Gå til innhold

Hvordan forholde seg åpne spørsmål i diagnostiske intervjuer?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

"Er du redd for å prøve nye ting?"

Dette var et av spørsmålene jeg fikk da jeg ble spurt i henhold til et diagnostiske intervju (scidtest) for noen år siden

Når jeg tenker på nye ting så tenker jeg på sport, og spesielt ekstremsport. Jeg hadde vært svært skeptisk til strikkhopp, ja til og med å sette utfor en ukjent og bratt slalombakke hadde gjort meg redd. Mens jeg feks ikke hadde vært så engstelig for å prøve et nytt fag på universitetet, eller melde meg inn i en forening eller aktivitet selv om jeg ikke kjente noen der.

Kan ikke svarene gi ganske så misvisende resultater hvis man ikke vet hva pasienten øyeblikkelig tenker på når h*n får spørsmålet?.

Jeg fikk også spørsmål om jeg følte at jeg var den samme personen hele tiden. Det svarte jeg nei til, fordi jeg tenkte at jeg jo hadde en annen atferd hjemme hos mine foreldre enn hos mine venner hvor jeg jeg kunne slippe meg mere fri.Men kanskje tenkte hun som testet meg på om jeg følte at jeg helt konkret var en annen person? Eller hva menes med spørsmålet?

Er det viktig at pasienten får en klargjøring om hva intervjueren har tenkt med spørsmålet, eller er det best om man sier det første man tenker på?.

Er det en del av testen å vise at man forstår at et spørsmål kan tolkes forskjellig? Gir det en annen score å si ifra om det

Hva slags funksjon har disse åpne spørsmålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerte på det samme da jeg gikk gjennom en svær bunke skjema under en evalueringssamtale en tid tilbake. Svaret på en del av spørsmålene avhenger jo helt og holdent av hva slags betydning personen selv legger i dem.

Psykologen var tydeligvis enig, for hver gang jeg svarte bekreftende på et spørsmål gikk han nærmere innpå det for å finne ut hvorfor jeg svarte som jeg gjorde. I flere tilfeller gjorde jeg om svaret fordi det ikke stemte overens med det de faktisk ville fram til.

Vet ikke om det er gjort med vilje (vil tippe det er det), men det var iallfall en effektiv måte å kartlegge min situasjon på, siden vi gikk såpass grundig gjennom de spørsmålene jeg svarte ja på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...