Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et du ikke vil ha. :-)

HP 850.

Antagelig ikke... :-)

Men jeg vil ha et av disse:

Canon Digital IXUS 700

HP Photosmart R717

Nikon Coolpix 5900

Nikon Coolpix 7900

Sony Cyber-shot DSC-P100

Sony Cyber-shot DSC-P150

Sony Cyber-shot DSC-W1

Dette valget er ikke enkelt, nei.

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

52

• IngenLurerDenneGutten

23

• Jeg er en annen

9

• Åsemor

4

Gjest ChiengMai
Skrevet

Antagelig ikke... :-)

Men jeg vil ha et av disse:

Canon Digital IXUS 700

HP Photosmart R717

Nikon Coolpix 5900

Nikon Coolpix 7900

Sony Cyber-shot DSC-P100

Sony Cyber-shot DSC-P150

Sony Cyber-shot DSC-W1

Dette valget er ikke enkelt, nei.

Husk i alle fall responstid! Og gjerne at kameraet tar både vanlige batterier og oppladbare. Utrolig irriterende å slippe opp for strøm.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei. Men jeg har da sett bilder av dem tatt også før de helautomatiske kameraenes tid :)

Vel, mitt kamera fungerer dårlig sammen med en aktiv fireåring, det er i alle fall sikkert.

Skrevet

Som sagt er jeg vedig fornøyd, det tar veldig skarpe bilder som holder seg skarpe også ved forstørring/zoom.

Kanskje kjekt med litt større skjerm, men kommer an på om det er verdt prisen.

Flesker antagelig til med litt større skjerm, 2" ser jeg som passe - blir den større, kan fingrene klabbe borti.

Skrevet

Husk i alle fall responstid! Og gjerne at kameraet tar både vanlige batterier og oppladbare. Utrolig irriterende å slippe opp for strøm.

Takk, det var et godt poeng - men jeg ser at akkurat den finessen på ingen måte er vanlig for de fleste kompaktkameraene.

Annonse

Jeg er en annen
Skrevet

I og med at jeg aldri har kicket på mobiler, har jeg veldig mye ugjort i forhold til små, sexy teknodingser. Denne kunne jeg få et hett forhold til:

http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=54719

http://www.dinside.no/php/art.php?id=212528

Det er utvilsomt lekre kameraer som tar liten plass, men jeg syns det er en del ting som trekker ned i forhold til prisen. Sensorstørrelsen er 1/2.4, den kunne godt vært 1/1.8 (bedre jo nærmere 1 resultatet av divisjonen kommer; sensorstørrelsen har minst like mye å si for bildekvaliteten som antall pixler). Maks eksponeringstid er 1 sekund, det vanskeliggjør nattfotografering uten blits. Ikke mulighet for å stille inn blender og lukker manuelt.

Hvis du skal bruke kameraet til først og fremst til pek-og-klikk-bilder er ikke dette så viktig, men du får kameraer som er billigere og som har bedre spesifikasjoner, f.eks.

http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=20193

Bakdelen er at dette er større og styggere (men får fint plass i ei veske). Dette kameraet bruker også vanlige AA-batterier. Derfor bør man kjøpe en lader først som sist (koster ~ 400).

Men det er vanskelig å si at et kamera er bedre enn et annet, kameraer fra kjente produsenter har ganske lik kvalitet, det er småting som skiller dem, så til syvende og sist dreier det seg om smak og behag.

Skrevet

Det er utvilsomt lekre kameraer som tar liten plass, men jeg syns det er en del ting som trekker ned i forhold til prisen. Sensorstørrelsen er 1/2.4, den kunne godt vært 1/1.8 (bedre jo nærmere 1 resultatet av divisjonen kommer; sensorstørrelsen har minst like mye å si for bildekvaliteten som antall pixler). Maks eksponeringstid er 1 sekund, det vanskeliggjør nattfotografering uten blits. Ikke mulighet for å stille inn blender og lukker manuelt.

Hvis du skal bruke kameraet til først og fremst til pek-og-klikk-bilder er ikke dette så viktig, men du får kameraer som er billigere og som har bedre spesifikasjoner, f.eks.

http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=20193

Bakdelen er at dette er større og styggere (men får fint plass i ei veske). Dette kameraet bruker også vanlige AA-batterier. Derfor bør man kjøpe en lader først som sist (koster ~ 400).

Men det er vanskelig å si at et kamera er bedre enn et annet, kameraer fra kjente produsenter har ganske lik kvalitet, det er småting som skiller dem, så til syvende og sist dreier det seg om smak og behag.

Ja, er det noe jeg har lært etter å ha saumfart nettet etter info og kvalitetstesting av kameraer, er det at det til syvende og sist må bli en personlig avveiing over hva man vil ha og hva man gir avkall på. Ingen av kompaktkameraene innenfor en edruelig prisklasse har 'alt'.

Jeg holdt forresten siste IXUS i hånden i går - og det var nesten pinlig lite, synes jeg (og jeg har ikke store hender). Så denne siste Sony-flisa ville uansett forsvunnet nedi veska... Jeg satser derfor på et 'vanlig' kompakt.

PS: Når det gjelder batterikapasiteten, har jeg fått tips fra en fotograf, nesten naivt i all sin enkelhet: Ekstra batteri. Da har man alltid et ladet - og trenger ikke bry seg med at kameraet ikke tar AA-batterier (som så likevel ikke har noe særlig kapasitet).

Skrevet

Det var den jeg hintet om. RAW-fil er viktig, likeledes at du har tilgang til topp opptikk.

Det finnes kompaktkamera som har RAW og god opptikk også. F.eks. denne: http://heim.ifi.uio.no/~gisle/photo/g5_01.jpg

Jeg kjenner ikke powershot-serien, men skal prøve å sette meg litt inn i saken.

Men tør ikke kjøpe brukt digital.

Hadde i utgangspunktet tenkt på et passe snertent kompaktkamera, men etter endel research, har jeg feks funnet ut at et nyere IXUS er i minste laget, de er så bittesmå og glatte, jeg tenner ikke på glatt hi-tech - selv om de etter sigende tar bra bilder osv.

Når man så kan plusse på med ikke så veldig mange penger og få betydelig bedre kameraer av merke speilrefleks... skattepengene brenner høl i lomma om ikke så lenge :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg kjenner ikke powershot-serien, men skal prøve å sette meg litt inn i saken.

Men tør ikke kjøpe brukt digital.

Hadde i utgangspunktet tenkt på et passe snertent kompaktkamera, men etter endel research, har jeg feks funnet ut at et nyere IXUS er i minste laget, de er så bittesmå og glatte, jeg tenner ikke på glatt hi-tech - selv om de etter sigende tar bra bilder osv.

Når man så kan plusse på med ikke så veldig mange penger og få betydelig bedre kameraer av merke speilrefleks... skattepengene brenner høl i lomma om ikke så lenge :-)

Jeg er enig.

Eks.tatt i RAW av Per I Østmoen: http://www.foto.no/bildegalleri/images/170725.jpg

Annonse

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Utrolig bra bilde! Hvilket kamera?

Etpar søk viser at modellen over den du viste, altså G6, kan komme ned i kr 5500.

"Utrolig bra bilde! Hvilket kamera?"

PIØ. Har EOS 10D og Canon EOS 1D II. Bildet er nytt - så det er sikkert tatt med 1D

"Etpar søk viser at modellen over den du viste, altså G6, kan komme ned i kr 5500"

Hvis du ikke har plenty opptikk, eller er villig til å kjøpe det er dette et klokt valg.

Gisle Hannemyr som linken var hentet fra bruker G5. Og han er jo ingen hvem som helst fotograf:-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hva sier du om EOS 350D?

Men jeg ville kjøpt EOS 350D:-)

Skrevet

"Utrolig bra bilde! Hvilket kamera?"

PIØ. Har EOS 10D og Canon EOS 1D II. Bildet er nytt - så det er sikkert tatt med 1D

"Etpar søk viser at modellen over den du viste, altså G6, kan komme ned i kr 5500"

Hvis du ikke har plenty opptikk, eller er villig til å kjøpe det er dette et klokt valg.

Gisle Hannemyr som linken var hentet fra bruker G5. Og han er jo ingen hvem som helst fotograf:-)

Men dette blir igjen for store kameraer.

Mitt gode, gamle AE-1 tar utmerkede bilder, men jeg vil ha mindre kamera - samt digitalt såklart.

Synes tester / pris på EOS 350D ser ekstremt bra ut. Passe størrelse (jfr knøttesmå high-tech), for mine hender (de er ikke store), topp ytelse / bildekvalitet og batterikapasitet samt all verdens zoom og manuelle innstillinger. Eneste minus i mine øyne er at skjermen er på 1,8" mot 2" som ser ut til å være vanligst ellers.

Hvilke(t) kamera har du?

Skrevet

Ah... :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Men dette blir igjen for store kameraer.

Mitt gode, gamle AE-1 tar utmerkede bilder, men jeg vil ha mindre kamera - samt digitalt såklart.

Synes tester / pris på EOS 350D ser ekstremt bra ut. Passe størrelse (jfr knøttesmå high-tech), for mine hender (de er ikke store), topp ytelse / bildekvalitet og batterikapasitet samt all verdens zoom og manuelle innstillinger. Eneste minus i mine øyne er at skjermen er på 1,8" mot 2" som ser ut til å være vanligst ellers.

Hvilke(t) kamera har du?

http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/

Jeg liker tunge stødige kameraer. Og jeg har oftest påmontert vertikalgrep: http://bcimg1.dena.ne.jp/bc11/u244604/used040819/123042-6-7_1.jpg

Skrevet

Jeg har litt problemer med å skjønne hva som er standard levering av kameraet.

Hvis du ser her, står det spesifisert hva kjøpet inkluderer (kr 7970):

http://www.mpx.no/aspx/login.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprdinfo.aspx%3fplid%3d47575%26__redir%3d1&plid=47575&__redir=1

Ser du her, er prisen lavere (7210), og hva innebærer det, tro?

http://no.kelkoo.com/sitesearch/go.jsp?offerId=3507023124901no3507023-Canon+Digital+EOS+350D+Kamerahus+Viktig%3A+Norsk+Utgave%2C+Norsk+Garanti&orw

Fotomagasinet.no har også kameraet til litt dyrere, da er vel pakken større?

Skrevet

Ånei, nå skjønte jeg noe annet... EOS 350D har ingen zoom, det må kjøpes utenom :-(((

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...