Gå til innhold

Symptomer på diabetes?

Anbefalte innlegg

Gjest diabetiker?

Noen som kan fortelle meg litt om hvilke symptomer man kan ha hvis man har diabetes uten å vite det selv?

Jeg er under utredning for noe magetrøbbel, og han overlegen jeg var hos sist trodde han visste hva det er som "plager" meg (ENDELIG!). Han sa at han trodde jeg har en tilstand som er vanlig hos folk med diabetes. Jeg tenkte bare at DET har jo ikke jeg, og han sa bare at det var vanlig hos folk med diabetes og ikke at det BARE er folk med diabetes som kan bli plaget med dette... En tid etter jeg var hos legen har jeg nå begynt å tenke litt og blitt litt redd for at jeg skal ha nettopp diabetes... Det er en stund siden legetimen, og venter på innkalling til røntgen. Har ikke hørt noe svar på de prøvene som har blitt tatt. Vet ikke om det har blitt tatt prøver for å finne ut om jeg har sukkersyke...

Jeg har lurt på hvorfor jeg føler meg så sliten og tappet innimellom. Jeg har en jobb som burde være overkommelig, men ofte føler jeg meg helt tappet når jeg kommer hjem og orker ikke stort. Jeg er også ganske tørst innimellom. Ikke sånn at jeg drikker mer enn vanlig, men plutselig kommer jeg på at jeg er tørst og da er jeg VELDIG tørst. Dette kan jo bare bety at jeg ikke er flink nok til å tenke på å få i meg nok drikke da... Har bare begynt å lure nå siden legen sa dette med diabetes og jeg var dum nok til ikke å spørre mer. For det gjaldt jo ikke MEG...!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183370-symptomer-p%C3%A5-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sykepleierstudenten85

Heisann

Noen symptomer på diabetes kan være vektap, tørste, oftere vannlating med store mengder urin, føler seg mer trøtt og sliten.

Som følge av høyt blodsukker kan man også lettere få infeksjoner i huden. Appetitten vil også øke, men likevel gå ned i vekt.

Passer noe av dette kan det være lurt å måle blodsukkeret hos legen. Det er en enkel prosedyre med ett stikk i fingen og svaret får du rett etterpå.

Go bedring og lykke til:)

Gjest Bitis Gabonica, type 1 diabetiker

Heisann

Noen symptomer på diabetes kan være vektap, tørste, oftere vannlating med store mengder urin, føler seg mer trøtt og sliten.

Som følge av høyt blodsukker kan man også lettere få infeksjoner i huden. Appetitten vil også øke, men likevel gå ned i vekt.

Passer noe av dette kan det være lurt å måle blodsukkeret hos legen. Det er en enkel prosedyre med ett stikk i fingen og svaret får du rett etterpå.

Go bedring og lykke til:)

Sykepleierstudenten har gjort en god jobb med svar ang symptomer.

Men ut fra innlegget ditt regner jeg med at legen din siktet til diabetes type 2. Det er den typen diabetes som er vanlig å få når man er litt oppe i åra. For mange er det livsstilsbetinget, men dette behøver ikke være tilfelle. Diabetes 2 kan også ha genetiske årsaker. Symptomene er de samme som for diabetes 1, men de kommer for mange så snikende at de ikke oppleves som sykdom. Dette kan igjen medføre at noen går med ukjent diabetes (og således høyt blodsukker) så lenge at de rekker å utvikle det som kalles diabetiske senkomplikasjoner innen diagnosen diabetes blir stilt. Slike komplikasjoner er en følge av høyt blodsukker over tid. Eksempler på komplikasjoner er skader på øynene/synet, nyreskader og nerveskader. Nerveskader kan enten være i form av nedsatt følelse i bena, eller at f.eks. en nerve som er viktig for magetømmingen skades. Det var nok sistnevnte legen tenkte på.

Hvis du bekymrer deg, så anbefaler jeg deg å ta en telefon til fastlegen og be om en fastende blodsukker måling. Dvs. at de måler blodsukkeret ditt om morgenen før du har spist.

Ellers er det mye god informasjon om diabetes på diabetesforbundets sider:

http://www.diabetes.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...