Gå til innhold

hva slags kommunikasjonsmidler finnes det for de som har mistet talen?

Anbefalte innlegg

Gjest Talemaskiner

kjenner en som mistet taleevnen etter en trafikkulykke. han sitter også i rullestol. Han har spasmer i kroppen og snakker via en maskin hvor han taster bokstav for bokstav, og så kommer det en elektronisk stemme som leser opp det han sier.

dette går jo fryktelig tregt. Han kan ikke være ute alene for han kan ikke gjøre rede for seg hvis han skulle trenge hjelp fra forbipasserende. De ville antakelig gått før han hadde fått skrevet ferdig setningen.

Finnes det talemaskiner som kan festes på en rullestol hvor kommunikasjonen kan gå hurtig selv om man bare har en finger til rådighet?

Noen med erfaringer?

Fortsetter under...

Gjest talemaskiner

Heisann.

Det finnes flere gode kommunikasjonsmidler,mitt beste råd er at dere går til ergoterapauten i deres kommune.

Dette var mer et nysgjerrighetsspørsmål. Jeg jobber ikke med han eller noe sånt og jeg regner med at han har fått tilgang til de hjelpemidlene han skal ha. Det kan jo være flere årsaker til at han har akkurat dette talemidlet. Men jeg var mest nysgjerrig på hvilket talemiddel som kunne kommunisere raskest. Denne rolltalk virker jo lovende. kanskje den hadde passet bedre?

• 2 uker senere...

Se fx. på http://www.rolltalk.com (norsk side) - de har høstet lovord fra Bill Gates, og har stor suksess med sine kommunikasjonshjelpemidler.

Kan være svært enkle, men også bygges ut til svært omfattende vokabular. Kan også brukes til omgivelseskontroll (åpne dører, slå av/på tv osv), og til kontroll av rullestolen, samt sending av sms - og mye mer.

• 1 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...