Gå til innhold

Male lakkert furu-trapp

Gjest Trappemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trappemor

Er litt lei av den lakkerte furutrappen jeg har mellom etasjene, og kunne tenke meg å male både trinn og gelender/vanger.

Slites et malt trappetrinn fort ned og blir stygt? Noen som har erfaringer?

Er det noen spesiell slitesterk maling man kan benytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest doll

Vask med rødsprit først. Deretter maler du med heftgrunn og to strøk med oljemaling etterpå.

Trappa kan bli litt glatt når du maler den.

Forstår du er lei av lakkert furu, har selv mala trappa vår.

Du kan jo pusse ned trinnene og lute dem, så blir de ikke så fort slitt. Så kan du male resten. Jeg ble kjempefornøyd, deilig å bli kvitt litt furu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trappemor

Vask med rødsprit først. Deretter maler du med heftgrunn og to strøk med oljemaling etterpå.

Trappa kan bli litt glatt når du maler den.

Forstår du er lei av lakkert furu, har selv mala trappa vår.

Du kan jo pusse ned trinnene og lute dem, så blir de ikke så fort slitt. Så kan du male resten. Jeg ble kjempefornøyd, deilig å bli kvitt litt furu.

Takk for svaret. Ja, jeg er også lei av all furuen, og har byttet ut alle furmøblene også, de senere årene.

Pussig at ting vi syntes var fint for 15 år siden, nå er blitt "stygt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malings

Maling blir fort stygt, riper og avskalling syns mye bedre, dessuten blir striper etter pensel mye mer synlig. Lakk er det enkleste å få pent. Maling skaller lettere av når det er lakk under.

Dessverre er det ingen vei tilbake etter at du har malt, så tenk deg nøye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest doll

Takk for svaret. Ja, jeg er også lei av all furuen, og har byttet ut alle furmøblene også, de senere årene.

Pussig at ting vi syntes var fint for 15 år siden, nå er blitt "stygt".

Har et hus på 250kvadrat som er nesten bare furu. Det var slik da vi kjøpte det for et år siden. Har brukt noen liter maling på dette året ja, men er ikke ferdig enda.

Gule, stygge lakkerte furudører. De ble kjempefine da jeg malte dem og satte på nye håndtak.

Om 15 år kanskje furu er moderne igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uttern

Vask med husvask først så puss/matt ned.

Trappetrinnene finnes der egen gulvmaling for som kan blandes i alle farger.

Du kan bruke heftgrunn og vanlig oljemaling på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Vask med husvask først så puss/matt ned.

Trappetrinnene finnes der egen gulvmaling for som kan blandes i alle farger.

Du kan bruke heftgrunn og vanlig oljemaling på resten.

Det er da mye kjekkere å pusse først og deretter vaske med husvask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rød og Hvid

Egentlig ikke, siden flater ofte har et belegg av silikonrester. Silikon bruges til mer og mer av saker og ting. Silikon er malingens verste fiende, det får den til å løsne. Hvis du vasker først med sprit eller silikonfjerner, slipper du å slipe silikon inn i underlaget, hvis det skjer, får du ikke fjernet silikonet, og malingen flasser.

I en fabrikk hvor man brukte silikon i produksjonen, løsnet malingen i kvadratmeterstore flak :) Maleren trodde djevelen selv hadde besatt malingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uttern

Må også legge til svaret under her at når man vasker med såper i vanlig rengjøring så blir det hinner på overflatene. Hvis man pusser rett på så gnies dette lenger inn i porene. Ingen maling eller lakk henger på urent underlag. Har man vasket dette belegget av først så pusser man på ren flate og etterpå kan man fjerne pussestøvet med vanlig vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maling blir fort stygt, riper og avskalling syns mye bedre, dessuten blir striper etter pensel mye mer synlig. Lakk er det enkleste å få pent. Maling skaller lettere av når det er lakk under.

Dessverre er det ingen vei tilbake etter at du har malt, så tenk deg nøye om.

Selvfølgelig er det en vei tilbake. Malingen kan høvles og slipes av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malings

Selvfølgelig er det en vei tilbake. Malingen kan høvles og slipes av.

Oi... det blir moro.

Lasering er mer gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...