Gå til innhold

Tett nese - alt prøvd?

Anbefalte innlegg

Ørkenvandreren

Er "helårsallergiker"; ihvertfall pollen, midd og ymse dyr, men ikke matvarer såvidt jeg vet.

Bruker 1 stk Zyrtec om dagen. Det er normalt nok for å hindre rennende nese, nysing og kløende øyne. Er imidlertid plaget med kronisk tett nese, som er plagsomt både under måltider og soving.

Har forsøkt en rekke nesesprayer, nå senest Nasacort (som ihvertfall har den fordelen at jeg ikke blør neseblod så ofte som med andre typer...), men så og si uten virkning mot nesetettheten. Har også vært på ØNH-poliklinikk og fått skrapet ut slimhinner i nesen. Ingen bedring av dette heller, bortsett fra økt tendens til neseblødning.... Forøvrig har jeg ikke polypper.

Vanlig nesespray av type Rhinox virker derimot fantastisk, men skal jo ikke brukes mer enn 10 dager. Av og til bruker jeg "neseplaster" på nettene, og dette hjelper også endel (men er dyre!).

Har du andre tips, som jeg ikke har prøvd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18336-tett-nese-alt-pr%C3%B8vd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Ørkenvandreren.

Kronisk neseproblemerer etter å ha prøvd det meste er ikke greit.

Jeg selv hadde vel prøvd regelmessig Nasocort som du har brukbar erfaring med, samt 3-4 ganger dgl saltvannskylling. Husk at du må la tuppen på sprayen peke litt mot siden, slik at spruten ikke kommer mot neseskilleveggen.

Fra 1. april blir det forøvrig registrert et nytt antihistamin preparat med tilleggsvirkninger vi har store forventninger til. Lykke til!

Ørkenvandreren

Ørkenvandreren.

Kronisk neseproblemerer etter å ha prøvd det meste er ikke greit.

Jeg selv hadde vel prøvd regelmessig Nasocort som du har brukbar erfaring med, samt 3-4 ganger dgl saltvannskylling. Husk at du må la tuppen på sprayen peke litt mot siden, slik at spruten ikke kommer mot neseskilleveggen.

Fra 1. april blir det forøvrig registrert et nytt antihistamin preparat med tilleggsvirkninger vi har store forventninger til. Lykke til!

Tusen takk for svar/tips.

Du har ikke også navnet på det nye preparatet? (evt. produsentens navn)

Mvh

Gjest Ikketettlenger

Hei!

Jeg har vært plaget med tett nese siden jeg ble født '78 og frem til '98. Etter å ha prøvd utallige leger fikk jeg høre om Volvat gruppen (Vestmed). Etter 15 min konsultering fikk jeg resept på en nesespray som heter Lokilan, denne skulle brukes morgen og kveld resten av livet. Etter to-tre uker var nese plagene borte, og jeg reduserte bruken til et par ganger i uka uten problemer. Den fåes på blå resept.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...