Gå til innhold

Vold i parforhold

favn

Anbefalte innlegg

Ny undersøkelse om vold i parforhold:

8,2% eller hver tolvte kvinne er utsatt for grov vold av partneren (hver femtiende mann utsatt for grov vold i forhold). 25% av alle kvinner i parforhold er utsatt for mildere former for vold og/eller trusler.

Dette er mange av dol-jentene, det!

Barna er ofte vitne til at mor får juling, noe som forårsaker traumatiske skader. Nå har også domstolene slått fast at volden mot mor er et overgrep mot barna.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1032508.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det er ikke bra... Usikre og feige menn bruker vold.. Jeg er heldigvis ikke en av dem som har opplevd dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ille.

Men jeg leste for en tid siden at det faktisk var kvinner som utførte mest vodl i hjemmet.

Her er et utklipp:

Kvinner som mishandler menn

Sosionom Per Kristian Dotterud intervjuet av Gudrun Vinsrygg

Nyere forskning viser at kvinner faktisk er mer voldelige mot partneren sin enn menn, og at mange menn lar være å ta igjen. De fleste menn som blir mishandlet forteller det ikke til noen – kvinners vold er et fortiet og tabubelagt samfunnsproblem som er mye større enn vi liker å tro.

Omfanget av partnervold i vårt land er ikke kjent, men det meste av forskningen som er gjort på dette området handler om menn som mishandler kvinner. At også menn utsettes for partnervold, er et faktum det har vært mye vanskeligere å få gjennomslag for. Den enkleste måten å forklare vold på, er å si at vold er enhver bruk av fysisk makt for å skade andre. Men de fleste voldsforskere har en mye videre definisjon som omfatter både fysisk vold (slag, spark), seksuell vold (overgrep, krenkelser), materiell vold (smelle med dører, kaste gjenstander), psykisk vold (ydmyke, true), latent vold (spille på redsel for ny vold) og motvold (når den svake parten tar igjen).

- Teoretisk defineres vold veldig vidt, sier Per Kristian Dotterud, sosionom og daglig leder for Reform-ressurssenter for menn i Oslo. – Likevel opplever vi hele tiden at de fleste som snakker om vold, mener fysisk mishandling.

Kvinner er mest voldelige

- Hvem er det som mishandler hvem?

- De fleste forskningsrapporter om fysisk og psykisk vold, både fra helse- og sosialvesenet, og ikke minst fra krisesenterbevegelsen, handler om menns vold mot kvinner. Men også kvinner mishandler sine mannlige partnere – og her er det nok store mørketall. Men det finnes en del undersøkelser. I 1975 ble dokumentasjon for at menn utsettes for partnervold skaffet til veie i en stor amerikansk spørreundersøkelse. Her viste det seg at litt flere menn enn kvinner oppgav at partneren hadde brukt fysisk vold mot dem. Også litt flere kvinner enn menn i undersøkelsen svarte at de hadde utøvd slik vold. Senere har flere titalls studier, de fleste fra Amerika, avdekket lignende resultater.

En norsk undersøkelse fra NTNU i Trondheim, stadfester bildet av kvinner som mer aggressive og voldelige enn menn. Her kom det også frem at når bare en part i forholdet er voldelig, er det dobbelt så ofte kvinner som slår.

Uansett hvem som slår, det er for jævlig og ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fler rundt oss også - jeg har en venninne som opplevde det der, heldigvis kom hun se ut av det. Mannen hennes var en dott, ikke en "skremmende" type for å si det slik - hun var veldig intelligent, gikk kveldsskoler og hadde topp karakterer i alt, han derimot tapte i Ludo - see? Det var hans måte å få makt over henne på - på den eneste måten han var "bedre" enn henne.

Det rare er at de var helt åpne om dette til oss. Hun var gul og blå oppover armene, og gikk derfor alltid med langarmede genser, men hun viste meg det jo.

HAN, svarte at hun kunne irritere på seg en stein og at han mistet beherskelsen helt.

De ble skilt og fant seg nye partnere etter hvert begge to - det siste jeg hørte var at han hadde mistet kone to også - - fordi han slo.

Tragisk.

Slåssing mellom kjønnene er mer vanlig nå - altså at jentene også dæljer løs. det er likestilling vet du .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loppekassa

Har bodd i et helvete fra jeg var bitteliten til jeg var 14 år der det var dagligdags for far å denge mor å ingen reagerte.

Det hendte også at far dengte barna.

Slik var min barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd i et helvete fra jeg var bitteliten til jeg var 14 år der det var dagligdags for far å denge mor å ingen reagerte.

Det hendte også at far dengte barna.

Slik var min barndom.

Det var forferdelig leit å høre. Jeg håper du, dine søsken og din mor har fått et bedre liv og at evnen til å gi og få kjærlighet er intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fler rundt oss også - jeg har en venninne som opplevde det der, heldigvis kom hun se ut av det. Mannen hennes var en dott, ikke en "skremmende" type for å si det slik - hun var veldig intelligent, gikk kveldsskoler og hadde topp karakterer i alt, han derimot tapte i Ludo - see? Det var hans måte å få makt over henne på - på den eneste måten han var "bedre" enn henne.

Det rare er at de var helt åpne om dette til oss. Hun var gul og blå oppover armene, og gikk derfor alltid med langarmede genser, men hun viste meg det jo.

HAN, svarte at hun kunne irritere på seg en stein og at han mistet beherskelsen helt.

De ble skilt og fant seg nye partnere etter hvert begge to - det siste jeg hørte var at han hadde mistet kone to også - - fordi han slo.

Tragisk.

Slåssing mellom kjønnene er mer vanlig nå - altså at jentene også dæljer løs. det er likestilling vet du .)

Det er bare trist at kvinner må ta etter menn når det gjelder alle de negative tingene også.

De fleste som blir slått går jo inn for å skjule det, å bli slått er en skam. Barn og voksne beskytter voldelige og overgripende foreldre og partnere. Det er virkelig kompliserte mekanismer som opererer her...

Derfor var det nesten pussig å høre om venneparet deres som snakket 'åpent'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ille.

Men jeg leste for en tid siden at det faktisk var kvinner som utførte mest vodl i hjemmet.

Her er et utklipp:

Nyere forskning viser at kvinner faktisk er mer voldelige mot partneren sin enn menn, og at mange menn lar være å ta igjen. De fleste menn som blir mishandlet forteller det ikke til noen – kvinners vold er et fortiet og tabubelagt samfunnsproblem som er mye større enn vi liker å tro.

Omfanget av partnervold i vårt land er ikke kjent, men det meste av forskningen som er gjort på dette området handler om menn som mishandler kvinner. At også menn utsettes for partnervold, er et faktum det har vært mye vanskeligere å få gjennomslag for. Den enkleste måten å forklare vold på, er å si at vold er enhver bruk av fysisk makt for å skade andre. Men de fleste voldsforskere har en mye videre definisjon som omfatter både fysisk vold (slag, spark), seksuell vold (overgrep, krenkelser), materiell vold (smelle med dører, kaste gjenstander), psykisk vold (ydmyke, true), latent vold (spille på redsel for ny vold) og motvold (når den svake parten tar igjen).

- Teoretisk defineres vold veldig vidt, sier Per Kristian Dotterud, sosionom og daglig leder for Reform-ressurssenter for menn i Oslo. – Likevel opplever vi hele tiden at de fleste som snakker om vold, mener fysisk mishandling.

- De fleste forskningsrapporter om fysisk og psykisk vold, både fra helse- og sosialvesenet, og ikke minst fra krisesenterbevegelsen, handler om menns vold mot kvinner. Men også kvinner mishandler sine mannlige partnere – og her er det nok store mørketall. Men det finnes en del undersøkelser. I 1975 ble dokumentasjon for at menn utsettes for partnervold skaffet til veie i en stor amerikansk spørreundersøkelse. Her viste det seg at litt flere menn enn kvinner oppgav at partneren hadde brukt fysisk vold mot dem. Også litt flere kvinner enn menn i undersøkelsen svarte at de hadde utøvd slik vold. Senere har flere titalls studier, de fleste fra Amerika, avdekket lignende resultater.

En norsk undersøkelse fra NTNU i Trondheim, stadfester bildet av kvinner som mer aggressive og voldelige enn menn. Her kom det også frem at når bare en part i forholdet er voldelig, er det dobbelt så ofte kvinner som slår.

Ja, vold er aldri, aldri akseptabelt.

Uten å gå i klinsj om kvinner som utøver vold, vil jeg anta at i de fleste tilfeller der grov vold forefinnes i parforhold, vil ikke menn oppleve den angsten og redselen som kvinner og barn opplever i forbindelse med grov vold og seksuelle overgrep.

Alle står seg fritt å definere hva som er 'vold', men _grov_ vold utøves mest av menn mot kvinner.

Menn og kvinner stiller for øvrig med like gode/dårlige kort når det gjelder 'psykisk mishandling', men kvinner har i tillegg angsten for seksuelle overgrep og grov vold, ja endog frykten for eget og sine barns liv:

Ca 1000 - ettusen - kvinner + deres barn lever anonymt på flukt i Norge i dag, på flukt fra eksmenn og fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loppekassa

Det var forferdelig leit å høre. Jeg håper du, dine søsken og din mor har fått et bedre liv og at evnen til å gi og få kjærlighet er intakt.

Evnen til å gi kjærlighet er der når det gjelder mann og barn.

Unnviker klemmer o.l utenfor hjemmet.

Værre er det å ta imot kjærlighet,har liksom aldri lært det.

Livet til alle søsken og mor har fått seg en knekk for livet,såret vil liksom aldri gro på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vold er aldri, aldri akseptabelt.

Uten å gå i klinsj om kvinner som utøver vold, vil jeg anta at i de fleste tilfeller der grov vold forefinnes i parforhold, vil ikke menn oppleve den angsten og redselen som kvinner og barn opplever i forbindelse med grov vold og seksuelle overgrep.

Alle står seg fritt å definere hva som er 'vold', men _grov_ vold utøves mest av menn mot kvinner.

Menn og kvinner stiller for øvrig med like gode/dårlige kort når det gjelder 'psykisk mishandling', men kvinner har i tillegg angsten for seksuelle overgrep og grov vold, ja endog frykten for eget og sine barns liv:

Ca 1000 - ettusen - kvinner + deres barn lever anonymt på flukt i Norge i dag, på flukt fra eksmenn og fedre.

Jeg kjenner ei som lever på flukt. Fytte h****** for et liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare trist at kvinner må ta etter menn når det gjelder alle de negative tingene også.

De fleste som blir slått går jo inn for å skjule det, å bli slått er en skam. Barn og voksne beskytter voldelige og overgripende foreldre og partnere. Det er virkelig kompliserte mekanismer som opererer her...

Derfor var det nesten pussig å høre om venneparet deres som snakket 'åpent'.

Ja, og da kan man bare tenke seg de som ikke sier noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Oj,det var mange flere enn jeg hadde trodd! Men det er vel noe av problemet og, det er vel ikke noe man snakker om heller til folk, også vet ikke folk at en trenger hjelp, pep-talk, og oppjustert selvtillitt og ikke minst bekreftelse på at en har rett til ikke å bli slått..

Jeg veit av ei som fikk litt alvorlig deng av typen sin både titt og ofte..Ikke at det ikke var skummelt nok, men det som faktisk var mest creepy var hvordan hun begynte å trekke seg selv i tvil som, og hvordan hun mente noe som så ganske grovt ut for oss utenforstående som "bagateller&litt dytting!?"

Dette er mange år siden, og det ble slutt, men det var ikke hun som gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nyco den første

Hmm ja. 13 år. Lenge det. Og enda forholder vi oss til den rusmisbrukende halvpsyke jævlelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ille.

Her er et utklipp:

Vrææææl, jeg klarer ikke dy meg! DOTTerud...jaja, med det navnet måååå en jo bli sosionom ved ressurssenteret for menn.

Pssst: jeg bor ca fem mil utenfor Andeby - trur jeg ;^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ille.

Her er et utklipp:

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at kvinner ofte _mishandler_ menn i forhold enn andre veien. Det som imidlertid er et ubestridelig faktum, er at mange kvinner har en relativt lav terskel for å slå en mann. Men å få seg en ørefik, for så å velge å ikke ta igjen, er ikke det samme som å bli mishandlet.

"..............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at kvinner ofte _mishandler_ menn i forhold enn andre veien. Det som imidlertid er et ubestridelig faktum, er at mange kvinner har en relativt lav terskel for å slå en mann. Men å få seg en ørefik, for så å velge å ikke ta igjen, er ikke det samme som å bli mishandlet.

"..............................."

Kanskje, jeg har ingen anelse om hvordan dette er kommet frem. Men samtidig vet jeg at vold mot menn er også mye mer utbredt enn det vi vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrææææl, jeg klarer ikke dy meg! DOTTerud...jaja, med det navnet måååå en jo bli sosionom ved ressurssenteret for menn.

Pssst: jeg bor ca fem mil utenfor Andeby - trur jeg ;^)

Hehe, du sier noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that.

Endelig fri.

Og jeg har vært der men det er over 20 år siden.

Det var fryktelig vanskelig å komme seg ut av det og han plaget meg i sikkert 10 år etterpå.

Men nå har det vært stille lenge :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...