Gjest tojamo Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Mann, 55 år. Normalt frisk og rask, bruker ingen medisiner. Ultralyd og andre undersøkelser har vist friskt og sterkt hjerte. Har tidvis anfall av paroxysmal atrieflimmer. I stressede tider relativt hyppige (opptil 1-3 g daglig), kortvarige anfall (2-10 sek) som oppstår uten noe foranledning og går over av seg selv.Har også hatt en håndfull anfall som ikke har gått over av seg selv. Etter noen timer/døgn er jeg da blitt kovertert til sr på sykehus. Disse anfallene er trigget av stress, søvnmangel, kaffe - og utøst av en fysisk anstrengelse. Sist gang nå i januar 2005. Forrige gang var i 1999, altså noen år mellom.Verken sykehuslegene eller min tidligere fastlege har funnet det nødvendig med noe medisinering. Har nå fått ny fastlege. Denne har nå - etter påvist litt høyt blodtrykk - foreskrevet behandling med selo-zok (25 mg). Er det nødvendig? Er det lurt? Hvordan virker dette? Hvilke bivirkninger kan det ha? Kan man slutte med det senere? Ønsker ikke å bli avhengig av medisiner hvis det ikke er nødvendig...Hva kan for øvrig årsaken til flimmeret være? Kan anfallene reduseres/forbygges med mosjon, kosthold, mindre stress, etc? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182903-atrieflimmer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Svar til Tojamo. Når man studerer store materialer av pasienter med flimmer, enten den er vedvarende eller sporadisk (paroxysmal), er det èn ting som stadig går igjen som kjennetegn : høyt blodtrykk. Det synes som om det høye trykket har noe med flimmer å gjøre, men det er ikke avgjort hva som er høne og hva som er egg. Høyst sannsynlig er blodtrykket en av årsakene (d.v.s. høna). Du beskriver deg selv som en person som stadig gjør de samme tabbene, hvilket du ubetinget burde slutte med. Det er pretensiøst å innbille seg at man til stadighet må utsette seg for det man kaller stress, kaffe kan du uten videre begrense eller la være, og søvn kan du opplagt sørge for. Jeg er noe betenkt over at du anfører at fysisk anstrengelse kan utløse din flimmer (jeg går ut fra at du hvertfall er såpass fornuftig at du varmer skikkelig opp før du setter igang med fysisk trening (hvis det er det du mener). I så fall bør du be din lege om å bli henvist til en arbeidsbelastning (arbeids-EKG), slik at dette blir ordentlig vurdert. Din fastlege har helt rett i at et høyt blodtrykk på lang sikt vil kunne medføre ytterligere flimmer, eventuelt en ikke-konverterbar sådan. Det vil være en fordel om ditt blodtrykk ble monitorert over et helt døgn, slik at man fikk et sannere bilde av variasjonene og gjennomsnittstrykket natt og dag. 25 mg Selozok er en meget liten dose, og sannsynligvis for lite for deg hvis du har en reell hypertensjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182903-atrieflimmer/#findComment-1245336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.