maxime Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Jeg er ei jente på 18 år.Sist lørdag bevimte jeg for første gang i mitt liv.Hjertet mitt begynte å dunke som besatt,det prikket i øynene,og jeg smalt i bakken.Jeg ble raskt revet opp igjen.Gikk til legevakten dagen etter, fordi jeg var svimmel.På vei til legevakten bevimte jeg igjen.Legen sa at han ikke fant noe galt ved meg.Jeg fortsatte å være svimmel,så jeg gikk til min faste lege.Han tok mange tester på meg (måtte stå på en fot,følge fingeren osv.)og til slutt sendte han meg til sykehuset.Var der et døgn.De scannet hodet mitt,ingenting galt.Normalt blodsukker,normalt stoffskifte. To dager etter at jeg ble utskrevet,besvimte jeg igjen.Jeg ringte legevakten,og de forklarte meg hva jeg skulle gjør (ligge med bena høyt osv.) Jeg har vært hos legen min flere ganger,men han sier at han ikke kan gjøre noe mer siden han ikke finner noe galt. Jeg er redd for å være alene,jeg er redd for å besvime igjen når jeg er alene. Kan jeg bli lagt inn på sykehuset om jeg selv ønsker det, eller må legen sterkt mene at jeg skal bli innlagt? JEg håper noen kan hjelpe meg,fordi jeg er så redd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18324-hyppige-besvimelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Svar til Maxime. Dette høres ut som en klassisk nevrogent mediert syncope. D.v.s. at du har en øket refleksberedskap som skyter over målet, og som medfører at du kan få meget lavt blodtrykk, samt (ved besvimelsen) meget langsom puls, av og til med lange pauser mellom hjerteslagene. Begge deler vil kunne medføre raskt innsettende bevisstløshet, og kombinasjonen (som er det hyppigste) er selvsagt en sikker grunn til å besvime. Av og til dominerer effekten på blodtrykket, og da vil man som regel kjenne seg uvel på forhånd og rekke å legge seg ned eller ta seg for. Hvis pulsreduksjonen dominerer, vil besvimelsen kunne være abrupt og uten forvarsel. Den beste måten å undersøke dette på er ved hjelp av en tilt-test (vippe-test) , som endel sykehus har rutine på. Man kan også avsløre pulsreduksjonen ved hjelp av en båndspillerregistrering av EKG, men forutsetningen for at denne undersøkelsen skal ha verdi er at man får de typiske symptomer mens det registreres, og et blodtrykksfall vil ikke kunne registreres i samme omgang. Det finnes andre årsaker til slike besvimelser, men den jeg har beskrevet er den langt hyppigste. Ta kontakt med det sykehus du var innlagt på og be om en revurdering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18324-hyppige-besvimelser/#findComment-82964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.