Gjest Trappemor Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Er litt lei av den lakkerte furutrappen jeg har mellom etasjene, og kunne tenke meg å male både trinn og gelender/vanger. Slites et malt trappetrinn fort ned og blir stygt? Noen som har erfaringer? Er det noen spesiell slitesterk maling man kan benytte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest doll Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Vask med rødsprit først. Deretter maler du med heftgrunn og to strøk med oljemaling etterpå. Trappa kan bli litt glatt når du maler den. Forstår du er lei av lakkert furu, har selv mala trappa vår. Du kan jo pusse ned trinnene og lute dem, så blir de ikke så fort slitt. Så kan du male resten. Jeg ble kjempefornøyd, deilig å bli kvitt litt furu. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trappemor Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Vask med rødsprit først. Deretter maler du med heftgrunn og to strøk med oljemaling etterpå. Trappa kan bli litt glatt når du maler den. Forstår du er lei av lakkert furu, har selv mala trappa vår. Du kan jo pusse ned trinnene og lute dem, så blir de ikke så fort slitt. Så kan du male resten. Jeg ble kjempefornøyd, deilig å bli kvitt litt furu. Takk for svaret. Ja, jeg er også lei av all furuen, og har byttet ut alle furmøblene også, de senere årene. Pussig at ting vi syntes var fint for 15 år siden, nå er blitt "stygt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malings Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Maling blir fort stygt, riper og avskalling syns mye bedre, dessuten blir striper etter pensel mye mer synlig. Lakk er det enkleste å få pent. Maling skaller lettere av når det er lakk under. Dessverre er det ingen vei tilbake etter at du har malt, så tenk deg nøye om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest doll Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Takk for svaret. Ja, jeg er også lei av all furuen, og har byttet ut alle furmøblene også, de senere årene. Pussig at ting vi syntes var fint for 15 år siden, nå er blitt "stygt". Har et hus på 250kvadrat som er nesten bare furu. Det var slik da vi kjøpte det for et år siden. Har brukt noen liter maling på dette året ja, men er ikke ferdig enda. Gule, stygge lakkerte furudører. De ble kjempefine da jeg malte dem og satte på nye håndtak. Om 15 år kanskje furu er moderne igjen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uttern Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Vask med husvask først så puss/matt ned. Trappetrinnene finnes der egen gulvmaling for som kan blandes i alle farger. Du kan bruke heftgrunn og vanlig oljemaling på resten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Vask med husvask først så puss/matt ned. Trappetrinnene finnes der egen gulvmaling for som kan blandes i alle farger. Du kan bruke heftgrunn og vanlig oljemaling på resten. Det er da mye kjekkere å pusse først og deretter vaske med husvask? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rød og Hvid Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det er da mye kjekkere å pusse først og deretter vaske med husvask? Egentlig ikke, siden flater ofte har et belegg av silikonrester. Silikon bruges til mer og mer av saker og ting. Silikon er malingens verste fiende, det får den til å løsne. Hvis du vasker først med sprit eller silikonfjerner, slipper du å slipe silikon inn i underlaget, hvis det skjer, får du ikke fjernet silikonet, og malingen flasser. I en fabrikk hvor man brukte silikon i produksjonen, løsnet malingen i kvadratmeterstore flak Maleren trodde djevelen selv hadde besatt malingen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uttern Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det er da mye kjekkere å pusse først og deretter vaske med husvask? Må også legge til svaret under her at når man vasker med såper i vanlig rengjøring så blir det hinner på overflatene. Hvis man pusser rett på så gnies dette lenger inn i porene. Ingen maling eller lakk henger på urent underlag. Har man vasket dette belegget av først så pusser man på ren flate og etterpå kan man fjerne pussestøvet med vanlig vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Bruk malig som er beregnet til gulv, så går det bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Maling blir fort stygt, riper og avskalling syns mye bedre, dessuten blir striper etter pensel mye mer synlig. Lakk er det enkleste å få pent. Maling skaller lettere av når det er lakk under. Dessverre er det ingen vei tilbake etter at du har malt, så tenk deg nøye om. Selvfølgelig er det en vei tilbake. Malingen kan høvles og slipes av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malings Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Selvfølgelig er det en vei tilbake. Malingen kan høvles og slipes av. Oi... det blir moro. Lasering er mer gøy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.