Gå til innhold

Depresjon


stillheten

Anbefalte innlegg

stillheten

Har fått diagnosen dypt deprimert og personlighetsforstyrrelseEr aldri glad og ønsker ikke gjøre ting som kan gjøre meg glad. Skal liksom straffe meg selv. Idag er det en god dag jeg får gjort litt. Men det er slik at jeg får gjort litt fra morgenen av og så går liksom batteriet ut. Er dette vanlig ved depresjon?

Har noen råd og hvordan jeg skal klare og bli glad i meg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest far med dikter-datter

Kanskje du skulle prøve å utrede eventuelle somatiske årsaker til at du er trett? Selv om du er deprimert kan du ha andre lidelser i tillegg.Jeg har arbeidet med eldre, og i et tilfelle ble en dame feildiagnostisert fordi hun hadde en somatisk lidelse som gjorde henne trett.

Men jeg tror nok en orker lite når en er deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest copper

Hei du!

Ja, hva gjør man for å bli mer glad i seg selv? Det er nok forskjellig fra person til person, men her kommer noen tips:

Gjør ting du mestrer.

Sørg for å ha rutiner i hverdagen. Stå opp til samme tid og legg deg til samme tid.

Vær mye ute i frisk luft. Såvidt jeg vet så har grønt blitt bevist å ha en god effekt på deprimerte mennesker.

Omgi deg med mennesker som drar deg opp, ikke slike som drar deg ned.

Bruk atidepressiva i en periode? Evt søvnmedisin?

Det var det jeg i grove trekk kom på i farten. Jeg er selv skikkelig plaget av depresjon i lange perioder, men jeg føler at det går bedre nå når jeg har katt i huset faktisk!

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Dersom du får medisiner skal du se at du sakte men sikkert kommer deg. Gjør som copper sier og kom deg ut litt hver dag. Gå tur i skog og mark og følg med hva som skjer med trær, blomster og kanskje fuglene. Trim/mosjon sies å hjelpe godt på depresjoner. Selv var jeg ganske "død" i ett par uker da jeg ble sykemeldt og så begynte jeg å gå, å gå, å gå. Jeg mener at det hjalp meg godt.

Å bli glad i seg selv - du kan prøve med å fortelle deg selv at du er en flott person, tenke over hva andre mennesker liker med deg. Er du flinkt til å oppmuntre andre, gavmild, smilende osv. Det er også sagt at dyr hjelper på depresjoner. Kanskje det er en utvei. Da har du iallefall en som er glad i deg hele tiden.

Men husk du er en flott person som helt sikkert tilfører noen glede.

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...