Gå til innhold

Når er et plagg for gammelt?

Gjest blusen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gies bort dersom det er i god stand men jeg enten ikke har brukt det på et halvt års tid fordi jeg ikke trives i det lengre, eller fordi det ikke passer lengre.

Det kastes når det er så gammelt at det går i stykker og er beyond repair. Eller ser helt fargeløst og herpa ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

jeg prøver å gi det bort så fort som mulig etter jeg har funnet ut at jeg ikke bruker det (lenger). Gjelder både barneklær og voksne klær.

Blir det liggende i årevis, er jo sjansen for at noen andre får god nytte av det, mye mindre enn om jeg får det ut av huset ganske raskt. (mens det fortsatt er "moderne").

Er nok flinkest med barneklær, de blir for små og da er det greit å kategorisere det i gibort-kategorien.

Utslitte klær gir en god følelse å kaste (selv om jeg ofte savner dem), det er tegn på at jeg har brukt dem.

Barneklær gis til venner / familie med yngre barn. "Voksne" klær som ikke er slitt men som jeg ser at jeg ikke bruker, prøver jeg å få gitt til fretex med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trultemor25

Klær jeg ikke bruker lenger, men som er fine og var forholdsvis dyre får jeg søstra mi tilå se på og hun tar det hun vil ha, resten går til fretex, eller så tar jeg var på det i tilfelle jeg kommer til å bruke det igjen, kun fordi det er bra tøy. Klær som er litt slitt og utvaska og bærer preg av å bli brukt og som jeg har blitt såppas lei at jeg vet jeg ALDRI kommer til å bruke det igjen, ikke som maletøy engang (har tatt vare på en del tøy som jeg tenkte jeg skulle bruke til maletøy eller noe liknende, men jeg maler jo aldri!), går til fretex. Klær det er hull i og som ser helt jævlig ut går i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne er for gamle til å gis bort når de er tydelig slitt, blasse farger, knær og rumpe i buksa, osv. Ikke gidd å gi det bort! (litt irritert etter å ha vært på loppis etter en skatt og fant bare søppel)

Jeg kaster noe hver gang jeg kjøper noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en grense på det, noe blir for gammelt etter en sesong, andre ting kan brukes i årevis.

Har en pose med klær liggende i bilen som skal til freetex, men jeg glemmer det alltd når jeg kjører forbi kontaineren deres. Har veldig lite klær liggende som jeg ikke bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en grense på det, noe blir for gammelt etter en sesong, andre ting kan brukes i årevis.

Har en pose med klær liggende i bilen som skal til freetex, men jeg glemmer det alltd når jeg kjører forbi kontaineren deres. Har veldig lite klær liggende som jeg ikke bruker.

*prikke Åsemor på skulderen*

Jeg la inn en etterlysning til deg på meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hevet masse i dag men den ene jakka mi som er 20 år henger igjen mens andre ting fra før jul ble hevet,. Det kommer nok an på hvor godt jeg liker plagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gamle klær hengende. Når skal jeg lære meg å hive et plagg for hvert nytt jeg kjøper?

Jeg har penklær jeg er glad i iallfall fra 80-årene. Har ikke hjerte til å hive dem. Noen er i "tidløs" design, så jeg hadde brukt dem i konfirmasjon i år, hadde de bare vært passelige.

Min gode, varme kåpe fra ca 1968 bruker jeg nå en gang eller to i året, men den lå bortgjemt på loftet et halvt liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at når klær når en viss alder, så skal man ikke bruke dem lenger?

Jeg går som oftest med klærne til de er slitte, og da blir de kasta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke en grense på det, noe blir for gammelt etter en sesong, andre ting kan brukes i årevis."

Ditto her! :-) Det eldste plagget jeg har, fikk jeg i 1981, og jeg skal bruke det om bare 18 dager! ;-)

Ellers så har jeg ingen faste rutiner mht når jeg kvitter meg med tøy, men tar et skippertak/storopprydding i skapet en gang i blant.

Det som fortsatt er i god stand, men som jeg av andre grunner ikke ønsker å bruke lenger, havner hos Fretex. Plagg som er slitt, falmet etc går i søpla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bugge -jenta

Min mann har fortsatt genseren som han hadde på seg da jeg ble forelsket som 17- åring. Nå brukt som arbeidsklær, men den er hel, uflekkete, var av et godt merke. Nå er vi snart 35 år. Vent litt, mens jeg finner kalkisen...18 år gammel minst. Ikke dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gir bort klær som ikkje passar lenger, og som det er usannsynleg kjem til å bli passande igjen innafor eit rimeleg overskueleg framtidsperspektiv [her hadde eg nok litt for mange tankar i hovudet på ein gong, for denne setninga var litt... hmmmsk]. Klær blir kasta når dei er utslitte forbi det punktet at det er praktisk å reparere det lenger.

I tillegg gir eg frå meg klær som strengt tatt går an å bruke, men som passa betre på meg som 14-åring enn i dag. Da er det ikkje kleda som er for gamle, men eg. Klær blir for gamle berre når dei morknar opp av elde ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...