Gå til innhold

Nær døden opplevelse -NHD


Gjest Tahira

Anbefalte innlegg

Gjest Tahira

hei

Jeg ble dopet ned på noe på fest, og fikk en såkallt nær døden, eller ut av kroppen opplevelse..

Jeg aner ikke hva han kan ha hatt i meg, men jeg drakk alkohol i moderate mengder.

Lurer på hvilke stoff som kan gi slike reaksjoner, og hva som skjer i hjernen når en føler at en er "reist" i fra sin egen kropp.

Hadde det ikke ubehaglig mens det pågikk, aldri hatt det så bra.. fredfyllt og godt.

Føltes som om jeg fløy uten å ha en kropp å slite på..

har du noen formening i hva som skal til for å skape en sånn effekt NHD..

hvilke stoff, eller bare en overdose med lettere sovemedisin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror mest på benzo. Det gir størst grad av velbehag.

Jeg vil ikke kalle dette en "nærdødenopplevelse". Derfor har jeg endret overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kunne ikke dy meg

Jeg tror mest på benzo. Det gir størst grad av velbehag.

Jeg vil ikke kalle dette en "nærdødenopplevelse". Derfor har jeg endret overskriften.

Kunne ikke dy meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg tror mest på benzo. Det gir størst grad av velbehag.

Jeg vil ikke kalle dette en "nærdødenopplevelse". Derfor har jeg endret overskriften.

Eller:

Nær dødenopplevelse kanskje?

Dette ordet skal vel ikke deles på samme måte som: En fin opplevelse eller en trist opplevelse ?

Måtte bare pirke litt. Mulig jeg tar feil altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller:

Nær dødenopplevelse kanskje?

Dette ordet skal vel ikke deles på samme måte som: En fin opplevelse eller en trist opplevelse ?

Måtte bare pirke litt. Mulig jeg tar feil altså.

Nærdødenopplevelse blir det vel hvis det først skalskrivesisammenheng.

;-)

Jeg legger iblant inn helt gale, men etter mitt syn svært hensynsfulle bindestreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nærdødenopplevelse blir det vel hvis det først skalskrivesisammenheng.

;-)

Jeg legger iblant inn helt gale, men etter mitt syn svært hensynsfulle bindestreker.

"Nærdødenopplevelse" blir helt feil selvsagt, men jeg mener det også bli feil med nær døden opplevelse.

Ser at det er mange unge i dag som deler ord som ikke skal deles.

Jeg mener fremdeles det blir slik: Nær dødenopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Nærdødenopplevelse" blir helt feil selvsagt, men jeg mener det også bli feil med nær døden opplevelse.

Ser at det er mange unge i dag som deler ord som ikke skal deles.

Jeg mener fremdeles det blir slik: Nær dødenopplevelse.

Men er dødenopplevelse et ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nærdødenopplevelse blir det vel hvis det først skalskrivesisammenheng.

;-)

Jeg legger iblant inn helt gale, men etter mitt syn svært hensynsfulle bindestreker.

Men nå ser jeg plutselig at NHD har endret overskriften fullstendig da, så det var kanskje ikke deling av ord han først og fremst tenkte på.

Har forresten diskutert det med mannen min, og han er enig med deg.

Men jeg synes det høres feil ut å dele opp dødenopplevelse.

Ville du ha delt opp "livsoppgave" til livs oppgave?

Men nå diskuterer jeg med selveste Pielill da, og jeg vet du er en mester til å skrive;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Men er dødenopplevelse et ord?

Ja, men jeg er kanskje fullstendig på jordet da;o), men så fikk jeg ikke mer enn 4 i norsk heller for ca 20 år siden.

Jeg mener at "dødenopplevelse" er et ord på samme måte som en "ismaskin" er et ord.

Det skal ikke deles på samme måte som f.eks en fin opplevelse.Tror det er litt forskjell her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ser jeg plutselig at NHD har endret overskriften fullstendig da, så det var kanskje ikke deling av ord han først og fremst tenkte på.

Har forresten diskutert det med mannen min, og han er enig med deg.

Men jeg synes det høres feil ut å dele opp dødenopplevelse.

Ville du ha delt opp "livsoppgave" til livs oppgave?

Men nå diskuterer jeg med selveste Pielill da, og jeg vet du er en mester til å skrive;o)

Tror ikke jeg ville vunnet en orddelingskonkuranse. Knapt en rettskrivningskonkuranse. ;-)

Men skal man være konsekvent tror jeg man enten må sause hele greia inn i et frykelig langt tunglest ord (tror det er språklig korrekt).

Hva synes du forresten om Fussballweltmeisterschaft?

Måtte tilkalle mannen min for å skrive det derre. ;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg er kanskje fullstendig på jordet da;o), men så fikk jeg ikke mer enn 4 i norsk heller for ca 20 år siden.

Jeg mener at "dødenopplevelse" er et ord på samme måte som en "ismaskin" er et ord.

Det skal ikke deles på samme måte som f.eks en fin opplevelse.Tror det er litt forskjell her.

Jeg fikk også bare 4 i norsk men tror jeg ville kallt det dødsopplevelse :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg er kanskje fullstendig på jordet da;o), men så fikk jeg ikke mer enn 4 i norsk heller for ca 20 år siden.

Jeg mener at "dødenopplevelse" er et ord på samme måte som en "ismaskin" er et ord.

Det skal ikke deles på samme måte som f.eks en fin opplevelse.Tror det er litt forskjell her.

Jeg tenker at dødenopplevelse ikke gir noen mening uten n_æ_r foran.

Er det noe som heter dødsopplevelse? Problemet når man dør er at da opplever man ikke så mye mer. Og de som har denne siste opplevelse forteller aldri hvordan det var. Derfor snakkes det bare om opplevelsene som er veldig nære på, men ikke helt...

Men jeg er altså ingen kløpper i dette.

4 i norsk er vel bra. Særlig om læreren ikke likte stilen din, om det skulle være tilfelle.

Mine norskkarakterer er også ganske foreldede. ;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg fikk også bare 4 i norsk men tror jeg ville kallt det dødsopplevelse :o)

Dødsopplevelse høres bedre ut ja, men ikke nær dødsopplevelse vel? Hmmm, det er noe som klinger litt feil med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en annen

Ja, men jeg er kanskje fullstendig på jordet da;o), men så fikk jeg ikke mer enn 4 i norsk heller for ca 20 år siden.

Jeg mener at "dødenopplevelse" er et ord på samme måte som en "ismaskin" er et ord.

Det skal ikke deles på samme måte som f.eks en fin opplevelse.Tror det er litt forskjell her.

En grei løsning i slike tilfeller er å konstruere ordet vha. bindestreker: nær-døden-opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg tenker at dødenopplevelse ikke gir noen mening uten n_æ_r foran.

Er det noe som heter dødsopplevelse? Problemet når man dør er at da opplever man ikke så mye mer. Og de som har denne siste opplevelse forteller aldri hvordan det var. Derfor snakkes det bare om opplevelsene som er veldig nære på, men ikke helt...

Men jeg er altså ingen kløpper i dette.

4 i norsk er vel bra. Særlig om læreren ikke likte stilen din, om det skulle være tilfelle.

Mine norskkarakterer er også ganske foreldede. ;-)

mvh

Mener du har helt rett i at det ikke er noe som heter dødenopplevelse i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsopplevelse høres bedre ut ja, men ikke nær dødsopplevelse vel? Hmmm, det er noe som klinger litt feil med det også.

Høres riktigere ut, men ikke noe jeg helt vet hvordan jeg skal bruke i en sammenheng.

Nærdødenopplevelser kan man jo fortelle om etterpå. Har aldri hørt noen fortelle om sin dødsopplevelse... ;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

En grei løsning i slike tilfeller er å konstruere ordet vha. bindestreker: nær-døden-opplevelse.

Nå skal jeg ut å male- hytte-møbler;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Høres riktigere ut, men ikke noe jeg helt vet hvordan jeg skal bruke i en sammenheng.

Nærdødenopplevelser kan man jo fortelle om etterpå. Har aldri hørt noen fortelle om sin dødsopplevelse... ;-)

mvh

Nei, jeg tror ikke det er så lett å snakke når man ligger i grava;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du har helt rett i at det ikke er noe som heter dødenopplevelse i seg selv.

Så da må det i mitt hode enten bli tre ord, tre ord satt sammen med bindestrek eller et langt ord. Krøkkete uansett.

Engelsk er lettere på det området.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dødelig budskap

Så da må det i mitt hode enten bli tre ord, tre ord satt sammen med bindestrek eller et langt ord. Krøkkete uansett.

Engelsk er lettere på det området.

mvh

Du er vel nærmest "sannheten".

"nær-døden-opplevelse" eller "nær døden opplevelse" er det som vanligvis brukes om denne tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...