Gå til innhold

Det vanskelige "valget" av psykiater?!


Gjest flinkpike

Anbefalte innlegg

Gjest flinkpike

Etter å ha gått hos en psykolog jevnlig i trekvart år og etterhvert blitt mer og mer deprimert, har jeg nå tatt skritt i retning av å skifte behandler. (Dette var også rådet jeg fikk fra flere av dere i dette forumet). Jeg har tatt kontakt med flere psykiatere og er innkalt til såkalte vurderingssamtaler med dem. Mine spørsmål er: 1) Hvilken behandlingsform/-retning er mest hensiktsmessig når det gjelder behandling av dype langvarige depresjoner?

2) Hva kjennetegner evt. en god behandler av depressive lidelser? 3) Hvilke spørsmål bør en evnt. stille/hva bør avklares før en evt. takker ja til videre behandling? 4) Kan det være hensiktsmessig å gå til to behandlere parallelt? Jeg er selvsagt kjent med at "kjemi" er et svært viktig kriterium, men det kan synes vanskelig å avgjøre om slik kjemi foreligger i en tidlig vurderingsfase. Det ligger i dette at jeg er livredd for atter en gang ikke å få hjelp. Situasjonen min begynner unektelig å føles veldig håpløs... Til de av dere som besvarte mitt innlegg ang. "AD eller graviditet" vil jeg bare si takk for tilbakemelding hva gjelder de av bidragene som var konstruktive. (T.o. har jeg valgt å gå på AD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Scarlett_78

Hei

Er ingen terapiekspert altså, men prøver å svare deg ut fra hva jeg tenker...

(1) Kombinert samtaleterapi og medikament behandling tror jeg ville være lurt ved dyp depresjon.

Det med å gå på medisiner får vel være opp til den enkelte, men jeg vet hvertfall at medisiner kan lette depresjonen nok til at man blir mer mottakelig for psykoterapien.

I forhold til hvilken "retning" (dynamisk, kognitiv...) som er best så er vel det smak og behag. Men min erfaring er at terapeuter som er veldig skolert innen èn teori/retning ofte kan ha en tendens til å dra alle pasienter over en kam; feks en som er kjempe dynamisk som mener at alle problemer skyldes ubevisste konflikter...etc.

(2) Jeg vil si en behandler som formidler håp til pasienten om at dette er noe det går an å gjøre noe med.

(3) Man bør hvertfall undersøke om terapeuten har noe mål og mening med behandlingen - etter et par vurderinger bør h*n ha stilt en diagnose og komme med en slags plan for hvordan dere evt skal jobbe sammen i fremtiden.

(4) Det tenker jeg kanskje kan bli litt forvirrende men jeg har ikke hørt noe om at det skal være uhensiktsmessig.

Dette er bare min mening og du får sikkert forskjellige svar. Men jeg ønsker deg lykke til og håper du finner en behandler du trives med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...