Gå til innhold

Nær slektning med barn boende midlertidig?

Anbefalte innlegg

Gjest en i familien

En nær slektning og fire barn (og kjæreste?) vil flytte hit vi bor, og hun prøver å selge huset før hun har fått noe nytt bosted. Hun har ikke spurt om å bo her, men det ligger i kortene at de vil bo her midlertidig mens de venter på å få sitt eget bosted. Her er det dyrere å kjøpe hus enn der de bor nå. Jeg ønsker ikke å ha 5-6 stk boende her på ubestemt tid. Er jeg urimelig? Man skal jo hjelpe nær familie, men.......? Hva synes dere om dette? Kan jeg si at det ikke passer at de bor her? De vil jo ikke ha råd til hotell. Takk får svar.

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Det synes jeg absolutt du bør kunne si, og du bør si det så snart som mulig.

En ting hadde vært en kriseløsning, med overnattinger opptil f.eks. en uke, men å forvente at du stiller opp med losji på ubestemt tid, går absolutt ikke an.

Det måtte da være en bedre løsning å vente med å selge huset, eller å leie bolig der dere bor mens de venter på å få kjøpt.

Jeg tror jeg hadde fått anfall om noen gikk rundt og forventet at de skulle få bo hos meg uten engang å ha spurt - iallefall når de i bunn og grunn har et annet valg.

Hadde de vært raka blakk og ikke fikk seg leiebolig engang/ikke eide eget hus hadde det vært en annen sak.

Gjest Astral

Synes det kommer veldig an på om du faktisk har plass til at seks ekstra personer skal bo hos deg. Hadde det vært kun den nære slektningen, eller nær slektning med et barn eller kjæreste, så hadde jeg synes det var greit at de skulle bo hos meg en stund, og jeg og kjæresten min bor på 51 kvm. Har du et svært herskapshus med mange ekstra soverom og bad, så er det jo ikke noe problem, men har du ei lita leilighet, slik som jeg, så hadde det ikke vært aktuelt, for å si det pent.

Dessuten synes jeg absolutt du skal få avklart hvor lenge de har tenkt å bo hos deg, hvis det er aktuelt at de skal gjøre det. Jeg hadde ikke orket å hatt de boende på ubestemt tid når de er så mange; hvem vet hvor lang tid det tar før de finner seg en plass å bo?

skorpionfisken

Er nær familie barn og barnebarn?

Jeg ville strukket meg langt (men ikke uendelig langt) for dem, men ikke for noen andre. Da ville jeg sagt at de kunne bo hos meg noen uker (max en måned) til de fant noe annet å enten leie, eller kjøpe. Så ville jeg hjulpet dem å finne noe å leie.

Andre nære familiemedlemmer hadde jeg nektet å ha i hus mer enn toppen en uke.

Mer perifere familiemedlemmer hadde jeg gitt klar beskjed om til at jeg ikke driver hotellvirksomhet.

petter smart

Jeg har planlagt å selge før jeg kjøper selv, men forventer selvfølgelig ikke at slekt eller venner skal huse meg i mellomtiden.

Da får man heller leie en leilighet. Dersom du har god plass kan de jo heller lagre noen av tingene sine der.

En uke er greit, men her vil det ta minst noen måneder, kanskje inntil 1 år. Da blir forholdet mellom dere veldig dårlig etterhvert.

Skjønner ikke at folk er så frekke at de tar seg til rette på denne måten.

Annonse

Selvsagt er du ikke urimelig at du sier nei til dette. Det er jo frekt som faen hvis de tror at de bare kan bo hos deg.

En uke eller maks to hadde jo vært greit, men i dette tilfelle blir det mye lenger tid.

Dette hadde jeg rett og slett ikke godtatt, hvis jeg ikke hadde hatt ei leilighet stående, men da hadde jeg likevel tatt bealt for det, selv om det hadde blitt billig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...