fran Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Har slitt med depresjoner i mange år, men siden 2003 har ting endret karakter. Jeg går over i perioder med tankekjør og svært stor grad av uro. Blir mye mer pratsom, problemer med å konsetrere meg, gjør mange ting samtidig, glemmer lett, vansklig å få hvilt, blir lite søvn. Opplever det litt skremmende da det blir svært intens og er utrolig slitsomt, får ikke hvile. Opplever også at tankekjøret og uroen blir sterker etter å ha vært i kontakt med mennesker. Jeg har en flott lege og alt det der, men forstår ikke hva som skjer med meg. Selvskading blir et virkemiddel for å kontrollere tankene mine når jeg går i kjelleren, så stiger jeg opp, men opplever at det er en hårfin balanse gang mellom å falle helt ned i dypet og være for høyt opp. Bruker nå antidepressiva og Zeldoz (nettopp startet med de siste,så de har vel ikke fått hatt noen effekt enda antar jeg). Jeg har behov for å forstå hva som skjer med meg for og kunne takle dette bedre. Noe litteratur eller henvinsing til stoff som kunne være nyttig for meg? Gikk en tid på Zyprexa, men fikk for mange bivirkninger. Tok vekk tankekjøret, hadde en god periode, men begynt å gå ned også mens jeg gikk på de. Kjenner signalene, men håper i det lengste at det skal gå over. Går også til psykomotorisk behandling som nok åpner en del følelser jeg ikke er bevisst. Gikk rett i kjelleren etter sist behandling (nå nylig). Tok kontrollen ved selvskading med påfølgende tur til legevakten. Etter det har det bare været tankejør og uro, og det jeg beskrev lengre oppe. Er på en måte i ingenmannsland og det er et sted med for mye smerte og utrygghet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183006-depresjon-eller-noe-i-tillegg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Muligens har du en bipolar lidelse. Disse har mange alvorlighetsgrader. vekselvis med depresjoner kan man oppleve det motsatte; hypomani eller mani. Sistnevnte er en alvorlig grad av økt psykomotorisk tempo og psykose/virkelighetsbrist. Hypomani kjennetegnes ved økt pratsomhet, selvfølelse, økt mestringsfølelse, nedsatt behov for søvn og dårlig impulskontroll; eks handleraids eller ukritisk oppførsel. Å avdekke en bipolar lidelse er viktig. Kanskje den psykiatriske sykdommen som er mest biologisk, og tildels arvelig. medikamenter er viktig. Antidepressiva skal ikke brukes alene, kun sammen med stemningsstabiliserende; de nyere typene epilepsi-medisiner er aktuelle; f.eks lamictal. Zyprexa/Zeldox kan brukes i perioder med hypomani. Det finnes mye litteratur på nettet. Pasienter med denne lidelsen er ofte ressurssterke. mange selvhjelpsprogrammer finnes også. Prøv å søk på "Manic-depressive illness eller bipolar disease". Del gjerne det du leser med legen din. En fastlege bør oftest samarbeide med en psykiater om denne lidelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183006-depresjon-eller-noe-i-tillegg/#findComment-1243735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.