Gå til innhold

FU: tenner

Gjest Tannløs

Anbefalte innlegg

Gjest Tannløs

(Bare for å ha en tråd å starte)

Har ei søster, søt sådan som blir 40 nå til sommeren.

Hun er ikke vært veldig på å "stelle" seg og det å gå til tannlegen har vært et ork, ikke minst pga.penger.

Nå er hun i den situasjonen at hun pga. all elendigheta i munnen skal trekke ut alt og sette inn gommer.

En tannlege her har sakt til henne at med penger og tid så vil hun kunne få rettet opp alt slik at hun kan få beholde tennene sine.

Men for at det skal gå kjapt og forde hun kommer ut adskillig rimeligere så trekker hun ut hele skiten og får i en alder av 40 år bare løstenner.

Nå er det jo anneledes med folk som er så uheldige å ikke ha annet valg da, kjenner folk som har måttet få dette og som lever helt topp med det.

Men om du hadde et valg, hva hadde du da gjort?

Selv synes jeg det er helt forferdelig og ville selv tatt opp lån i bank, tatt avbetalingsordning med tannlegen el. for å kunne få beholde egne tenner.

Dere da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jeg ville lånt penger til implantater

Jeg har selv tatt opp lån, for å få en ny fortann på titanskrue (slapp å ødelegge / file til nabotennene for å lage en bro).

Min tann kostet 30000 mens jeg var student, og det er noen år siden. Men jeg prioriterte det, det er jeg glad for i dag (har nedbetalt lånet, og har en kunstig tann og alle de andre i god behold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres helt forferdelig ut, og ville gjort alt for å beholde mine egne tenner.

Har alltid vært nøye med tannstell og tannlegebesøk, og har pene tenner. Hvilket er en fordel, siden jeg ler så mye.

Men jeg har møtt noen opp gjennom årene som lar tennene forfalle. Sannsynligvis blir det verre å gå til tannlegen, jo lengre man utsetter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Jeg synes også det høres helt forferdelig ut, og ville gjort alt for å beholde mine egne tenner.

Har alltid vært nøye med tannstell og tannlegebesøk, og har pene tenner. Hvilket er en fordel, siden jeg ler så mye.

Men jeg har møtt noen opp gjennom årene som lar tennene forfalle. Sannsynligvis blir det verre å gå til tannlegen, jo lengre man utsetter det.

Ja, det var besøk annenhver uke i to år det var snakk om, så det hadde gått med mye tid og penger.

Men helt uten egne tenner som 40 åring da :o

Jeg har også flotte tenner, men skulle det skjedd meg noe så hadde det ikke stått på tid og penger iallefall.

For en forferdelig følelse det må være å trekke en og en tann inntil man er helt tannløs.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke løstenner så dårlig som det var tidligere da.

Det blir jo forbedringer der også som på alle områder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Nå er ikke løstenner så dårlig som det var tidligere da.

Det blir jo forbedringer der også som på alle områder..

Det er klart.

Kjenner som sakt folk som har dette og som har det bra også, så jeg vet at det funker.

Men disse har nå måttet gjøre det de da, de har ikke noe valg.

Og det er vel der jeg setter spørsmålstegnet mitt, om det er mange som "frivillig" velger denne løsningen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde stampet alt hva remmer og tøy holdt og satset venstrefoten med, for å beholde egne tenner. Ungene også, når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Jeg hadde stampet alt hva remmer og tøy holdt og satset venstrefoten med, for å beholde egne tenner. Ungene også, når jeg tenker meg om.

He he ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du pantsatt unga? *LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du pantsatt unga? *LOL*

Ja, ungene kunne nok klart seg uten meg, men det kunne _ikke_ tennene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira12

Jeg har selv tatt opp lån, for å få en ny fortann på titanskrue (slapp å ødelegge / file til nabotennene for å lage en bro).

Min tann kostet 30000 mens jeg var student, og det er noen år siden. Men jeg prioriterte det, det er jeg glad for i dag (har nedbetalt lånet, og har en kunstig tann og alle de andre i god behold).

Jeg ville nok ha gjort mye for og kunne beholde tennene mine ja, evnt lånt, avbetaling osv.

Har svake tenner selv, og bruker en del medisin, derfor bruker jeg en god del penger på tennene mine, og holde dem friske og pene.

Så mine tenner er en ting jeg prioriterer.

Men når det er sagt, synes jeg folk må få velge selv om de er villige til og bruke mye penger på noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Ops, kom feil den, sorry :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Jeg ville nok ha gjort mye for og kunne beholde tennene mine ja, evnt lånt, avbetaling osv.

Har svake tenner selv, og bruker en del medisin, derfor bruker jeg en god del penger på tennene mine, og holde dem friske og pene.

Så mine tenner er en ting jeg prioriterer. Men når det er sagt, synes jeg folk må få velge selv om de er villige til og bruke mye penger på noe slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun en eller annen sykdom som gjør at tennene er blitt så dårlige i så ung alder? Da kan hun kanske få dekke noe av kostnadene?

(Synes bare det er fryktelig merkelig at det går an å få så dårlige tenner "uten grunn" så tidlig. Har selv ikke vært til tannlegen mer en 3 - 4 ganger etter at jeg gikk ut av grunnskolen og likevel har jeg ingen tannproblemer i en alder av 35 år. Disse gangene gjorde jeg heller ikke noe spesielt som har hatt betydning for tilstanden til tennene mine i dag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest begonia

Sannsynligvis kan hun få særfradrag for dette på skatten. Tror det er 1/3-del hun får tilbake via skatteseddelen. Har hun tatt hensyn til det i prisforskjellen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...