Gå til innhold

Næringsoppgave 1 for næringsdrivende -- førsthjelp!

Jeg er en annen

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen

Jeg skal føre opp en pc, et kamera og en haug med bøker. Til sammen blir dette over 15000. Må jeg da skrive dette på post 6000? Det virket nemlig veldig komplisert, og jeg fatter ikke hvordan man kommer fram til avskrivningsbeløpet.

Kan jeg løse dette ved å putte pc-en, som kostet under 15000, i post 6500, og så resten i post 6995?

Ut fra en jeg snakket med forsto jeg at man kunne putte det meste i post 6995. (Dreier seg om inntekt som forfatter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Burleføtter

Jeg tror du trenger mer hjelpnår du spør slik.

PCen koster mindre enn 20.000 og skal utgiftsføres kto gr 6500 , ikke aktiveres. Bøkene skal også ugiftsføres kt gr 6995.

Fører du ikke regnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Jeg tror du trenger mer hjelpnår du spør slik.

PCen koster mindre enn 20.000 og skal utgiftsføres kto gr 6500 , ikke aktiveres. Bøkene skal også ugiftsføres kt gr 6995.

Fører du ikke regnskap?

Ja, jeg fant ut av det. Jeg fører en oversikt over utgifter og inntekter. Jeg er ikke pliktig til å føre fullt regnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Burleføtter

Ja, jeg fant ut av det. Jeg fører en oversikt over utgifter og inntekter. Jeg er ikke pliktig til å føre fullt regnskap.

Det kan nok stemme. Men kjekt med et kurs i regnskap likevel.

Aktivering og utgiftsføring er ganske essensielt.

Ved aktivering må du fylle ut et skjema til, og det er heller ikke opp i dagen hvordan det gjøres :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal man se på hver kvittering/faktura for seg. Dersom hvert beløp er under 15000 blir det ingen avskrivning, men du kan føre opp hele beløpet som kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...