Gå til innhold

Kan man være en god psykolog og likevel ha store psykiske problemer?


Gjest Tusen og EN nick

Anbefalte innlegg

Gjest Tusen og EN nick

Har en tante som er psykolog. hun underviser for det meste men har også privatpraksis.

Hun sliter en del med alkoholproblemer og nerver. Hun er derfor en svært ustabil person å forholde seg til. Hun har også vært innlagt på psykiatrisk noen ganger.

Kan man utføre en god jobb for andre når man sliter så mye selv som hun gjør?.

Jeg vet at teori og praksis er forskjellige ting og at behandlere også kan få psykiske problemer. Men kan hennes psykiske problemer føre til at hennes pasienter får et dårligere tilbud? Eller trenger det ikke å ha noe betydning?. Må legge til at hun ikke har pasienter som har tunge psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du påstår at hun er en svært ustabil person å forholde seg til, så har du vel bestemt deg for at hun ikke er egnet som terapeut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg hadde tidligere en med tilsvarende problemer i staben.

H*n hadde like mange klager alene som de 20-30 andre tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koma

Noe av det en person med psyk. problemer trenger mest er vel trygghet og stabilitet. Rart at en psykolog ikke har innsikt nok til å skjønne det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

Man kan selvsagt være en god psykolog selv om man har psykiske problemer. ALLE mennesker har jo psykiske problemer på ett eller annet vis.

Men en psykisk LIDELSE er jo mer alvorlig enn det. Dersom man tilfredsstiller kravene til en psykisk DIAGNOSE, så tviler jeg sterkt på at man kan være en god psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest holmsen

Man kan selvsagt være en god psykolog selv om man har psykiske problemer. ALLE mennesker har jo psykiske problemer på ett eller annet vis.

Men en psykisk LIDELSE er jo mer alvorlig enn det. Dersom man tilfredsstiller kravene til en psykisk DIAGNOSE, så tviler jeg sterkt på at man kan være en god psykolog.

En med bipolar lidelse kan være en glimrende psykolog på linje med "friske". Da det ikke dreier seg om rent psykologisk, men kjemi som blir stabilisert ganske bra med medisiner. Men under en depressiv eller manisk fase må en jo sykemeldes da. Sier seg selv.

Så det kommer vel an på lidelsen. Leste forresten i i bladet psykisk helse at det var en schizofren dame som var blitt frisk og nå jobbet som psykolog. Men DET er nok ekstremt sjeldent. De er jo som regel for dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

firebird1365380441

En med bipolar lidelse kan være en glimrende psykolog på linje med "friske". Da det ikke dreier seg om rent psykologisk, men kjemi som blir stabilisert ganske bra med medisiner. Men under en depressiv eller manisk fase må en jo sykemeldes da. Sier seg selv.

Så det kommer vel an på lidelsen. Leste forresten i i bladet psykisk helse at det var en schizofren dame som var blitt frisk og nå jobbet som psykolog. Men DET er nok ekstremt sjeldent. De er jo som regel for dårlige.

Min psykolog har hatt/har emosjonell ustabil personlightsforstyrrelse...men er den desidert beste psykologen jeg noen gang har gått til.Kanskje fordi hun forstår hvordan det er å være meg...?Og hun er jo "frisk" nå!

Ja, det kommer nok an på selve lidelsen og hvor en selv står i helbredelsesprosessen hvis en samtidig skal være psykolog.

Ble nok litt rotete,dette,men det får så være.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...