guro Skrevet 6. februar 2001 Del Skrevet 6. februar 2001 hei jeg bare lurte på en ting. jeg har tatt 3 eeg'er i løpet av mitt "epileptiske liv," den første dagen etter mitt første anfall (GTK), hvor de IKKE fant noe aktivitet (epileptisk aktivitet - jeg håper da indelig det er noe aktivitet i hodet mitt!). vel, 3 mnd seinere fikk jeg et nytt anfall (GTK) og da jeg ble kalt inn til utredning ca 3 mnd etter det igjen (6-7 mnd etter første anfall) tok de ny eeg - hvor de fant utslag på opp til 6 sekund (hva betyr egentlig det, at de finner 6 sekund aktivitet?). 6 mnd seinere - etter at jeg hadde begynt på medisiner - tok vi en ny eeg, denne gangen fant de utslag på opp til 7 sekunder! enda jeg tok medisiner og var anfallsfri. det jeg lurer på er i korte ord - hvordan kan det ha seg at de ikke finner noe utslag på en eeg mens masse på de to neste? og hva betyr det egentlig at de finner utslag på 6-7 sekunder? takk&takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18310-eegepilepsi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Kjære guro ! En EEG-undersøkelse varer vanligvis i ca. 20 minutter og gir altså i prinsippet bare informasjon om det som skjer i hjernen i disse 20 minuttene. Epileptisk aktivitet i hjernen er intermitterende, dvs at den er tilstede av og til, men ikke hele tiden. Tilfeldighetene kan dermed medføre at man i en 20-minuttersregistrering ikke vil avsløre epileptisk aktivitet, mens man i en annen vil avsløre det. Denne forskjell kan godt skyldes tilfeldigheter, i og med at epileptisk aktivitet er noe som "kommer og går". Dette er hovedgrunnen til at et normalt EEG på ingen måte utelukker epilepsi. Når man sier "6 sekunder", "7 sekunder" osv, betyr det at den epileptiske aktiviteten varer så lenge på EEG. Når det varer så lenge som 7 sekunder, vil det som regel merkes også klinisk ved at men kortvarig faller bort eller i alle fall ikke har full oppmerksomhet mens det pågår. Det er altså varigheten av det EEG-messig påviste anfallet man angir. Kortvarig epileptisk aktvitet på EEG på få sekunder trenger nemlig pasienten ikke merke, men de langvarige EEG-anfallene fører jo også til kliniske anfall. Vel, kan du spørre, hva er da hensikten med å kontrollere EEG under behandling ? Det er jo da for å fange opp de store linjer, for å se om situasjonen blir verre eller bedre, evt for å se om epileptisk aktivitet blir borte dersom situasjonen lenge har vært så fredelig at man overveier å slutte med behandlingen. Men mindre endringer fra gang til gang bør man ikke legge særlig vekt på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18310-eegepilepsi/#findComment-81989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.