Gå til innhold

Sjenanse


Gjest koma

Anbefalte innlegg

Gjest koma

Hva tenker dere om dette? http://www.dagbladet.no/dinside/2005/05/01/430406.html

Sitat: "Beskjedenhet er veldig underdiagnostisert i barne- og ungdomsåra."

Er beskjedenhet en diagnose? En psykisk lidelse? Jeg synes det får være måta på å (p)sykeliggjøre personlighetstrekk, men det er det kanskje bare jeg som mener?

Ikke for det,jeg har selv alltid vært for beskjeden, og det har nok ikke vært noen fordel akkurat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes dette er meget prisverdig forskning.

Sjenanse er forstadiet til sosial fobi, den tredje vanligste psyksiske sykdom.

Etter min mening, ut fra det jeg kan lese ut av forskning, er sosial fobi den nest viktigste årsak til rusmisbruk inkl. narkomani.

Per i dag får ungsdom med disse plagene ingen hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koma

Jeg synes dette er meget prisverdig forskning.

Sjenanse er forstadiet til sosial fobi, den tredje vanligste psyksiske sykdom.

Etter min mening, ut fra det jeg kan lese ut av forskning, er sosial fobi den nest viktigste årsak til rusmisbruk inkl. narkomani.

Per i dag får ungsdom med disse plagene ingen hjelp.

Det er ikke forskningen jeg reagerer på, det er jo bra det forskes på slike sammenhenger som f.eks. sjananse-sosialfobi. Det var mest det med DIAGNOSTISERINGEN jeg reagerte på. Ulike personlighetstrekk utgjør vel disposisjon for forskjellige sykdommer og probleme. Skal en begynne å diagnostisere eventyrlyst f.eks, fordi det kan lede inn i rusmisbruk?

Dessuten:Det er jo så mange som er sjenerte. Å diagnostisere og behandle alle må jo være ekstemt ressurskrevende. Trodde PPT,barnevern og BUP hadde nok å henge fingrene i fra før, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Beskjedenhet og sjenanse er da to forskjellige ting.

Når sjenansen er blitt så plagsom som at det går utover det daglig, er vel behandling det rette. Ingen burde lide seg gjennom livet når det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koma

Beskjedenhet og sjenanse er da to forskjellige ting.

Når sjenansen er blitt så plagsom som at det går utover det daglig, er vel behandling det rette. Ingen burde lide seg gjennom livet når det ikke er nødvendig.

Trodde det var samme sak jeg. Kan du forklare meg forskjellen på beskjedenhet og sjenanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loppekassa

Kjempe fint at det blir fårsket på dette.

eg var ekstremt "beskjeden" i barneårene og nå i voksen alder har eg fått sosial angst så dette kan det være noe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dog1365380703

Det er ikke forskningen jeg reagerer på, det er jo bra det forskes på slike sammenhenger som f.eks. sjananse-sosialfobi. Det var mest det med DIAGNOSTISERINGEN jeg reagerte på. Ulike personlighetstrekk utgjør vel disposisjon for forskjellige sykdommer og probleme. Skal en begynne å diagnostisere eventyrlyst f.eks, fordi det kan lede inn i rusmisbruk?

Dessuten:Det er jo så mange som er sjenerte. Å diagnostisere og behandle alle må jo være ekstemt ressurskrevende. Trodde PPT,barnevern og BUP hadde nok å henge fingrene i fra før, jeg?

Det som menes er vel at det er mulig å forebygge dette problemet alerede ved begynnelse av skole og kanskje også ved at foreldre tar mer ansvar.

Litt ros kan gjøre underverker og spesielt for et lite barn.

Å kritisere en og spesielt barn når dette gjør sitt beste kan få uheldige følger og føre til at barnet ved senere alder blir redd for å prøve noe nytt eller å ta kontakt med andre.

Ble selv så kuet når jeg var barn at i den dag i dag er så å si alt vanskelig enkelt og greit fordi jeg føler at jeg bare er til bry for alt og alle.

Men jeg skulle håpe at når man endelig har funnet ut at bekjedenhet er et problem, så kan vi som har fått livet ødelagt av dette få litt mer hjelp og forståelse...ikke bare press til å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koma

Det som menes er vel at det er mulig å forebygge dette problemet alerede ved begynnelse av skole og kanskje også ved at foreldre tar mer ansvar.

Litt ros kan gjøre underverker og spesielt for et lite barn.

Å kritisere en og spesielt barn når dette gjør sitt beste kan få uheldige følger og føre til at barnet ved senere alder blir redd for å prøve noe nytt eller å ta kontakt med andre.

Ble selv så kuet når jeg var barn at i den dag i dag er så å si alt vanskelig enkelt og greit fordi jeg føler at jeg bare er til bry for alt og alle.

Men jeg skulle håpe at når man endelig har funnet ut at bekjedenhet er et problem, så kan vi som har fått livet ødelagt av dette få litt mer hjelp og forståelse...ikke bare press til å bli frisk.

Jeg har det akkurat som deg,dog, jeg føler meg også til bry for alt og alle!!Og har alltid vært bskjeden, som sagt.

Men jeg fikk ros av foreldrene mine da jeg var barn, så det kan ikke være derfor i mitt tilfelle.

Håper vi en gang kan få oppleve å kjenne oss likeverdig med de rundt oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Jeg synes dette er meget prisverdig forskning.

Sjenanse er forstadiet til sosial fobi, den tredje vanligste psyksiske sykdom.

Etter min mening, ut fra det jeg kan lese ut av forskning, er sosial fobi den nest viktigste årsak til rusmisbruk inkl. narkomani.

Per i dag får ungsdom med disse plagene ingen hjelp.

Jeg tror det er veldig viktig at dette kommer fram.

Jeg er en av de hvor man kunne se symtomene tidlig, men ingenting ble gjort. Jeg ble bare presset ut i angstfylte situasjoner, som gjorde alt verre.

Det endte med at jeg sluttet på skolen, og begynte med rusmidler, slik NHD her nevner.

Men det trenger selvfølgelig ikke gå sånn for alle som er sjenerte. Men jeg tror det er veldig viktig at det settes fokus på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Trodde det var samme sak jeg. Kan du forklare meg forskjellen på beskjedenhet og sjenanse?

Ordene kan vel brukes om en annen også.

Å være beskjeden forbinder jeg med en som er litt forsiktig og moderat i visse situasjoner. Men en som er beskjeden behøver ikke være sjenert. En sjenert person er ofte beskjeden, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...