Gå til innhold

Nødrett/NHD


Gjest ÅseKari

Anbefalte innlegg

Gjest ÅseKari

Hvor lenge kan man bli holdt på nødrett? Jeg vet at det er for 24 timer av gangen, men hvor mange døgn totalt? Jeg var på nødrett i 3 døgn i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de har rett til å holde deg i 10 dager i første omgang. Deretter må det en ny legevurdering til og så kan de sperre deg inne lengre om det er behov for det. Du har rett til å klage til kontrollkommisjonen (som om det skulle ha noe å si..., det tar jo år og dag før de kan gjøre noe som helst, om de kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en

Jeg tror de har rett til å holde deg i 10 dager i første omgang. Deretter må det en ny legevurdering til og så kan de sperre deg inne lengre om det er behov for det. Du har rett til å klage til kontrollkommisjonen (som om det skulle ha noe å si..., det tar jo år og dag før de kan gjøre noe som helst, om de kan).

Da jeg var innlagt og ble holdt på nødrett fikk jeg beskjed fra personalet at de ikke har lov til å holde meg på nødrett mer enn 24 timer. I løpet av de 24 timene må de få tak i en lege utenfra som vurderer om h*n skal legge pasienten inn på tvang eller om pasienten selv kan få bestemme om h*n skal være innlagt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan holdes på nødrett så lenge det foreligger en "nødrettssituasjon".

Frihetsberøvelse er et ganske inngripende tiltak, så det må stilles rimelig strenge krav til risikoen ved å la pasienten gå, fare for pasientens eller tredjepersons liv og helse.

Nødrett kan ikke benyttes hvis det er mulig å få de formelle krav til tvangsinnleggelse oppfylt. F.eks hvis det er en lege som kan vurdere om tvangsinnleggelse er nødvendig og hensiktsmessig. Da er legens vurdering avgjørende.

Jeg kan ikke se at det skulle være grunnlag for å holde noen tilbake med begrunnelse i nødrett lenger enn til første vanlige arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det ligger i sakens natur at det ikke kan oppstilles klare regler for nødrett. Nødrett er laget for de spesielle situasjonen som er så sære at en ikke kan lage faste og generelle regler for dem.

Noen fohold ligger dog klare:

Den "urett" en begår, i dette tilfellet tilbakeholdelse, skal klart være mindre enn den skade en forhindrer.

Det tiltak en iverksetter skal være delt "mildest" mulige som kan iverksettes for å forhndre skaden. Dvs at en ikke kan legge en pasient i belter om skjerming var tilstrekkelig. Fra samme synsvinkel kan en si at et nødrettstiltak ikke skal vare lenger enn høyst nødvendig for å forhindre skade. Inkl. i dette er at en snarest skal forsøke å etablere tiltak som er lovhjemlet på annet vis enn ved nødrett.

Strengt tatt kan berettigelsen og utøvelsen av nødrett kun vurderes i ettertid av en institusjon (kommisjon/rett) som er satt til å vurdere dette.

Nødretten er hjemlet i §48 i Straffeloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror de har rett til å holde deg i 10 dager i første omgang. Deretter må det en ny legevurdering til og så kan de sperre deg inne lengre om det er behov for det. Du har rett til å klage til kontrollkommisjonen (som om det skulle ha noe å si..., det tar jo år og dag før de kan gjøre noe som helst, om de kan).

Det du skriver her er ikke korrekt.

Du blander sammen med tvungen undersøkelse etter Psykisk helsevenlovens § 3-8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...