Gå til innhold

hovne lymfekjertler på halsen

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig ung mor

Hei! Jeg er en jente på 27 år. Har lymfeknuter på samme sted på begge sider av halsen. Er ca 2-2,5 cm i størrelse og er mandel/bønneformede. Tror de har vært der i mange år. .har liksom aldri brydd meg om dem før nå i det siste. Tror ikke de har vokst noe. Var hos legen min igår, og han sa de var fritt bevegelige og glatte. mente det var ufarlige lymfeknuter. Er litt engstelig ettersom de har vært såpass store i flere år, men vet ikke hva som er normalt.Er ikke plaget av gjentatte infeksjoner, men de på halsen økte litt i str under en halsbetennelse i fjor, gikk tilbake til nåværende str etterpå igjen. Har også en lymfeknute under armen og en liten en i brystet, disse har heller ikke vokst noe på flere år, og er tatt ultralyd av. Var godartede knuter. håper på raskt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183543-hovne-lymfekjertler-p%C3%A5-halsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest engstelig ung mor

var hos ny lege igår. tok blodprøve. Den var normal. Han sa at mest sannsynlig så var mine lymfekjertler hovne pga en halsbetennelse for mange år siden. Han sa at dette forekom ganske ofte, altså at de ikke gikk tilbake til normal størrelse. Venter spent på svaret fra dere. Vil korrigere på størrelsen. Den er ca. 1cm i bredde og 2-2,5 i lengde.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det du beskriver høres ut som helt normale lymfekjertler. Slike kjertler skal hovne opp i forbindelse med infeksjoner i nærområdet; de produserer "forsvarsceller". Noen ganger forblir de lett forstørrede, uten at det betyr noe galt. Hadde det vært lymfekreft ville kjertelen vokst gradvis, og vært mye fastere, dessuten ville det ikke vært sidelikt. Du kan be legen din kjenne på kjertlene de gangene du ellers er til legekontroller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...