Gå til innhold

Anbefalte innlegg

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Det var en god ide - men jeg har ikke såpass til utstyr at det kan være aktuelt. Men takk likevel.

Nå har ikke jeg fulgt med i hele tråden, men har lest litt om det dere skriver om reaksjonstid. Og noen modeller er senere enn andre.

Men det de aller fleste gjør feil er å trykke inn utløseren direkte uten å fokusere først. Ved første kikket fokuserer kameraet, og ved å trykke videre tas bildet. Har man fokusert først tas oftest bildet momentant.

Men gjør man hele denne prosessen i ett trykk blir det bare plunder.

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

52

• IngenLurerDenneGutten

23

• Jeg er en annen

9

• Åsemor

4

Skrevet

Nå har ikke jeg fulgt med i hele tråden, men har lest litt om det dere skriver om reaksjonstid. Og noen modeller er senere enn andre.

Men det de aller fleste gjør feil er å trykke inn utløseren direkte uten å fokusere først. Ved første kikket fokuserer kameraet, og ved å trykke videre tas bildet. Har man fokusert først tas oftest bildet momentant.

Men gjør man hele denne prosessen i ett trykk blir det bare plunder.

Ja, sånn er det jo. Leser i etpar diskusjonsforum der det samme blir påpekt.

Skrevet

Bildene lagres på et minnekort / minnebrikker, de ulike merkene bruker ulike typer kort / brikker.

Noen tar aldri ut brikken av kameraet, men kobler kameraet (via docking eller kabel) til pc. Noen putter brikken inn i printeren (da er du avhengig av at din printer leser denne typen brikke / kort). Og noen har en kort/brikkeleser, som er koblet til pc-en, hvor du putter minnebrikken inni. Noen lesere kan lese flere typer minnebrikker / kort. )fra ulike kameratyper, videokamera, mobiltelefon osv).

Vi kan laste bildene våre over til pc ved hjelp av kabel, kortleser og rett i printeren, men bruker mest kabelen. Da vet man at minnekortet alltid er på plass (og slipper å stå med et kamera uten batterier eller uten minnekort).

Det var dagens beste oppsummering og forklaring. Tusen takk!

Skrevet

Takk, alle sammen, for gode innspill.

Joda, jeg leser tester og faglige råd fra fotografer, mye bra å hente der.

Men si meg, dere som nevner reaksjonstid (rikelig med MB har jeg tenkt ut selv, det koster dessuten nesten ingenting med minnebrikker):

Hva er kort / lang reaksjonstid etter deres mening?

Jeg kikker for øvrig på to kameraer (Canon og Nikon) med hhv 3,2 sek og 3,0 sek ved 2 blitzbilder.

Men står det bare om reaksjonstida på mellom to blitz-bilder? Det jeg snakker om er reaksjonen fra jeg bestemmer meg for å trykke på knappen til bildet er tatt.

Hvis du skal ta et helt vanlig bilde med et vanlig gammeldags kamera med film, tar man bildet idet man trykker ned knappen.

På mitt kamera tar det nok mellom et halvt og et sekund. Har sjelden hatt behov for å ta to bilder med mindre enn 3 sekunder mellom, så akkurat det syns jeg faktisk er lite interessant.

Har ikke lest tråden, så jeg vet ikke om noen andre her har nevnt det med optisk og digital zoom. Når du kikker på kamera må du aldri ta hensyn til digital zoom. Og kjøper du et kamera med digital zoom vil jeg gå så langt som å si at du aldri bør bruke det. Optisk zoom er det som teller.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Men står det bare om reaksjonstida på mellom to blitz-bilder? Det jeg snakker om er reaksjonen fra jeg bestemmer meg for å trykke på knappen til bildet er tatt.

Hvis du skal ta et helt vanlig bilde med et vanlig gammeldags kamera med film, tar man bildet idet man trykker ned knappen.

På mitt kamera tar det nok mellom et halvt og et sekund. Har sjelden hatt behov for å ta to bilder med mindre enn 3 sekunder mellom, så akkurat det syns jeg faktisk er lite interessant.

Har ikke lest tråden, så jeg vet ikke om noen andre her har nevnt det med optisk og digital zoom. Når du kikker på kamera må du aldri ta hensyn til digital zoom. Og kjøper du et kamera med digital zoom vil jeg gå så langt som å si at du aldri bør bruke det. Optisk zoom er det som teller.

"Det jeg snakker om er reaksjonen fra jeg bestemmer meg for å trykke på knappen til bildet er tatt.

På mitt kamera tar det nok mellom et halvt og et sekund"

Jeg har svart på akkurat det - har du lest det?:-)

Skrevet

"Det jeg snakker om er reaksjonen fra jeg bestemmer meg for å trykke på knappen til bildet er tatt.

På mitt kamera tar det nok mellom et halvt og et sekund"

Jeg har svart på akkurat det - har du lest det?:-)

Nei, sannsynligvis ikke. Ser du ikke jeg skriver "har ikke lest hele tråden".

Har bare lest de som svarte før mitt første innlegg i denne tråden.

Men jeg løper selvsagt til for å lese akkurat nuh.

Annonse

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Nei, sannsynligvis ikke. Ser du ikke jeg skriver "har ikke lest hele tråden".

Har bare lest de som svarte før mitt første innlegg i denne tråden.

Men jeg løper selvsagt til for å lese akkurat nuh.

Ixusen din er rimelig hurtig den:-)

Skrevet

Neida, ikke bare tid mellom blitzbilder. Her er eks fra tre kameraer jeg titter på:

Oppstart: 2,4 / 1,7 / 0,7 sek.

Reaksjon utløser: 0,5 sek / 0,8 sek / 0,5 sek.

Mellom to blitzbilder: 4 / 3 / 3,2 sek.

Akkurat nå heller jeg veldig til kamera nr 2 (altså det som viser de midterste tallene jeg har skrevet).

Skrevet

Oops, jeg overså det du sier om zoom. Interessant for en dummie. Takk.

Skrevet

Ixusen din er rimelig hurtig den:-)

Ja, men det virker ikke sånn når babyen smiler og jeg drar fram kameraet, slår det på, og når jeg har tatt bildet er smilet borte for lenge siden. ;)

Men jeg har nå lest det du skrev om å fokusere først. Det er det den gjør når jeg trykker knappen sånn halvveis inn, ja? Men uansett... Da lærte jeg noe nytt i dag, og kommer sikkert til å ta mange flere gode bilder framover!!

Nå som jeg har testa det ut ser jeg at batteriet må lades. Tror ikke jeg har gjort det siden før fødselen, altså nesten to mnd siden og 400 bilder siden. Så batteriet er jeg fornøyd med. Det er mulig jeg har ladet det en gang, men jeg syns at 1 mnd og 200 bilder også er bra jeg da. + sikkert 10 30-sekunders videoer

(Dette var til favn, hvis hun fortsatt vurderer canon ixus)

Jeg er en annen
Skrevet

Nå får du jo faktisk digital speilrefleks til under fem tusen:

http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=9276

Ville nok satset på det om jeg skulle bruke til mer enn bare knipsing.

Hvis du er ute etter et greit kamera som er lett å ha med seg blir det veldig smak og behag, Ixus-serien er sikkert fin. Canon har også en A-serie (75, 80, 95) som skiller seg fra mange andre kompaktkameraer ved å ha mange manulle innstillinger (f.eks. blenderåpning og lukkertid), noe som er fint hvis man vil ha mer kontroll. Men hvis du er villig til å betale 5000 kan du kanskje like godt gå for speilrefleks.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja, men det virker ikke sånn når babyen smiler og jeg drar fram kameraet, slår det på, og når jeg har tatt bildet er smilet borte for lenge siden. ;)

Men jeg har nå lest det du skrev om å fokusere først. Det er det den gjør når jeg trykker knappen sånn halvveis inn, ja? Men uansett... Da lærte jeg noe nytt i dag, og kommer sikkert til å ta mange flere gode bilder framover!!

Nå som jeg har testa det ut ser jeg at batteriet må lades. Tror ikke jeg har gjort det siden før fødselen, altså nesten to mnd siden og 400 bilder siden. Så batteriet er jeg fornøyd med. Det er mulig jeg har ladet det en gang, men jeg syns at 1 mnd og 200 bilder også er bra jeg da. + sikkert 10 30-sekunders videoer

(Dette var til favn, hvis hun fortsatt vurderer canon ixus)

Vi har flere Ixus som brukes rundt omkring i kommunen. (jobb) Vi er veldig fornøyde med dem.

Solide er de også, metall-shassis (hus)

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt Nikon CoolPix 5200 og er kjempefornøyd. Vil anbefale kameraet på det varmeste. Sjekk prisene forskjellige steder, da jeg sjekket var det nesten dobbel pris hos Elite Foto i forhold til Japan Photo. Jeg betalte 2499 kr for det hos Japan Photo

Annonse

Skrevet

Nå får du jo faktisk digital speilrefleks til under fem tusen:

http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=9276

Ville nok satset på det om jeg skulle bruke til mer enn bare knipsing.

Hvis du er ute etter et greit kamera som er lett å ha med seg blir det veldig smak og behag, Ixus-serien er sikkert fin. Canon har også en A-serie (75, 80, 95) som skiller seg fra mange andre kompaktkameraer ved å ha mange manulle innstillinger (f.eks. blenderåpning og lukkertid), noe som er fint hvis man vil ha mer kontroll. Men hvis du er villig til å betale 5000 kan du kanskje like godt gå for speilrefleks.

For å sette streken et sted ble det 5000, men så mye har jeg ikke tenkt å bruke. 3-4000...

Har et Canon AE1 speilrefleks og har alltid vært veldig fornøyd, men nå er jeg hypp på et lite og kompakt kamera i digitalklassen.

I skrivende stund frister Nikon Coolpix 7900.

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt Nikon CoolPix 5200 og er kjempefornøyd. Vil anbefale kameraet på det varmeste. Sjekk prisene forskjellige steder, da jeg sjekket var det nesten dobbel pris hos Elite Foto i forhold til Japan Photo. Jeg betalte 2499 kr for det hos Japan Photo

Sier du det? Morsomt. Jeg er tiltrukket av kameraet hakket over, nemlig 7900.

Skal sjekke med en gang!!

Skrevet

Sier du det? Morsomt. Jeg er tiltrukket av kameraet hakket over, nemlig 7900.

Skal sjekke med en gang!!

Det jeg er spesielt fornøyd med er at det er omtrent null oppstartstid på kameraet, pluss at det er masse forhåndsinnstillinger og finesser, og du kan ta opp video med lyd.

Jeg er en annen
Skrevet

For å sette streken et sted ble det 5000, men så mye har jeg ikke tenkt å bruke. 3-4000...

Har et Canon AE1 speilrefleks og har alltid vært veldig fornøyd, men nå er jeg hypp på et lite og kompakt kamera i digitalklassen.

I skrivende stund frister Nikon Coolpix 7900.

Ser fint ut det. Har i hvert fall nok megapixler, såfremt man ikke skal lage plakater av bildene holder det med ~ 4.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kortere tid enn 3 sekunder mellom to bllitzbilder har jeg bare funnet i kameraer opp mot 10.000 kr...

Ouch, det blir litt heftig pris.

3 sekunder er sikkert bra, det. Ville jo virke lynraskt i forhold til det jeg har, hehe.

Skrevet

Det jeg er spesielt fornøyd med er at det er omtrent null oppstartstid på kameraet, pluss at det er masse forhåndsinnstillinger og finesser, og du kan ta opp video med lyd.

Jeg lurer på om ikke disse to kameraene stort sett er ganske like - unntatt mht megapixler og pris:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=117103

*går i tenkeboksen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...