Gå til innhold

Valla mobber håndverkere fra andre land

collins

Anbefalte innlegg

I en tale i går gikk Gerd Liv Valla til angrep på fenomenet med utenlandske arbeidere som jobber helt lovlig i Norge. Hun krevde "begrensinger".

Hvor har LO gjort av solidariteten med arbeidere i alle land? Gjelder den ikke lenger?

Det hun driver med er regelrett mobbing av en rekke dyktige håndverkere, som bidrar til at byggekostnadene ikke løper helt løpsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer du til å være like positiv og solidarisk den dagen østeuropeere har overtatt jobben din, eller stikker ikke solidariteten din lenger enn lommeboka rekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mekkersnekker

Men hva med norske, dyktige håndverkere som ikke har anledning til å jobbe for knapper og glansbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med norske, dyktige håndverkere som ikke har anledning til å jobbe for knapper og glansbilder.

Man kan uansett ikke hindre at vårt kostnadsnivå blir influert av kostnadene i andre land. Den byggeboomen vi har sett de siste årene, ville med proteksjonistiske holdninger, normalt ført til at kostnadene hadde gått rett til himmels, og vi hadde heller ikke hatt egne håndverkere nok.

Men det mest morsomme med Valla's utspill er det faktum at LO historisk sett har vært veldig opptatt av internasjonal solidaritet arbeidere i mellom, og at den solidariteten ikke lengre "passer". Det er komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i - skal vi ha folk som jobber her i landet for norske arbeidsgivere- polakker etc. så SKAL de ha NORSKE lønninger. Det vil både de og vi tjene på. Sånn tror jeg også det er.

MEN, de polske eller de fra Estland som jobber her - er da ansatt av polske eller estlandske bedrifter(heter det det?) , er lønnet av dem og er vel å anse som importerte "varer" mer enn norske arbeidere.

Det er rart men fullt lovlig. Det skjerper i alle fall Konkurransen for forbrukerne .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rød og Hvid

Hvem innførte innvandringsstopp i 1975 for å beskytte norske arbeidsplasser?

SV og AP stemte for.

Senere var det ikke politisk korrekt og loven ble konsekvent brutt i 20 år uten at den ble endret.

På grunn av den siste tids ledelsedisposisjoner i AP og LO er det denne kjerringen som har mest makt i Norge.

Svensker og dansker har vi hatt i byggebransjen i alle år, og det er ikke problem. Men den nye skaren østfra kan sette hele bransjen i en helt ny situasjon, og min spådom er arbeidsløshet blant norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer du til å være like positiv og solidarisk den dagen østeuropeere har overtatt jobben din, eller stikker ikke solidariteten din lenger enn lommeboka rekker?

Hæ? Handler det ikke om å få utlendingene opp på samme lønnsnivå som norske arbeidstakere da, slik at de kan konkurrere om jobbene på lik linje?

Du trur vel ikke en arbeidsgiver ansetter et utlending bare fordi han gjør en god jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem innførte innvandringsstopp i 1975 for å beskytte norske arbeidsplasser?

SV og AP stemte for.

Senere var det ikke politisk korrekt og loven ble konsekvent brutt i 20 år uten at den ble endret.

På grunn av den siste tids ledelsedisposisjoner i AP og LO er det denne kjerringen som har mest makt i Norge.

Svensker og dansker har vi hatt i byggebransjen i alle år, og det er ikke problem. Men den nye skaren østfra kan sette hele bransjen i en helt ny situasjon, og min spådom er arbeidsløshet blant norske.

Jeg kjenner flere som allerede har fått merke strømmen østfra, alt som heter akkordarbeid er blåst til helvete, og nordmenn må finne seg i å gå ned i lønn for i det hele tatt å ha noe å gjøre.

Jeg har noen historier fra drosjenæringen også, men de får heller bare ligge, da de er vanskelig å få bekreftet. Men jeg tenker mitt.

Valla ja, hun har da vært ute før hun. Både KUL og AKP og resten av kommunistslenget satte seg jo i mot innvandringen på 70-tallet, og spesielt var de mot vietnamesiske båtflyktninger. De meste rabiate kalte båtflyktningene for "amerikansk terroryngel"...!

Jo, det var tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rød og Hvid

Du har også merket deg det? En dansk snekker i Norge har alltid hatt norske jobb-kompiser så lenge han tjener minder enn dem :)

Jeg kaller det kurator-syndromet. De som er ammerledes skal helst være ynkelige og fattige. Blir de rike og ressursterke, får de fort hatefulle kallenavn.

En dansker eller svensker er ikke så annerledes, men nok til at syndromet slår til. I rigtig gamle dager var det nordlenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rød og Hvid

Jeg kjenner flere som allerede har fått merke strømmen østfra, alt som heter akkordarbeid er blåst til helvete, og nordmenn må finne seg i å gå ned i lønn for i det hele tatt å ha noe å gjøre.

Jeg har noen historier fra drosjenæringen også, men de får heller bare ligge, da de er vanskelig å få bekreftet. Men jeg tenker mitt.

Valla ja, hun har da vært ute før hun. Både KUL og AKP og resten av kommunistslenget satte seg jo i mot innvandringen på 70-tallet, og spesielt var de mot vietnamesiske båtflyktninger. De meste rabiate kalte båtflyktningene for "amerikansk terroryngel"...!

Jo, det var tider...

Det virker som at det må glemmes fortest mulig, da det ikke lenger er politisk korrekt.

Det er like moro å grave opp og konfrontere dagens raddiser med. En venninne hader hver gang jeg siterer hennes innlegg i en skoleavis hvor pakistanere var paria og en fare for framtiden (arbeidsplasser). Hun vet jeg har det klippet ud og sier ikke et ord :)

Sånn var det, men det skal glemmes. Også hennes religionsfobi er totalt forsvunnet i disse islamdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, man må jo uansett være innstilt på konkurranse på arbeidsmarkedet? Jeg har faktisk såpass tro på min egen konkurranseevne som arbeidstaker, at jeg er ikke er redd for konkurranse. Slik innstilling må man ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Handler det ikke om å få utlendingene opp på samme lønnsnivå som norske arbeidstakere da, slik at de kan konkurrere om jobbene på lik linje?

Du trur vel ikke en arbeidsgiver ansetter et utlending bare fordi han gjør en god jobb?

Nei - en arbeidsgiver ansetter jo en polakk nettopp fordi han kan lønnes lavere...? Det er jo hele poenget med å ikke bruke norsk arbeidskraft i Norge.

Ola Nordmann synes det er flott å få en håndverker eller vaskehjelp fra Polen for en slikk og ingenting - inntil utenlandsk arbeidskraft rammer deres egen arbeidsplass - enten i form av at bedriften blir utkonkurrert av billige porselensarbeidere i Bangladesh, eller at det i fremtiden blir polakker som sitter som saksbehandlere i kommunen, eller f.eks i form av baltiske politifolk og førskolelærere.

Jeg synes det er helt rimelig å verne om norske arbeidsplasser. Nordmenn skal ha noe å leve av også i fremtiden. Til og med norske murere og snekkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, man må jo uansett være innstilt på konkurranse på arbeidsmarkedet? Jeg har faktisk såpass tro på min egen konkurranseevne som arbeidstaker, at jeg er ikke er redd for konkurranse. Slik innstilling må man ha.

Din tro på egen verdi på arbeidsmarkedet er neppe mye verdt dersom en litauer tilbyr din arbeidsgiver sin arbeidskaft og kompetanse for halve prisen....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valla er idiot, det er ikke så mye mer å si om det. Men sykt billig areidskraft fra andre steder i verden, som utkonkurerer (i dette tilfellet) norsk arbeidskraft, er et potensiellt problem på sikt. Det er rett og slett ikke mulig for en som bor og lever i norge å leve på en polsk eller estisk lønn.

Jeg kjenner en svenske, utenfor Gøteborg, som har drevet et trykkeri mesteparten av livet. I de siste årene har de skrumpet mer og mer inn, og det har blitt vanskeligere og vanskeligere å tjene noe på det. Dette er selfølgelig fordi det er kort vei til Estland, hvor samme jobben gjøres for en brøkdel av summen.

Vi får håpe mange nok ser hvor ille dette kan gå, og at noe gjøres for å motvirke det. Det mest nærliggende vil vel være å innføre en form for veiledende pris, hvor det ikke er lov for en kunde å betale mindre for arbeidet. Ikke vet jeg - det er utvilsomt ganske komplisert politisk sett.

Det gjelder imidlertid ikke bare hådtverkere; i databransjen er det en stor trussel mot vesten: India. Der sitter det enormt flinke folk som gjør arbeidet for en brøkdel av europeisk lønn. Og det er betraktelig enklere å outsource et programmeringsoppdrag enn en rørleggerjobb.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din tro på egen verdi på arbeidsmarkedet er neppe mye verdt dersom en litauer tilbyr din arbeidsgiver sin arbeidskaft og kompetanse for halve prisen....?

Snakker vi forbi hverandre her, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...om man kjøpte et byggesett hos et ferdighusfirma for det får man jo kjøpt -kan man da engasjere et par karer fra Estland f.eks til å bygge det? hva må til?

Jeg mener, når ikke en pensjonert byggmester vil så...kan gi 200.000,- for å sette opp bygget - eksl. grunnmur og innvendige gulv, lister og malerarbeid. Ferdighusfirmaene tar gjern 500.000 - inkl. rørlegger og elektriker.

hm? går det an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det. Skal man ha inn anbud på et større prosjekt, og det beste norske budet er 2 mill., mot det beste polske budet (fra en annerkjent bedrift med gode referanser) på 800.000, så er det ikke så mye snakk om "konkurranse".

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at det må glemmes fortest mulig, da det ikke lenger er politisk korrekt.

Det er like moro å grave opp og konfrontere dagens raddiser med. En venninne hader hver gang jeg siterer hennes innlegg i en skoleavis hvor pakistanere var paria og en fare for framtiden (arbeidsplasser). Hun vet jeg har det klippet ud og sier ikke et ord :)

Sånn var det, men det skal glemmes. Også hennes religionsfobi er totalt forsvunnet i disse islamdager.

Men Valla skal huske på at vi også er "et lille land", der det fort kan bli trangt om saligheten, ikke?

;^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valla er kommunist/sosialist og de gjør ikke annet enn det som gavner egen lommebok. "Solidaritet" og "rettferdigheten" er sjalusi og egennytte. Arbeidsfolk har aldri hatt det verre enn i de land hvor sosialistene har fått sjansen til å prøve sine teorier i praksis.

..

Når det gjelder fjerning/utkonkurrering av norske arbeidsplasser, er det samme leksa. De som sutrer over polsk arbeidskraft, er de samme som ni-blar i annonser og leter etter de billigste varene....

Sånn ble vår elektronikkindustri utradert, det samme gjaldt vår tekstilindustri og på mange måter vår metallurgiske industri. Det neste er møbelindustrien og skipsindustrien.

Fordi vi blir tilbudt varer til lik kvalitet, men til lavere pris. Og vi benytter oss av det, hele bunten.

Det er ingen prinsipiell forskjell mellom å jage tilbudsvarer i supermarkedet og å jakte billige snekkere.

Sånn går det, enten vi vil eller ikke.

Trøsta må være at denne spesialiseringen mellom nasjoner, muligheten til å utnytte egne fortrinn (f.eks. lavt lønnsnivå) er hovedårsaken til at vi har en kjøpekraft som ligger over OECD-gjennomsnittet...sammen med oljen naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man vil alltid tape dersom man forsøker å bekjempe markedet.

2. Proteksjonisme har alltid tapt.

3. På lik linje med at norsk industri må ta opp kampen med utenlandske konkurrenter, må også norske arbeidstakere gjør det med sine utenlandske kolleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...