Gå til innhold

PF-utredelse/NHD


Gjest ThinkTwise

Anbefalte innlegg

Gjest ThinkTwise

Jeg er en jente på 27 år som var til utredning hos en spesialist på personlighetsforstyrrelser (5 timer). Ser nedenfor her at kutting ses i sammenheng med ustabil personlighetsforstyrrelse (en lege sendte meg til utredning etter sying) og jeg har kuttet meg mye i mange år. Jeg har også endel svingninger i humør, men ellers ingen symptomer.

Spesialisten fant at jeg overhodet ikke hadde noen personlighetsforstyrrelse, men at jeg var deprimert og har PTSD.

Nå lurer jeg på om dette er riktig? Jeg er jo glad for å ikke ha en personlighetsforstyrrelse, men kan selv spesialister "lures" til å tro at pasienten ikke har en PF? Selv etter mange samtaler og tester? Må jo innrømme at jeg underdrev svarene litt for å ikke virke for syk... Ville han ha oppdaget dette dersom jeg hadde hatt en PF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. En god undersøkelse som er strukturert og varer i flere timer er selvsagt langt bedre enn det jeg kan antyde her på grunnlag av svært lite data.

2. Dersom en skjuler mye eller lyver under intervjuet, vil diagnosen lett bli feil.

3. Ved PTSD skal det være et traume som medfører livsfare eller tilsvarende. For å få diagnosen skal en ikke ha hatt lignende symptomer før traumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThinkTwise

1. En god undersøkelse som er strukturert og varer i flere timer er selvsagt langt bedre enn det jeg kan antyde her på grunnlag av svært lite data.

2. Dersom en skjuler mye eller lyver under intervjuet, vil diagnosen lett bli feil.

3. Ved PTSD skal det være et traume som medfører livsfare eller tilsvarende. For å få diagnosen skal en ikke ha hatt lignende symptomer før traumet.

Takk for svar! :)

Jeg mente ikke at du skulle sette en diagnose her og nå, men jeg var litt nysgjerrig på om det er mulig å "skjule" en personlighetsforstyrrelse. Jeg løy ikke under samtalene, men underdrev noe på testene. Var redd for å få en skremmende diagnose...

Han sa at jeg kun hadde ett tegn på ustabil PF og det var selvskadingen og det holdt ikke for å få en diagnose, sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luzy duzy

Takk for svar! :)

Jeg mente ikke at du skulle sette en diagnose her og nå, men jeg var litt nysgjerrig på om det er mulig å "skjule" en personlighetsforstyrrelse. Jeg løy ikke under samtalene, men underdrev noe på testene. Var redd for å få en skremmende diagnose...

Han sa at jeg kun hadde ett tegn på ustabil PF og det var selvskadingen og det holdt ikke for å få en diagnose, sa han.

Jeg vet faktisk av en jente som faker under et strukturert intervjue slik at hun fikk avkreftet alle pf-diagnosene hun får andre steder. (som stemmer og fått etter langvarig innleggelse og tidligere et intervju også.)

Men hun leser omtrent ikke annet enn psykiatri og vet nøyaktig hva hun skal si og ikke si. Hun ville heller ha en bipolardiagnose, men vet ikke en skit om hvordan det er å være deprimert. At en deprimert har det rotete og skittent i huset sitt har hun INGEN forståelse for f.eks. (empatimangel.)

Sier ikke at du er slik nei! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...