Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Min mor på 69 år har siden midten av februar fått en rekke symptomer. Det dreier seg om betydelige hevelser i begge armer pga veskeansamlinger, nummenhet og følelsesløshet i en hånd, utslett med sterk kløe over store deler av kroppen. I tilleg er hun svært trett og sliten og har behov for å hvile seg ofte. En lymfekjertel ble også svært hoven og stor. Det hele later nå bare til å bli verre, men hennes fastlege har dessverre ikke klart å finne ut hva dette kan være. Hun ble i fjor sommer bitt av flått, og fikk da antibiotika av en lege. Vi lurer likevel på om dette kan være Borrealis, eller en annen infeksjon forårsaken av flåttbitt. Hun har vært til undersøkelse på et sykehus for å sjekke hjertet, men dette er helt i orden og blodtrykket er heller for lavt ennm for høyt.... Kan dette være en konsekvens av flåttbittet, eller har du andre tips til hva dette kan dreie seg om?TEJO

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183608-borrealis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er vanskelig å stille noen fornuftig diagnose uten tilleggsundersøkelser. Jeg kan tenke meg at symptomene fra armen skyldes infeksjon, men det kan også være noe allergi. Når det gjelder flåttbitt så avhenger av hvor i landet dette skjedde. Det er i første rekke på Sørlandet, langs kysten, noe mindre på vestlandet at flåttene kan overføre Borrelia. Det går an å undersøke om hun har fått denne infeksjonen i blodprøve. Det høres ikke spesielt sannsynlig for meg. Flåtten kan også overføre et virus, noe som skjer relativt ofte i Sentral-Europa, Finland og Sverige, men meget sjelden her i landet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183608-borrealis/#findComment-1250552
Del på andre sider

Det er vanskelig å stille noen fornuftig diagnose uten tilleggsundersøkelser. Jeg kan tenke meg at symptomene fra armen skyldes infeksjon, men det kan også være noe allergi. Når det gjelder flåttbitt så avhenger av hvor i landet dette skjedde. Det er i første rekke på Sørlandet, langs kysten, noe mindre på vestlandet at flåttene kan overføre Borrelia. Det går an å undersøke om hun har fått denne infeksjonen i blodprøve. Det høres ikke spesielt sannsynlig for meg. Flåtten kan også overføre et virus, noe som skjer relativt ofte i Sentral-Europa, Finland og Sverige, men meget sjelden her i landet.

Min mor fikk sitt flåtbitt i Finland i fjor i nærheten av Åbo. Det later til at hennes blodprøve ikke så langt har gitt noen indikasjon på Borrealis. Kan hun likevell ha fått virus av flåttbittet, som ikke fremgår av en slik blodprøve?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183608-borrealis/#findComment-1254155
Del på andre sider

Min mor fikk sitt flåtbitt i Finland i fjor i nærheten av Åbo. Det later til at hennes blodprøve ikke så langt har gitt noen indikasjon på Borrealis. Kan hun likevell ha fått virus av flåttbittet, som ikke fremgår av en slik blodprøve?

Man kan få andre sykdommer enn Borreliose (Borrealis?) av flått. Vet ikke om det er standard å undersøke for disse. De andre flått-bårne sykdommene heter Encefalitt og Erlichiose tror jeg. Det er svært sjelden man får disse da, men...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183608-borrealis/#findComment-1254162
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...