Dorthe Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Jeg fikk så lyst til å legge ut denne linken til Dagbladets artikkel http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/04/14/428792.html og høre hva dere egentlig synes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wanderlust Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Nei, det er ikke rettferdig. Men det er nok de fleste enig i. Så da blir det lite krangling, og lite fokus i media. Det er også noe man tenker lite over med mindre man er rammet selv. Og det gir av og til hårreisende utslag, sånn som da de fikk lov til å sette opp svære reklameplakater på fortauene. Har vi et ombud for funksjonshemmede? Det burde vi ha! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Dette er skammelig, men samtidig tror jeg det er et byproblem. Her vi bor, har vi et nesten omvendt problem. Jeg er sykepleier, og er derfor innom ergoterapeuten innimellom. Hun sitter i rullestol, så her i kommunene kan ingen få slik hjelp hjemme dersom hjemmet ikke er egnet for rullestoler. Min venninnes sønn skulle få spesialtilpasset seng, men siden den står i annen etg. var det umulig for ergoterapeuten å komme seg dit. Resultatet var at gutten måtte vente 14 mnd. istedet for 4 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Dette er skammelig, men samtidig tror jeg det er et byproblem. Her vi bor, har vi et nesten omvendt problem. Jeg er sykepleier, og er derfor innom ergoterapeuten innimellom. Hun sitter i rullestol, så her i kommunene kan ingen få slik hjelp hjemme dersom hjemmet ikke er egnet for rullestoler. Min venninnes sønn skulle få spesialtilpasset seng, men siden den står i annen etg. var det umulig for ergoterapeuten å komme seg dit. Resultatet var at gutten måtte vente 14 mnd. istedet for 4 mnd. Ja, her i Oslo måtte han nok ha ventet 14 mnd uansett for her er hjelpemiddelsentralen dødstrege. Har dere bare den ene ergoterapeuten? Her i bydelen er det tre ergoterapeuter på 90 000 mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Ja, her i Oslo måtte han nok ha ventet 14 mnd uansett for her er hjelpemiddelsentralen dødstrege. Har dere bare den ene ergoterapeuten? Her i bydelen er det tre ergoterapeuter på 90 000 mennesker. Ja, vi har bare hun her. Hun er kjempeflink i jobben sin, det er ikke det. Men jeg synes innimellom at det er litt meningsløst. Det ligger jo liksom i det da, at hennes klienter heller ikke alltid er de mest bevegelige. Dette er en liten, rik Hadelandskommune. Har virkelig ingen anelse hvor mange innbyggere vi er.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Ja, vi har bare hun her. Hun er kjempeflink i jobben sin, det er ikke det. Men jeg synes innimellom at det er litt meningsløst. Det ligger jo liksom i det da, at hennes klienter heller ikke alltid er de mest bevegelige. Dette er en liten, rik Hadelandskommune. Har virkelig ingen anelse hvor mange innbyggere vi er.. Da burde dere hatt en til synes jeg. Det må jo være en over henne som kan påta seg de oppdragene hun sjøl ikke kan ta. Uansett er hun heldig, det er mange funksjonhemmede som ikke får jobb pga manglende tilgjengelighet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Da burde dere hatt en til synes jeg. Det må jo være en over henne som kan påta seg de oppdragene hun sjøl ikke kan ta. Uansett er hun heldig, det er mange funksjonhemmede som ikke får jobb pga manglende tilgjengelighet Hun får en medhjelper til høsten, da har hun vært alene her i nesten to år. Ja, de er flinke her, det skal de ha, kommunen.. Både i resepsjonen og til og med en gartner er rullestolbrukere. Og på Trygdekontoret jobber en som mangler armer. I tillegg finnes det to såkalte vernede bedrifter hvor de driver med gjenbruk, ved og søm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Hun får en medhjelper til høsten, da har hun vært alene her i nesten to år. Ja, de er flinke her, det skal de ha, kommunen.. Både i resepsjonen og til og med en gartner er rullestolbrukere. Og på Trygdekontoret jobber en som mangler armer. I tillegg finnes det to såkalte vernede bedrifter hvor de driver med gjenbruk, ved og søm. Det er bra. Her i Oslo ville ikke engangg oslo kommune få i stand en ordning hvor funksjonshemmede skulle få lettere tilgang til jobb. Lurer på om de tror det er billigere at folk går på trygd. Først hjelper de folk til en lang utdannelse og så etterpå trygder de dem da det viser seg at det er umulig å finne jobb. Helt sykt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke rettferdig Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Nei, det er ikke rettferdig. At det estetiske skal telle mer enn tilgjengelighet, er rett og slett en skam. Hvor mange arkitekter og byplanleggere er funksjonshemmede selv? Uansett svar burde det nok vært flere. Kanskje de da ville tilpasset bygninger og uteområder bedre for funksjonshemmede? Ang. det han nevner med handicaptoaletter; vil anta det stort sett er kortere køer der enn på de andre toalettene. Akkurat det kan vel tidvis ha sine fordeler? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Dette er skammelig, men samtidig tror jeg det er et byproblem. Her vi bor, har vi et nesten omvendt problem. Jeg er sykepleier, og er derfor innom ergoterapeuten innimellom. Hun sitter i rullestol, så her i kommunene kan ingen få slik hjelp hjemme dersom hjemmet ikke er egnet for rullestoler. Min venninnes sønn skulle få spesialtilpasset seng, men siden den står i annen etg. var det umulig for ergoterapeuten å komme seg dit. Resultatet var at gutten måtte vente 14 mnd. istedet for 4 mnd. Dette er ikke noe byproblem, men et generelt problem over store deler av landet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Det er bra. Her i Oslo ville ikke engangg oslo kommune få i stand en ordning hvor funksjonshemmede skulle få lettere tilgang til jobb. Lurer på om de tror det er billigere at folk går på trygd. Først hjelper de folk til en lang utdannelse og så etterpå trygder de dem da det viser seg at det er umulig å finne jobb. Helt sykt. Spiller vel ingen rolle om det er billigere? Det er MYE lettere! Det blir omtrent som å feie støvet under teppet, du slipper å bøye deg ned og ta det opp. Eller legge alt rotet inn på ett rom og lukke døren, så kan man bare kjøpe nytt når man trenger noe, mye lettere enn å lete. For ikke å snakke om å lukke øynene for det som lever sitt eget liv i kjøleskapet! Enda godt det er noen få som jobber og betaler skatt her i landet, så vi ahr råd til å ha alle disse menneskene på trygd. Tenk hvordan det skulle blitt om alle skulle få jobbe da? Hva skulle de på trygdekontoret drevet med da? Forstå det den som kan 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Spiller vel ingen rolle om det er billigere? Det er MYE lettere! Det blir omtrent som å feie støvet under teppet, du slipper å bøye deg ned og ta det opp. Eller legge alt rotet inn på ett rom og lukke døren, så kan man bare kjøpe nytt når man trenger noe, mye lettere enn å lete. For ikke å snakke om å lukke øynene for det som lever sitt eget liv i kjøleskapet! Enda godt det er noen få som jobber og betaler skatt her i landet, så vi ahr råd til å ha alle disse menneskene på trygd. Tenk hvordan det skulle blitt om alle skulle få jobbe da? Hva skulle de på trygdekontoret drevet med da? Forstå det den som kan Ja, kanskje de på trygdekontoret er redd for å havne i de arbeidsløses rekker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg er selvfølgelig helt for at det skal tilrettelegges for bevegelseshemmende rundt omkring. Men når jeg ser disse reklamene (fra Handikapforbundet) på TV, med den sytende og direkte frekke og anklagende tonen som henvender seg til folk flest, så mister jeg sympatien for vedkommende. "..........................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg er selvfølgelig helt for at det skal tilrettelegges for bevegelseshemmende rundt omkring. Men når jeg ser disse reklamene (fra Handikapforbundet) på TV, med den sytende og direkte frekke og anklagende tonen som henvender seg til folk flest, så mister jeg sympatien for vedkommende. "..........................." Hi hi, jeg har ikke sett de reklamefilmene. Bare en av dem og den likte jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest den ekte noor Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Nei, det er ikke rettferdig. Etter en dag i rullestol i byen fikk jeg selv føle dette. Ikke kom jeg frem over store fortauskanter, butikker var vanskelige og ikke lett å få hjelp til å komme inn, og det å bruke minibanker ga meg følelsen av at alle kunne se kode etc. Og buss var et kapittel for seg selv. Det kjempes vel for universell utforming eller hva det heter, men det er enda en lang vei igjen å gå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Selvfølgelig er det ikke rettferdig. Men er det diskriminering? Jeg synes ordet blir feil her. En nekter ikke handikappede adgang til noe som helst, det er fasilitetene som ikke er tilpasset dem. Det blir noe annet dersom en f.eks. nekter en farget person adgang grunnet hans hudfarge. Det er vanskelig å gjøre noe med alle bygg som ikke er tilpasset i dag. Det koster store summer å gjøre om disse. Hvem skal betale dette? En ting er offentlige bygg, men hva med alle de private? Det en burde gjøre var å sette krav til alle nybygg og større ombygginger av bygg som allemenheten skal ha tilgang til, at disse fikk god tilgjengelighet for handikappede. En kunne f.eks. lokket med reduserte dokumentavgifter e.l. dersom dette ble oppfyllt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Dette er bare trist å lese! Det burde være en selvfølge at alle burde ha muligheten til å komme til overalt. Rettferdig er det i allefall ikke! Jeg har en nær slektning som bruker rullestol, har dermed fått øynene opp for en del ting som jeg ikke tenkte på før. Det er jo ikke vanskelige problemer å løse, det trengs bare litt vilje. Dette med estetikk syns jeg blir helt underordnet. Man kan ikke ekskludere en hel gruppe mennesker fra store deler av offentligheten bare fordi høye fortauskanter etc er penere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Dette er bare trist å lese! Det burde være en selvfølge at alle burde ha muligheten til å komme til overalt. Rettferdig er det i allefall ikke! Jeg har en nær slektning som bruker rullestol, har dermed fått øynene opp for en del ting som jeg ikke tenkte på før. Det er jo ikke vanskelige problemer å løse, det trengs bare litt vilje. Dette med estetikk syns jeg blir helt underordnet. Man kan ikke ekskludere en hel gruppe mennesker fra store deler av offentligheten bare fordi høye fortauskanter etc er penere. Jeg fatter ikke helt hvorfor viljen ikke er der ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Selvfølgelig er det ikke rettferdig. Men er det diskriminering? Jeg synes ordet blir feil her. En nekter ikke handikappede adgang til noe som helst, det er fasilitetene som ikke er tilpasset dem. Det blir noe annet dersom en f.eks. nekter en farget person adgang grunnet hans hudfarge. Det er vanskelig å gjøre noe med alle bygg som ikke er tilpasset i dag. Det koster store summer å gjøre om disse. Hvem skal betale dette? En ting er offentlige bygg, men hva med alle de private? Det en burde gjøre var å sette krav til alle nybygg og større ombygginger av bygg som allemenheten skal ha tilgang til, at disse fikk god tilgjengelighet for handikappede. En kunne f.eks. lokket med reduserte dokumentavgifter e.l. dersom dette ble oppfyllt. Selvfølgelig er det diskriminering. En trapp for en rullestolbruker er som et skilt med negre ingen adgang. Forresten hjelper det ikke at offentlig kontorer skal være tilgjengelige, det blir gitt disp fra det hele tida. Bare se på Karl Johan og det nye operabygget. Når de først skulle fikse det, hvorfor ikke fikse det skikkelig slik at alle kan komme fram. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Nei, det er ikke rettferdig. Etter en dag i rullestol i byen fikk jeg selv føle dette. Ikke kom jeg frem over store fortauskanter, butikker var vanskelige og ikke lett å få hjelp til å komme inn, og det å bruke minibanker ga meg følelsen av at alle kunne se kode etc. Og buss var et kapittel for seg selv. Det kjempes vel for universell utforming eller hva det heter, men det er enda en lang vei igjen å gå... Det virker ikke som om kampen er så stor. Det er vel heller viljen hos de folkevalgte som gjelder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.