Gå til innhold

Negative indre dialoger.


Gjest gladmor

Anbefalte innlegg

Gjest gladmor

Jeg er en ressurssterk kvinne. Har lyktes med det meste jeg har gjort, både faglig og mht barn/hjem etc.

Men jeg har et problem. Jeg sender så mange negative tilbakemeldinger til meg selv. Generelt stiller jeg enorme krav til meg selv om hva jeg må gjøre, og uansett hvor mye jeg gjør så blir jeg liksom ikke fornøyd. Mine indre dialoger går på at jeg ikke er noe.

Jeg ser at dette er ikke bra. Og vil gjerne finne en vei ut av det. Hvordan gjør man det? Hvordan endre negative dialoger med seg selv til positive? Finnes det kurs- eller bøker- eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rota

Som regel stammer slike negative tanker fra tidligere i livet. Har noen matet deg med negativitet? Har du fått inn en 'diskett' i hjernen din som sier at du ikke er god nok, at du må prestere noe for å bli godtatt? Det finnes utallige bøker om å omprogrammere slike tanker. Kommer ikke på noen tittel i skrivende stund, men kan tipse deg hvis jeg kommer på noen.

Du kan starte med å spørre deg selv neste gang du kjenner en slik tanke okkuperer hodet ditt, hvor kommer den tanken fra? Har den noe grunnlag noe sted? Stille mange hvorfor spørsmål til du kommer til kjernen. Et helt forskningsprosjekt som tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som regel stammer slike negative tanker fra tidligere i livet. Har noen matet deg med negativitet? Har du fått inn en 'diskett' i hjernen din som sier at du ikke er god nok, at du må prestere noe for å bli godtatt? Det finnes utallige bøker om å omprogrammere slike tanker. Kommer ikke på noen tittel i skrivende stund, men kan tipse deg hvis jeg kommer på noen.

Du kan starte med å spørre deg selv neste gang du kjenner en slik tanke okkuperer hodet ditt, hvor kommer den tanken fra? Har den noe grunnlag noe sted? Stille mange hvorfor spørsmål til du kommer til kjernen. Et helt forskningsprosjekt som tar tid.

"Det finnes utallige bøker om å omprogrammere slike tanker. "

Tror du at det går an å omprogramere hjerne slik?

Skjematisk. Funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...