Gå til innhold

En ting til (solarium/kreft)

Anbefalte innlegg

Er et påvist at solarium er kreftframkallende? Får man rynker av det? Har bare tatt solarium 4 ganger i mitt liv! (er så redd for at det skal eksplodere inni der)

Redd for å få kreft også, og rynker når jeg blir eldre. Men er det SUNT å ta solarium? Vil bli litt brun og da men, synest det er viktigere å være sunn!

Moren min hadde kreft i underlivet en plass, men fikk tatt det bort før det vart kreft eller noe slikt. Stor sjanse for at jeg kan få det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18329-en-ting-til-solariumkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan få hudkreft av å ta solarium, akkurat som man kan få kreft ved "vanlig" soling.

Men dersom du soler deg med måte og bruker solfaktor tror jeg faren for kreft synker en del....

Det samme gjelder rynker. Ved overdreven soling tror jeg faren for å få mye rynker når man blir eldre er større enn ellers.

Gjest jente24

Solarium i små mengder kan være sunt om vinteren fordi vi får så lite på naturlig måte i dette landet... sol er kreftfremkallende uansett hvor den er, men det er også "sunne" stoffer (bl.a. d-vitamin) i sola, og derfor kan litt sol være godt for velværen. De fleste ting er usunne om de overdrives.

Man kan få hudkreft av å ta solarium, akkurat som man kan få kreft ved "vanlig" soling.

Men dersom du soler deg med måte og bruker solfaktor tror jeg faren for kreft synker en del....

Det samme gjelder rynker. Ved overdreven soling tror jeg faren for å få mye rynker når man blir eldre er større enn ellers.

Solarium øker sjansen for hudkreft. Strålene er mer konsentrert og går dypere ned i huden. Sjansen for føflekk kreft øker mer enn ved vanlig soling. Hvorfor ikke bruke en selvbruningskrem? Soling er også den største årsaken til rynker. Bruk alltid solfaktor 15 eller mer.

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det er ikke stor sjanse for at du får kreft etter 4 gangers bruk av solarium,men sjansen for kreft og rynker vil øke hvis man bruker dette mye.Tar du dette til spesielle anledninger for å se litt "friskere"ut bør risikoen være liten,men generelt synes jeg det er best at vi aksepterer hudfarven vår,og for huden vil dette være det beste på lengre sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...