Gå til innhold

Saving private Ryan?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Prozak skrev (På 9.5.2005 den 13.03):

"Mtp. temaet synes jeg det hele blir...respektløst"

Da blir det jo respektløst i ethvert tilfelle hvor man lager underholdning av alvorlige ting. Det må du selvfølgelig få mene, men slik underholdning kommer alltid til å eksistere.

"............................."

Excuse me? Sa jeg noe til deg?

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

16

• Prozak

10

• Champagne

3

• Sofline

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 13.19):

Giiid.

Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 13.19):

"Excuse me? Sa jeg noe til deg?"

Uhm...ja, det gjorde du. Og du taklet tydeligvis ikke et helt saklig, ikke-kranglende svar.

Gjest bebba
Skrevet
  Champagne skrev (På 8.5.2005 den 21.47):

Ja ikke sant vi har alle vårt?

Tenk å reise avsted som 14-åring til et ukjent land, aldri se sine egne igjen, og fremdeles klare å være et godt og normalt menneske.

Fryktelig synd at hennes ettermæle er så langt fra sannheten som det er mulig å komme.

Det er mange som har reist til andre land i ungdomstiden, og vært gode mennesker hele sitt liv. Nå vet ikke jeg hvem du snakker om, men jeg synes det skal trekke frem noe annet her.

Gjest Wanderlust
Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 8.5.2005 den 19.09):

Filmen er basert på to, tre linjer i Stephen Ambroses bok, Band of Brothers, som bekriver en viss sgt. F. Nilands skjebne etter en misdrop utenfor Carentan, natt til 6. juni 1944. Niland kom også fra 101st. Aiborne Div, men fra 501st PIR. "Ryan" kom fra col. Sinks 506.

So far, so good. Den første halvtimen bærer seg, selv om selve landgangen ikke tåler detaljgranskning pga. dobbeltfilming og gudene vet hvor mange andre blundere. Såvidt meg bekjent var det ingen fra 2nd Rangers ut av 29th Div. som gikk i land på Omaha, de havnet på Point de Hoc. Maskingeværene de ble beskutt med skulle forestille MG42/3, som skyter 1200 skudd i minuttet. Lyden av de som ble brukt holdt ikke på langt nær mål i så måte.

Og hva i helvete var det Jackson traff da han skjøt mot pillboxen, siden den formelig eksploderte? Jacksom brukte en M1903 Springfield, ikke en bazooka.

Videre, selve letingen etter "Ryan" er beskrevet på en hollywoodsk måte som får selv amatørhistorikere til å gremmes. Tenk deg selv, en tropp bak fiendens linjer som går og skravler høylydt midt ute i åpent lende, i fullt dagslys(!)

En annen ting, angrepet på maskingeværredet; Medic Wade ville aldri blitt plukket ut til å delta i en slik aksjon, cpl. Upham hadde vært mye mer aktuell som runner eller base of fire. Selve nedkjempingen av maskingeværredet hang heller ikke på greip, hvordan kunne "steamboat Willie" overlevd i samme redet som kameratene hans praktisk talt var sløyet fra balla til adamseplet?

Og her kommer Hollywood og Spielberg inn; "steamboat Willie" får gå, mens Reiben går i ansiktet på en overordnet. Totalt usannsynlig i en slik situasjon. Ingen offiser ville latt Reiben komme unna med det, none the less; "put in the paperwork" for å overføre ham. Hele settingen i det segmentet halter.

Landsbyen, Caparzos lille encounter med sivilbefolkningen. Sniperen ville skjønt hvem som var offiser og skutt mot alle andre enn Caparzo. Både Horvath og Miller ga seg tydelig til kjenne.

Møtet med GIR'ene og lnt. de Windt. Uttrykk som FUBAR og SNAFU er typisk vietnam-sjargong, og neppe kjent under WWII. Lite sannsynlig er det vel også at noen general ville blitt fraktet inn med en Horsa med "gross overload" uten at flygeren var oppmerksom på det inntil de var airborne.

Merderet River eksisterer, men ikke byen Ramelle. Sluttoppgjøret kunne vært inspirert av kampene utenfor Ste. Mere Eglise, ved Pont de Merderet og Manoir de la Fiere, der Marcus Heim alene nedkjempet tre tyske tanks med våpen han måtte ta fra sine døde kamerater.

Legg merke til ild-linjen når de venter på at de tyske stridsvognene skal komme inn i byen. En "svensk løsning", der de ligger på rekke ETTER HVERANDRE, noe som ville blåst hue av mannen foran. En annen ting, hvor smart er det av Miller å plassere Jacksom og Parker i klokketårnet? Det var det første som ble skutt ned av tanks eller artilleri for å sikre seg mot sniperfire.

Puh, og dette er bare litt av det som har irritert meg med denne filmen...men en film som forøvrig var velkommen.

Nåja.

Saving Private Ryan er generellt ansett som den beste krigs-filmen noensinne, også blant historikere.

Ellers ble filmen laget for et relativt moderat budskjett (f.eks. halvparten av en Harry-Potter) og selve innspillingen foregikk i rekordtempo.

Skrevet
  Wanderlust skrev (På 9.5.2005 den 15.43):

Nåja.

Saving Private Ryan er generellt ansett som den beste krigs-filmen noensinne, også blant historikere.

Ellers ble filmen laget for et relativt moderat budskjett (f.eks. halvparten av en Harry-Potter) og selve innspillingen foregikk i rekordtempo.

Jasså? Hvilke historikere? Du mener vel kritikerne, de har tatt filmen meget godt i mot.

Og det forstår jeg godt, masse action, passe dynket med sentimentalitet i beste Spielberg-stil, og ikke minst en brilliant Tom Hanks. Ingen sak å lande en suksess med slike forutsetninger.

Skrevet
  Prozak skrev (På 9.5.2005 den 15.10):

"Excuse me? Sa jeg noe til deg?"

Uhm...ja, det gjorde du. Og du taklet tydeligvis ikke et helt saklig, ikke-kranglende svar.

Ja dæven, det må ha tatt meg totalt på senga.

Gjest Wanderlust
Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 16.32):

Jasså? Hvilke historikere? Du mener vel kritikerne, de har tatt filmen meget godt i mot.

Og det forstår jeg godt, masse action, passe dynket med sentimentalitet i beste Spielberg-stil, og ikke minst en brilliant Tom Hanks. Ingen sak å lande en suksess med slike forutsetninger.

Tja, Steven Ambrose, f.eks., sa noe sånt som : "Best war movie ever made".

Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 16.34):

Ja dæven, det må ha tatt meg totalt på senga.

Åpenbart. Nå du svarer på et innlegg, og svarer på svaret med "snakket jeg til deg, eller? jeg vet hvor du bor, og jeg skal ta deg etc.", så er det definitivt grunn til bekymring mht. den psykiske helsen.

"..............................."

Skrevet
  Wanderlust skrev (På 9.5.2005 den 16.40):

Tja, Steven Ambrose, f.eks., sa noe sånt som : "Best war movie ever made".

Takke fan for det, hele filmen var jo basert på sgt Niland, som Ambrose selv har beskrevet i BoB. =^D

Skrevet
  Prozak skrev (På 9.5.2005 den 16.45):

Åpenbart. Nå du svarer på et innlegg, og svarer på svaret med "snakket jeg til deg, eller? jeg vet hvor du bor, og jeg skal ta deg etc.", så er det definitivt grunn til bekymring mht. den psykiske helsen.

Åneida, det er din egen helse du er bekymret for.

;^)

Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 16.53):

Åneida, det er din egen helse du er bekymret for.

;^)

Den er faktisk veldig god, både psykisk og fysisk.

Selv om jeg ikke har behov for å overbevise folk rundt meg om at jeg kan banke dem.

Skrevet
  Prozak skrev (På 9.5.2005 den 16.59):

Den er faktisk veldig god, både psykisk og fysisk.

Selv om jeg ikke har behov for å overbevise folk rundt meg om at jeg kan banke dem.

Nei, jeg har jo lagt merke til det, "passifisten", du skal jo knekke nakker og måke ned både kreti og pleti.

*Gap-ler*

Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 17.14):

Nei, jeg har jo lagt merke til det, "passifisten", du skal jo knekke nakker og måke ned både kreti og pleti.

*Gap-ler*

"Nei, jeg har jo lagt merke til det, "passifisten", du skal jo knekke nakker og måke ned både kreti og pleti."

Jeg begynner jo å bli litt lei av at du ikke evner å se en selvsagt spøk, og fortsetter i det uendelige å dra det frem, uansett hvor mye du det banket inn i skallen.

Hvis jeg sier: "Jeg skal brette deg sammen og putte deg i en fyrstikkeske :-)"

(legg merke til smilyen - få noen til å forklare deg hva det betyr)

...så skjønner en oppegående person at det er en spøk. Det at du gjentatte ganger nekter å godta det, gjør det vanskelig å unngå konklusjonen at du ikke er en slik person.

"............................"

Skrevet
  Prozak skrev (På 9.5.2005 den 17.26):

"Nei, jeg har jo lagt merke til det, "passifisten", du skal jo knekke nakker og måke ned både kreti og pleti."

Jeg begynner jo å bli litt lei av at du ikke evner å se en selvsagt spøk, og fortsetter i det uendelige å dra det frem, uansett hvor mye du det banket inn i skallen.

Hvis jeg sier: "Jeg skal brette deg sammen og putte deg i en fyrstikkeske :-)"

(legg merke til smilyen - få noen til å forklare deg hva det betyr)

...så skjønner en oppegående person at det er en spøk. Det at du gjentatte ganger nekter å godta det, gjør det vanskelig å unngå konklusjonen at du ikke er en slik person.

"............................"

Pråsaken, lille vennen, hadde jeg ikke sett på deg som en stor spøk (vits), så hadde jeg nok tatt deg på ordet.

Nå får en heller ha det litt moro her, så langt webbis' tålmodighet rekker. Jeg tror h*n er mer lei dette miget enn du og jeg til sammen.

Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 17.37):

Pråsaken, lille vennen, hadde jeg ikke sett på deg som en stor spøk (vits), så hadde jeg nok tatt deg på ordet.

Nå får en heller ha det litt moro her, så langt webbis' tålmodighet rekker. Jeg tror h*n er mer lei dette miget enn du og jeg til sammen.

Du hadde tatt meg på ordet med hva? Å lese og forstå, istedetfor å dikte opp egne betydninger? Men du lar bevisst være å forstå? Det lover jo godt for "forståelsen" din av det du som regel raller om.

".............................."

Skrevet
  Prozak skrev (På 9.5.2005 den 17.41):

Du hadde tatt meg på ordet med hva? Å lese og forstå, istedetfor å dikte opp egne betydninger? Men du lar bevisst være å forstå? Det lover jo godt for "forståelsen" din av det du som regel raller om.

".............................."

Du har mye aggresjon i deg, pråsak. Alfor mye.

Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 17.50):

Du har mye aggresjon i deg, pråsak. Alfor mye.

På ingen måte. Jeg har ikke et aggressivt hår. At jeg synker ned på ditt nivå her har ingenting med aggresjon å gjøre.

Skrevet
  Champagne skrev (På 8.5.2005 den 19.19):

he he, sånn er jeg også, når jeg begynner å snakke om noe som betyr mye for meg.

De filmer nå nemlig Marie-Antoinette med Sofia Coppola som regissør. Jeg elsker Antoinette, vi er soulmates.

Også har de valgt den aller verste til å spille henne: Kirsten Dunst! Jeg griner ved tanken, mens jeg koser meg med boka.

Hu herre greia her:

http://www.hissandpop.com/celebrities/d/kirstendunst/photos/005.jpg

*brrrrr*

Gjest '!-o-!'
Skrevet
  Mr Kahn skrev (På 9.5.2005 den 16.52):

Takke fan for det, hele filmen var jo basert på sgt Niland, som Ambrose selv har beskrevet i BoB. =^D

Han skryter neppe så uhemmet av filmen bare fordi den er basert på tre linjer av Band of Brothers.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...