Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er aktiv løper og ble operert for haglunds Hæl for 9 år siden, etter opr. fikk jeg problemer med arrvevet (utsiden hø. hæl) som det naturligvis blir etter opr., slik at jeg noen mnd. etter ble opr. igjen hvor mest mulig av dette stramme/ vonde vevet ble fjernet. Etter noen mnd. med ulike behandlinger/ tiltak kunne jeg igjen løpe uten smerter/ strammhet fra arrvevet. Høst 2004 ble arrvevet på ny en stor plage når jeg løp, så nov. 2004 ble igjen mest mulig av dette vevet fjernet under operasjon. Nå ca. 5 mnd. etter opr. er det fortsatt meget plagsomt slik at jeg ikke kan løpe uten smerter/ stramhet. Vet du om hvor jeg kan få hjelp til å behandle dette arrvevet slik at det ikke blir smertefullt når jeg løper? Kan noen form for injeksjon løse opp/ redusere smerter fra dette arrvevet? Har bestilt silikon- gel- plate for å se om det kan hjelpe. Har du navn og nummer til noen som har greie på dette og evt. kan utføre behandling rimelig raskt setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183367-hypertrofisk-arr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

hudleger behandler hypertrofiske arr med steroider (kortison) enten gitt via sprøyte eller dermojet ( en slags pistol som blåser kortisonet inn i arret). Dette vil kunne få arret til å heve seg mindre, eventuelt flate seg helt ut.

Plastikkirurger fjerner arr, eventuelt gjør korreksjoner. I spesielle tilfelle vil en bestråle arret med røntgenstråler i etterkant, for å hindre hypertrofisk arr.

Rådet blir å kontakte en hudlege og vurdere om en kan starte kortisoninjeksjoner i arrvevet. Slik behandling med tillegg av trykkbandasje vil sannsynligvis kunne hjelpe. Kommer dere ikke til målet, blir neste steg en henvisning til plastikkirurg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183367-hypertrofisk-arr/#findComment-1249346
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...