet er alltid ferdig til bruk. på samme måte som ved en dockingstasjon. Kameraet kan ligge i etuiet sitt mens det er koblet til kablene.

Så kabel alene er rett og slett en forenkling av prosessen?

Skrevet

Bare til info:

Det har blitt meg fortalt at med dockingstasjon så er det program på pc som jobber "all time"

Vet om folk som ikke vil ha så mye programmer på pc og som derfor velger å plugge inn kamera ved behov.

Selv har jeg stor pc og docking, og ville ikke vært foruten.

:)

Annonse

Skrevet

"Jeg er en rimelig stødig speilrefleksfotograf, men det er klart, dette blir noe nytt"

Hvis du har brukt speilrefleks i mange år har du kanskje er del opptikk til dette? Kanskje du bør se deg om etter et brukt digitalt speilrefleks som disse objektivene passer til.

Med på kjøpet får du tilgang til RAW-filer.

Altså et kamera som ikke konverterer direkte til jpg/tiff, men til rå-fil, der det meste kan rettes opp og justeres før det konverteres til tiff/jpg.

Det var en god ide - men jeg har ikke såpass til utstyr at det kan være aktuelt. Men takk likevel.

Skrevet

Bare til info:

Det har blitt meg fortalt at med dockingstasjon så er det program på pc som jobber "all time"

Vet om folk som ikke vil ha så mye programmer på pc og som derfor velger å plugge inn kamera ved behov.

Selv har jeg stor pc og docking, og ville ikke vært foruten.

Hvorfor? *mase litt*

Skrevet

Hvorfor? *mase litt*

He he, mas i veg.

Dog er desverre min viten noe begrenset på området ;)

Ble bare fortalt at dockingen med programmet tok sin plass på pc fordi dockingen gjør at man kan ta kontakt med pc omgående.

Slikt skulle det visst ikke være bare med kabel, da skjedde det bare noe ved valg.

Vet ikke hvordan det er men dockingen fungerer flott her. Trykker bare på en knapp på dockingen så svosj, svosj. Pc er stor så det er ingen hinder om flere programmer er i bruk hele tiden.

Har et videokamera som er koblet med slik kabel, kanskje det blir det samme. Der må jeg iallefall gå inn i programmet og starte det opp selv for overføring ol.

Skrevet

He he, mas i veg.

Dog er desverre min viten noe begrenset på området ;)

Ble bare fortalt at dockingen med programmet tok sin plass på pc fordi dockingen gjør at man kan ta kontakt med pc omgående.

Slikt skulle det visst ikke være bare med kabel, da skjedde det bare noe ved valg.

Vet ikke hvordan det er men dockingen fungerer flott her. Trykker bare på en knapp på dockingen så svosj, svosj. Pc er stor så det er ingen hinder om flere programmer er i bruk hele tiden.

Har et videokamera som er koblet med slik kabel, kanskje det blir det samme. Der må jeg iallefall gå inn i programmet og starte det opp selv for overføring ol.

Jeg skjønner. Jeg skjønner også at docking med nødvendighet må bli dyrere enn enn enkel (?) kabel.

Når så begge gjør samme nytte, tror jeg valget blir enkelt.

Skrevet

Jeg skjønner. Jeg skjønner også at docking med nødvendighet må bli dyrere enn enn enkel (?) kabel.

Når så begge gjør samme nytte, tror jeg valget blir enkelt.

Er nok dyrere ja. Til mitt kamera var forskjellen en 700.-kr tror jeg.

De sier at som ved scart på tv og lignende at disse små dingsene inni kontakten har lettere for å knekke ved å ta ut og inn ofte, men hvor sant det er vet ikke jeg.

Jeg hadde nok vurdert prisforskjell og pc kapasitet samt interessen for enkelhet jeg før jeg tok valget.

Under kameratilbudene pleier ofte å stå "tilbehør" kanskje. Da vil du vel kunne finne ut hvor mye en dockingstasjon vil koste til hvert enkelt kamera.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Takk, alle sammen, for gode innspill.

Joda, jeg leser tester og faglige råd fra fotografer, mye bra å hente der.

Men si meg, dere som nevner reaksjonstid (rikelig med MB har jeg tenkt ut selv, det koster dessuten nesten ingenting med minnebrikker):

Hva er kort / lang reaksjonstid etter deres mening?

Jeg kikker for øvrig på to kameraer (Canon og Nikon) med hhv 3,2 sek og 3,0 sek ved 2 blitzbilder.

Finnes det kameraer med mindre enn 3 sekunder hadde jeg tatt det tvert. Lillebror hater å bli tatt bilder av, å vente tre sekunder for ham er leeeeeeeeenge. Mitt bruker sikkert ti sekunder før jeg får knota til et bilde. Og så sånn funskjon som gjør at bilder med bevegelse ikke blir uklare, det vil jeg ha.

Skrevet

Er nok dyrere ja. Til mitt kamera var forskjellen en 700.-kr tror jeg.

De sier at som ved scart på tv og lignende at disse små dingsene inni kontakten har lettere for å knekke ved å ta ut og inn ofte, men hvor sant det er vet ikke jeg.

Jeg hadde nok vurdert prisforskjell og pc kapasitet samt interessen for enkelhet jeg før jeg tok valget.

Under kameratilbudene pleier ofte å stå "tilbehør" kanskje. Da vil du vel kunne finne ut hvor mye en dockingstasjon vil koste til hvert enkelt kamera.

Ok, _nå_ svarte du vel på det jeg lurer på, nemlig om docking er ekstrautstyr eller om det følger med enkelte kameraer :-)

Annonse

Gjest ChiengMai
Skrevet

Etter min mening skal man ha kamera som tar vanlige batterier også, så slipper man stresse om kameraet ikke er opplada. Har dockingstasjon, men den bruker jeg bare hvis jeg skal se bilder på TV.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Så kabel alene er rett og slett en forenkling av prosessen?

Jeg har en kortleser til flere typer kort (koster rundt 300 kroner). Da kan jeg overføre bildene fra mobilen min, fra kameraet til Storebror og fra videokameraet også uten å plundre med mer enn en tilkobling.

Skrevet

Finnes det kameraer med mindre enn 3 sekunder hadde jeg tatt det tvert. Lillebror hater å bli tatt bilder av, å vente tre sekunder for ham er leeeeeeeeenge. Mitt bruker sikkert ti sekunder før jeg får knota til et bilde. Og så sånn funskjon som gjør at bilder med bevegelse ikke blir uklare, det vil jeg ha.

Kortere tid enn 3 sekunder mellom to bllitzbilder har jeg bare funnet i kameraer opp mot 10.000 kr...

Skrevet

Ok, _nå_ svarte du vel på det jeg lurer på, nemlig om docking er ekstrautstyr eller om det følger med enkelte kameraer :-)

Det er forskjell på tilbudene.

Noen selges med kabel, andre, som mitt, ble solgt med docking. (samme kamera med kabel ble annonser et annet sted)

Skrevet

Jeg har en kortleser til flere typer kort (koster rundt 300 kroner). Da kan jeg overføre bildene fra mobilen min, fra kameraet til Storebror og fra videokameraet også uten å plundre med mer enn en tilkobling.

Det er dessverre store huller i digitalkameraspråkkunnskapene mine...

Kan du oversette dette til god, gammeldags norsk?

'Jeg har en kortleser til flere typer kort (koster rundt 300 kroner).'

Skrevet

Hva er lang reaksjonstid?

Fint, det med zoom har jeg notert.

Vet ikke hvor lang reaksjonstid mitt kamera har, men det kjennes veldig lenge ut.

Dersom du går i butikke kan du sikkert få prøve et par så får du en følelse med det.

Gjest hos oss
Skrevet

Det er dessverre store huller i digitalkameraspråkkunnskapene mine...

Kan du oversette dette til god, gammeldags norsk?

'Jeg har en kortleser til flere typer kort (koster rundt 300 kroner).'

Bildene lagres på et minnekort / minnebrikker, de ulike merkene bruker ulike typer kort / brikker.

Noen tar aldri ut brikken av kameraet, men kobler kameraet (via docking eller kabel) til pc. Noen putter brikken inn i printeren (da er du avhengig av at din printer leser denne typen brikke / kort). Og noen har en kort/brikkeleser, som er koblet til pc-en, hvor du putter minnebrikken inni. Noen lesere kan lese flere typer minnebrikker / kort. )fra ulike kameratyper, videokamera, mobiltelefon osv).

Vi kan laste bildene våre over til pc ved hjelp av kabel, kortleser og rett i printeren, men bruker mest kabelen. Da vet man at minnekortet alltid er på plass (og slipper å stå med et kamera uten batterier eller uten minnekort).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...