Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kortere tid enn 3 sekunder mellom to bllitzbilder har jeg bare funnet i kameraer opp mot 10.000 kr...

Å du .. Vi snakker visst om to forskjellige ting her! Med responstid mener jeg tid fra du trykker på avløseren, kameraet har zoomet inn motivet skarpt til bildet er tatt. 3 sekunder mellom tre blitzbilder er mer enn raskt nok for meg...

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

52

• IngenLurerDenneGutten

23

• Jeg er en annen

9

• Åsemor

4

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg lurer på om ikke disse to kameraene stort sett er ganske like - unntatt mht megapixler og pris:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=117103

*går i tenkeboksen*

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke har blitt mer vanlig med større zoom. Er da fire-fem år sida jeg kjøpte mitt første digitalkamera med 3x optisk zoom. Og der henger flesteparten av kameraene fortsatt.

Bare et lite hjertesukk, altså.

Skrevet

Å du .. Vi snakker visst om to forskjellige ting her! Med responstid mener jeg tid fra du trykker på avløseren, kameraet har zoomet inn motivet skarpt til bildet er tatt. 3 sekunder mellom tre blitzbilder er mer enn raskt nok for meg...

Ok, da bruker de kameraene jeg vurderer denne tiden fra du trykker til bildet tas:

0,5-0,8 sek.

Det er bra.

Annonse

Jeg er en annen
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke har blitt mer vanlig med større zoom. Er da fire-fem år sida jeg kjøpte mitt første digitalkamera med 3x optisk zoom. Og der henger flesteparten av kameraene fortsatt.

Bare et lite hjertesukk, altså.

Det skyldes nok at større optisk zoom krever større/lengre objektiv, og da er det plutselig ikke et kompaktkamera lenger, men det fins forsåvidt kamera med stor zoom i denne klassen også: http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=15550

Jeg er en annen
Skrevet

Et tips: på mange kompaktakamerarer fokuserer man automatisk ved å trykke utløserknappen halvt ned (ofte hører man et lite pip når fokus er låst). Når man så trykker utløserknappen helt ned tas bildet, og her er forsinkelsen minimal, i alle fall uten blits.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det skyldes nok at større optisk zoom krever større/lengre objektiv, og da er det plutselig ikke et kompaktkamera lenger, men det fins forsåvidt kamera med stor zoom i denne klassen også: http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=15550

Joda. Mitt har jo 8x optisk zoom. Det er bare så langt mellom de som har mer enn 3x.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ok, da bruker de kameraene jeg vurderer denne tiden fra du trykker til bildet tas:

0,5-0,8 sek.

Det er bra.

Jepp, nå snakker du om noe!

Annonse

Gjest ChiengMai
Skrevet

Et tips: på mange kompaktakamerarer fokuserer man automatisk ved å trykke utløserknappen halvt ned (ofte hører man et lite pip når fokus er låst). Når man så trykker utløserknappen helt ned tas bildet, og her er forsinkelsen minimal, i alle fall uten blits.

Som om det hjelper! Når jeg bruker X antall sekunder på å få kameraet til å fokusere skarpt før jeg tar bildet hjelper det lite at responstiden er liten når knappen trykkes helt ned. Er jo litt av idéen å få _skarpe_ bilder også, ikke bare bilder. Innen alt er i fokus og bra, så er motiver borte.

Jeg er en annen
Skrevet

Som om det hjelper! Når jeg bruker X antall sekunder på å få kameraet til å fokusere skarpt før jeg tar bildet hjelper det lite at responstiden er liten når knappen trykkes helt ned. Er jo litt av idéen å få _skarpe_ bilder også, ikke bare bilder. Innen alt er i fokus og bra, så er motiver borte.

Jo, men passer du på å ha omtrent den samme avstanden til motivet trenger du ikke fokusere på nytt.

Skrevet

Joda. Mitt har jo 8x optisk zoom. Det er bare så langt mellom de som har mer enn 3x.

Hvilket kamera har du?

Skrevet

Jeg lurer på om ikke disse to kameraene stort sett er ganske like - unntatt mht megapixler og pris:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=117103

*går i tenkeboksen*

Som sagt er jeg vedig fornøyd, det tar veldig skarpe bilder som holder seg skarpe også ved forstørring/zoom.

Kanskje kjekt med litt større skjerm, men kommer an på om det er verdt prisen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvilket kamera har du?

Et du ikke vil ha. :-)

HP 850.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jo, men passer du på å ha omtrent den samme avstanden til motivet trenger du ikke fokusere på nytt.

Si meg .. Har du unger?

:-D

Jeg er en annen
Skrevet

Si meg .. Har du unger?

:-D

Nei. Men jeg har da sett bilder av dem tatt også før de helautomatiske kameraenes tid :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...