Gjest Caspar Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Hei! Jeg har en gutt på 16 mnd sliter med pusten. Han er ganske tungpusten og virker tett. Dessuten blir han veldig lett forkjølet, ca en gang i mnd. Han rekker knapt å bli frisk mellom hver gang. Han har også hatt lungebetennelse og falsk krupp i løpet av to og en halv mnd. Han har alltid vært tung i pusten, og sin første forkjølelse fikk han da han var 8 uker. Vi testet han for allergi da han var 4 mnd, men det ga ingen utslag. Han har fått ventoline som han skal få når han blir forkjølet, for å forsøke å unngå komplikasjoner. Dessuten har vi nettopp startet hos homeopat, noe vi håper kan hjelpe. Men saken er den at vi har tre hunder og to katter. Kattene er riktignok mest ute, hundene er også mye ute i løpet av dagen, men det er klart det blir mye hår etter dem. Kan dette ha noen negativ innvirkning? Han har jo ikke konstatert hverken astma eller allergi, men noe er det som plager han siden han blir syk så ofte. For om dyra har negativ påvirkning må vi jo gjøre noen med det. Men vi vil jo heller ikke kvitte oss med dem, og senere finne ut at det ikke er noen grunn til det. Har du noen gode råd og komme med mottas det med stor takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18327-gutt-16-mnd-tungpusten-og-ofte-forkj%C3%B8let-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
gyrken Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Det er _veldig sjelden_ at en allergitest gir utslag når barnet er så ungt som fire måneder, så sønnen deres kan godt være allergisk selv om testen var negativ. Det første dere bør gjøre er å få han allergitestet en gang til. Testen er ikke sikker nå heller, men det er ihvertfall større sjanse for at den viser riktig.. Problemet med sånne tester er at når de viser negativt på små barn kan resultatet være feil fordi de enda ikke har utviklet antistoffer, mens et positivt resultat vil være riktig uansett.. Men prøv igjen, det er på tide nå som det har gått over et år siden sist! Ellers høres sønnen din akkurat ut som min. Han er også litt tungpustet, surkler ofte og har hatt en god del forkjølelser og mye hoste i sitt liv. Vi går til utredning på Ullevål sykehus med ham, og han går på astmamedisiner som hjelper masse! Om det er astma er visst usikkert, men medisinene hjelper oss ihvertfall.. Til sommeren skal vi forsøke å slutte med dem for å se hva som skjer. For å komme til utredning må dere bli henvist av en lege. Hvis gutten har vært mye syk, foreslår jeg at dere spør legen etter en henvisning. På barnepoliklinikken blir han fulgt godt opp både med hensyn til allergitester og annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18327-gutt-16-mnd-tungpusten-og-ofte-forkj%C3%B8let-langt/#findComment-81977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gyrken Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Det er _veldig sjelden_ at en allergitest gir utslag når barnet er så ungt som fire måneder, så sønnen deres kan godt være allergisk selv om testen var negativ. Det første dere bør gjøre er å få han allergitestet en gang til. Testen er ikke sikker nå heller, men det er ihvertfall større sjanse for at den viser riktig.. Problemet med sånne tester er at når de viser negativt på små barn kan resultatet være feil fordi de enda ikke har utviklet antistoffer, mens et positivt resultat vil være riktig uansett.. Men prøv igjen, det er på tide nå som det har gått over et år siden sist! Ellers høres sønnen din akkurat ut som min. Han er også litt tungpustet, surkler ofte og har hatt en god del forkjølelser og mye hoste i sitt liv. Vi går til utredning på Ullevål sykehus med ham, og han går på astmamedisiner som hjelper masse! Om det er astma er visst usikkert, men medisinene hjelper oss ihvertfall.. Til sommeren skal vi forsøke å slutte med dem for å se hva som skjer. For å komme til utredning må dere bli henvist av en lege. Hvis gutten har vært mye syk, foreslår jeg at dere spør legen etter en henvisning. På barnepoliklinikken blir han fulgt godt opp både med hensyn til allergitester og annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18327-gutt-16-mnd-tungpusten-og-ofte-forkj%C3%B8let-langt/#findComment-81978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gyrken Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Det er _veldig sjelden_ at en allergitest gir utslag når barnet er så ungt som fire måneder, så sønnen deres kan godt være allergisk selv om testen var negativ. Det første dere bør gjøre er å få han allergitestet en gang til. Testen er ikke sikker nå heller, men det er ihvertfall større sjanse for at den viser riktig.. Problemet med sånne tester er at når de viser negativt på små barn kan resultatet være feil fordi de enda ikke har utviklet antistoffer, mens et positivt resultat vil være riktig uansett.. Men prøv igjen, det er på tide nå som det har gått over et år siden sist! Ellers høres sønnen din akkurat ut som min. Han er også litt tungpustet, surkler ofte og har hatt en god del forkjølelser og mye hoste i sitt liv. Vi går til utredning på Ullevål sykehus med ham, og han går på astmamedisiner som hjelper masse! Om det er astma er visst usikkert, men medisinene hjelper oss ihvertfall.. Til sommeren skal vi forsøke å slutte med dem for å se hva som skjer. For å komme til utredning må dere bli henvist av en lege. Hvis gutten har vært mye syk, foreslår jeg at dere spør legen etter en henvisning. På barnepoliklinikken blir han fulgt godt opp både med hensyn til allergitester og annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18327-gutt-16-mnd-tungpusten-og-ofte-forkj%C3%B8let-langt/#findComment-81979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Det er _veldig sjelden_ at en allergitest gir utslag når barnet er så ungt som fire måneder, så sønnen deres kan godt være allergisk selv om testen var negativ. Det første dere bør gjøre er å få han allergitestet en gang til. Testen er ikke sikker nå heller, men det er ihvertfall større sjanse for at den viser riktig.. Problemet med sånne tester er at når de viser negativt på små barn kan resultatet være feil fordi de enda ikke har utviklet antistoffer, mens et positivt resultat vil være riktig uansett.. Men prøv igjen, det er på tide nå som det har gått over et år siden sist! Ellers høres sønnen din akkurat ut som min. Han er også litt tungpustet, surkler ofte og har hatt en god del forkjølelser og mye hoste i sitt liv. Vi går til utredning på Ullevål sykehus med ham, og han går på astmamedisiner som hjelper masse! Om det er astma er visst usikkert, men medisinene hjelper oss ihvertfall.. Til sommeren skal vi forsøke å slutte med dem for å se hva som skjer. For å komme til utredning må dere bli henvist av en lege. Hvis gutten har vært mye syk, foreslår jeg at dere spør legen etter en henvisning. På barnepoliklinikken blir han fulgt godt opp både med hensyn til allergitester og annet. Da vår Ida skulle alergitestes fikk vi beskjed av lege at vi burde vente til hun var fylt 3 år. Først da ville resultatet bli bra. Men som Gyrken sier så blir vel ett positivt resultat bra uansett. Vi kontaktet selv øre,nese, hals spesialist og ble henvist via han til sykehuset. Det var enklere enn å få en vanlig lege til å henvise oss på sykhuset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18327-gutt-16-mnd-tungpusten-og-ofte-forkj%C3%B8let-langt/#findComment-81983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 caspar. Med en slik sykehistorie vil jeg nok ikke utelukke at han likevel er astmatisk. Selv om prøvene for ett år siden ikke viste noen konkret allergi, ville jeg nå få testet han på nytt både med prikkprøver og blodprøver. Likevel er det greitt å huske at de fleste med astmaliknende plager de første par leveårene er infeksjonsutløst. Hva man finner ved en slik ny undersøkelse, må så være grunnlaget for videre vurdering av forebyggende behandling og andre evt. tiltak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18327-gutt-16-mnd-tungpusten-og-ofte-forkj%C3%B8let-langt/#findComment-82466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.