Gå til innhold

Hva er GAD ???


Gjest Utbrent2

Anbefalte innlegg

Gjest Utbrent2

Sitat fra NHD: ""Utbrenthet" er vanligvis depresjon og i noen tilfeller GAD"

Hva er "GAD", hvilke symptomene har man, og hvilken behandling finnes evt. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snoopy83

generalisert angstlidelse. angst for mange ting, ikke spesifikk ting.

altså ikke som sosial angst, der man er redd for andre mennesker, for å si det litt banalt...

symptomer er vel indre uro, stikking, kvalme, hjertebank, hette eller kuldtokter...

behandling er som oftest kognitiv terapi, men tror alle behandlingsformer blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel ikke så utbrent at du ikke klarer å søke på nett? :P

Et lite tips:

(GAD = Generalized anxiety disorder = generalisert angstforstyrrelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Du er vel ikke så utbrent at du ikke klarer å søke på nett? :P

Et lite tips:

(GAD = Generalized anxiety disorder = generalisert angstforstyrrelse)

utbrenthet kommer vel av at folk ofrer seg for andres vilje, det...

presser seg til å gjøre masse drittarbeid de ikke har noen interese for...

men sånn oppstår vel mange lidelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utbrenthet kommer vel av at folk ofrer seg for andres vilje, det...

presser seg til å gjøre masse drittarbeid de ikke har noen interese for...

men sånn oppstår vel mange lidelser!

"Utbrenthet" er vel ofte det folk som har litt status lider av, mens når folk litt lengre nede på rangstigen sliter så heter det depresjon?

Er det et symptom, en lidelse eller bare et folkelig uttrykk, egentlig?

Høres ihvertfall 100 ganger bedre ut å være utbrent enn å være deprimert. Da har man liksom en grunn, man har "tappet seg for krefter", mens når man er deppa så er det bare dårlig viljestyrke/moral..

(?)

Bare stiller spørsmål ved ordet, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

"Utbrenthet" er vel ofte det folk som har litt status lider av, mens når folk litt lengre nede på rangstigen sliter så heter det depresjon?

Er det et symptom, en lidelse eller bare et folkelig uttrykk, egentlig?

Høres ihvertfall 100 ganger bedre ut å være utbrent enn å være deprimert. Da har man liksom en grunn, man har "tappet seg for krefter", mens når man er deppa så er det bare dårlig viljestyrke/moral..

(?)

Bare stiller spørsmål ved ordet, altså.

Å si at et problem er en lidelse, mens et annet problem ikke er en lidelse, høres ikke så fornuftig ut for meg, du!

Når begge problemene har med din helse å gjøre, mener jeg, og de ikke skyldes somatiske faktorer.

Men om utbrenthet kan behandles med terapi er vel et mer relevant spørsmål. Jeg aner ikke.

Aner heller ikke hva folks oppfatninger av depresjon og utbrenthet er; tror det er store variasjoner med tanke på intellektuelle nivå og om de har hatt venner eller familiemedlemmer rammet på en eller annen måte.

Men for å ikke drepe samtalen; jeg har en teori om at det som kalles utbrenthet ofte kan lede til en depresjon; ved å hindre personer å utføre sine plikter så får de dårlig samvittighet og da kan de kanskje bli deprimerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Utbrenthet" er vel ofte det folk som har litt status lider av, mens når folk litt lengre nede på rangstigen sliter så heter det depresjon?

Er det et symptom, en lidelse eller bare et folkelig uttrykk, egentlig?

Høres ihvertfall 100 ganger bedre ut å være utbrent enn å være deprimert. Da har man liksom en grunn, man har "tappet seg for krefter", mens når man er deppa så er det bare dårlig viljestyrke/moral..

(?)

Bare stiller spørsmål ved ordet, altså.

Jeg har alltid oppfattet utbrenthet som en psykisk lidelse, om det skyldes stress, depresjon eller angst.--

allt sammen for den saks skyld. Samme tror jeg om fybriomyalgi....

Men er glad for at man finner på mindre belastende navn... fordi det er ikke høystatus å kalles psykisk syk.

Så det å "møte veggen" eller være utbrent/lide av fybriomyalgi er vel bare en samlebenevnelse på å ikke ha det så godt med seg selv....

Og det synes jeg er helt flott... når halve landet snart går på AD, så må vi komme ut at den tunnellen at dette er litt skamfullt"

Ikke at det er min mening, men jeg vet at man fort blir kategorisert i uvitenhet av de som aldri har prøvd...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...