Champagne Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Vet den fikk en sekser, men sånt imponerer ikke meg. Jeg er veldig glad i Tom Hanks, så den biten er grei. Krig kan også gå an, men jeg liker ikke sånne store krigsscener med masse uinteressant skyting. Selve historien høres jo veldig rørende ut da.. Jeg syntes Ringenes herre var ulidelig kjedelig, er denne noe av det samme, med mye slossing? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Så vidt jeg husker er det ikke så mye slossing til å være krigsfilm. Jeg liker heller ikke krigsfilmer, men denne har jeg sett flere ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simen Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Den blir regnet for å være den beste og mest realistiske krigsfimen som er laget. Den inneholder en del skyting, men man kommer tett inn på hovedpersonen(e). Anbefales! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 tenkte som deg helt til jeg reiste til Normandie i fjor og fikk se og høre historien på nært hold, jeg gikk på den samme gangstien som i begynnelsen i filmen etc. Da jeg kom hjem ønsket jeg å se filmen - og det angrer jeg ikkepå Se den - det er ikke fiction -det er sannhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Dette er en kjempebra film! Det er nok en del svært harde scener i første del av filmen, nesten for realistisk for meg. Men at det er en usedvanlig god krigsfilm er for min del hevet over enhver tvil. Nå har jeg en svakhet for krigsfilmer sånn generelt, da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Filmen er basert på to, tre linjer i Stephen Ambroses bok, Band of Brothers, som bekriver en viss sgt. F. Nilands skjebne etter en misdrop utenfor Carentan, natt til 6. juni 1944. Niland kom også fra 101st. Aiborne Div, men fra 501st PIR. "Ryan" kom fra col. Sinks 506. So far, so good. Den første halvtimen bærer seg, selv om selve landgangen ikke tåler detaljgranskning pga. dobbeltfilming og gudene vet hvor mange andre blundere. Såvidt meg bekjent var det ingen fra 2nd Rangers ut av 29th Div. som gikk i land på Omaha, de havnet på Point de Hoc. Maskingeværene de ble beskutt med skulle forestille MG42/3, som skyter 1200 skudd i minuttet. Lyden av de som ble brukt holdt ikke på langt nær mål i så måte. Og hva i helvete var det Jackson traff da han skjøt mot pillboxen, siden den formelig eksploderte? Jacksom brukte en M1903 Springfield, ikke en bazooka. Videre, selve letingen etter "Ryan" er beskrevet på en hollywoodsk måte som får selv amatørhistorikere til å gremmes. Tenk deg selv, en tropp bak fiendens linjer som går og skravler høylydt midt ute i åpent lende, i fullt dagslys(!) En annen ting, angrepet på maskingeværredet; Medic Wade ville aldri blitt plukket ut til å delta i en slik aksjon, cpl. Upham hadde vært mye mer aktuell som runner eller base of fire. Selve nedkjempingen av maskingeværredet hang heller ikke på greip, hvordan kunne "steamboat Willie" overlevd i samme redet som kameratene hans praktisk talt var sløyet fra balla til adamseplet? Og her kommer Hollywood og Spielberg inn; "steamboat Willie" får gå, mens Reiben går i ansiktet på en overordnet. Totalt usannsynlig i en slik situasjon. Ingen offiser ville latt Reiben komme unna med det, none the less; "put in the paperwork" for å overføre ham. Hele settingen i det segmentet halter. Landsbyen, Caparzos lille encounter med sivilbefolkningen. Sniperen ville skjønt hvem som var offiser og skutt mot alle andre enn Caparzo. Både Horvath og Miller ga seg tydelig til kjenne. Møtet med GIR'ene og lnt. de Windt. Uttrykk som FUBAR og SNAFU er typisk vietnam-sjargong, og neppe kjent under WWII. Lite sannsynlig er det vel også at noen general ville blitt fraktet inn med en Horsa med "gross overload" uten at flygeren var oppmerksom på det inntil de var airborne. Merderet River eksisterer, men ikke byen Ramelle. Sluttoppgjøret kunne vært inspirert av kampene utenfor Ste. Mere Eglise, ved Pont de Merderet og Manoir de la Fiere, der Marcus Heim alene nedkjempet tre tyske tanks med våpen han måtte ta fra sine døde kamerater. Legg merke til ild-linjen når de venter på at de tyske stridsvognene skal komme inn i byen. En "svensk løsning", der de ligger på rekke ETTER HVERANDRE, noe som ville blåst hue av mannen foran. En annen ting, hvor smart er det av Miller å plassere Jacksom og Parker i klokketårnet? Det var det første som ble skutt ned av tanks eller artilleri for å sikre seg mot sniperfire. Puh, og dette er bare litt av det som har irritert meg med denne filmen...men en film som forøvrig var velkommen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hva trodde du? Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Filmen er basert på to, tre linjer i Stephen Ambroses bok, Band of Brothers, som bekriver en viss sgt. F. Nilands skjebne etter en misdrop utenfor Carentan, natt til 6. juni 1944. Niland kom også fra 101st. Aiborne Div, men fra 501st PIR. "Ryan" kom fra col. Sinks 506. So far, so good. Den første halvtimen bærer seg, selv om selve landgangen ikke tåler detaljgranskning pga. dobbeltfilming og gudene vet hvor mange andre blundere. Såvidt meg bekjent var det ingen fra 2nd Rangers ut av 29th Div. som gikk i land på Omaha, de havnet på Point de Hoc. Maskingeværene de ble beskutt med skulle forestille MG42/3, som skyter 1200 skudd i minuttet. Lyden av de som ble brukt holdt ikke på langt nær mål i så måte. Og hva i helvete var det Jackson traff da han skjøt mot pillboxen, siden den formelig eksploderte? Jacksom brukte en M1903 Springfield, ikke en bazooka. Videre, selve letingen etter "Ryan" er beskrevet på en hollywoodsk måte som får selv amatørhistorikere til å gremmes. Tenk deg selv, en tropp bak fiendens linjer som går og skravler høylydt midt ute i åpent lende, i fullt dagslys(!) En annen ting, angrepet på maskingeværredet; Medic Wade ville aldri blitt plukket ut til å delta i en slik aksjon, cpl. Upham hadde vært mye mer aktuell som runner eller base of fire. Selve nedkjempingen av maskingeværredet hang heller ikke på greip, hvordan kunne "steamboat Willie" overlevd i samme redet som kameratene hans praktisk talt var sløyet fra balla til adamseplet? Og her kommer Hollywood og Spielberg inn; "steamboat Willie" får gå, mens Reiben går i ansiktet på en overordnet. Totalt usannsynlig i en slik situasjon. Ingen offiser ville latt Reiben komme unna med det, none the less; "put in the paperwork" for å overføre ham. Hele settingen i det segmentet halter. Landsbyen, Caparzos lille encounter med sivilbefolkningen. Sniperen ville skjønt hvem som var offiser og skutt mot alle andre enn Caparzo. Både Horvath og Miller ga seg tydelig til kjenne. Møtet med GIR'ene og lnt. de Windt. Uttrykk som FUBAR og SNAFU er typisk vietnam-sjargong, og neppe kjent under WWII. Lite sannsynlig er det vel også at noen general ville blitt fraktet inn med en Horsa med "gross overload" uten at flygeren var oppmerksom på det inntil de var airborne. Merderet River eksisterer, men ikke byen Ramelle. Sluttoppgjøret kunne vært inspirert av kampene utenfor Ste. Mere Eglise, ved Pont de Merderet og Manoir de la Fiere, der Marcus Heim alene nedkjempet tre tyske tanks med våpen han måtte ta fra sine døde kamerater. Legg merke til ild-linjen når de venter på at de tyske stridsvognene skal komme inn i byen. En "svensk løsning", der de ligger på rekke ETTER HVERANDRE, noe som ville blåst hue av mannen foran. En annen ting, hvor smart er det av Miller å plassere Jacksom og Parker i klokketårnet? Det var det første som ble skutt ned av tanks eller artilleri for å sikre seg mot sniperfire. Puh, og dette er bare litt av det som har irritert meg med denne filmen...men en film som forøvrig var velkommen. Trodde du det var en dokumentar, eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Filmen er basert på to, tre linjer i Stephen Ambroses bok, Band of Brothers, som bekriver en viss sgt. F. Nilands skjebne etter en misdrop utenfor Carentan, natt til 6. juni 1944. Niland kom også fra 101st. Aiborne Div, men fra 501st PIR. "Ryan" kom fra col. Sinks 506. So far, so good. Den første halvtimen bærer seg, selv om selve landgangen ikke tåler detaljgranskning pga. dobbeltfilming og gudene vet hvor mange andre blundere. Såvidt meg bekjent var det ingen fra 2nd Rangers ut av 29th Div. som gikk i land på Omaha, de havnet på Point de Hoc. Maskingeværene de ble beskutt med skulle forestille MG42/3, som skyter 1200 skudd i minuttet. Lyden av de som ble brukt holdt ikke på langt nær mål i så måte. Og hva i helvete var det Jackson traff da han skjøt mot pillboxen, siden den formelig eksploderte? Jacksom brukte en M1903 Springfield, ikke en bazooka. Videre, selve letingen etter "Ryan" er beskrevet på en hollywoodsk måte som får selv amatørhistorikere til å gremmes. Tenk deg selv, en tropp bak fiendens linjer som går og skravler høylydt midt ute i åpent lende, i fullt dagslys(!) En annen ting, angrepet på maskingeværredet; Medic Wade ville aldri blitt plukket ut til å delta i en slik aksjon, cpl. Upham hadde vært mye mer aktuell som runner eller base of fire. Selve nedkjempingen av maskingeværredet hang heller ikke på greip, hvordan kunne "steamboat Willie" overlevd i samme redet som kameratene hans praktisk talt var sløyet fra balla til adamseplet? Og her kommer Hollywood og Spielberg inn; "steamboat Willie" får gå, mens Reiben går i ansiktet på en overordnet. Totalt usannsynlig i en slik situasjon. Ingen offiser ville latt Reiben komme unna med det, none the less; "put in the paperwork" for å overføre ham. Hele settingen i det segmentet halter. Landsbyen, Caparzos lille encounter med sivilbefolkningen. Sniperen ville skjønt hvem som var offiser og skutt mot alle andre enn Caparzo. Både Horvath og Miller ga seg tydelig til kjenne. Møtet med GIR'ene og lnt. de Windt. Uttrykk som FUBAR og SNAFU er typisk vietnam-sjargong, og neppe kjent under WWII. Lite sannsynlig er det vel også at noen general ville blitt fraktet inn med en Horsa med "gross overload" uten at flygeren var oppmerksom på det inntil de var airborne. Merderet River eksisterer, men ikke byen Ramelle. Sluttoppgjøret kunne vært inspirert av kampene utenfor Ste. Mere Eglise, ved Pont de Merderet og Manoir de la Fiere, der Marcus Heim alene nedkjempet tre tyske tanks med våpen han måtte ta fra sine døde kamerater. Legg merke til ild-linjen når de venter på at de tyske stridsvognene skal komme inn i byen. En "svensk løsning", der de ligger på rekke ETTER HVERANDRE, noe som ville blåst hue av mannen foran. En annen ting, hvor smart er det av Miller å plassere Jacksom og Parker i klokketårnet? Det var det første som ble skutt ned av tanks eller artilleri for å sikre seg mot sniperfire. Puh, og dette er bare litt av det som har irritert meg med denne filmen...men en film som forøvrig var velkommen. he he, sånn er jeg også, når jeg begynner å snakke om noe som betyr mye for meg. De filmer nå nemlig Marie-Antoinette med Sofia Coppola som regissør. Jeg elsker Antoinette, vi er soulmates. Også har de valgt den aller verste til å spille henne: Kirsten Dunst! Jeg griner ved tanken, mens jeg koser meg med boka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Filmen er basert på to, tre linjer i Stephen Ambroses bok, Band of Brothers, som bekriver en viss sgt. F. Nilands skjebne etter en misdrop utenfor Carentan, natt til 6. juni 1944. Niland kom også fra 101st. Aiborne Div, men fra 501st PIR. "Ryan" kom fra col. Sinks 506. So far, so good. Den første halvtimen bærer seg, selv om selve landgangen ikke tåler detaljgranskning pga. dobbeltfilming og gudene vet hvor mange andre blundere. Såvidt meg bekjent var det ingen fra 2nd Rangers ut av 29th Div. som gikk i land på Omaha, de havnet på Point de Hoc. Maskingeværene de ble beskutt med skulle forestille MG42/3, som skyter 1200 skudd i minuttet. Lyden av de som ble brukt holdt ikke på langt nær mål i så måte. Og hva i helvete var det Jackson traff da han skjøt mot pillboxen, siden den formelig eksploderte? Jacksom brukte en M1903 Springfield, ikke en bazooka. Videre, selve letingen etter "Ryan" er beskrevet på en hollywoodsk måte som får selv amatørhistorikere til å gremmes. Tenk deg selv, en tropp bak fiendens linjer som går og skravler høylydt midt ute i åpent lende, i fullt dagslys(!) En annen ting, angrepet på maskingeværredet; Medic Wade ville aldri blitt plukket ut til å delta i en slik aksjon, cpl. Upham hadde vært mye mer aktuell som runner eller base of fire. Selve nedkjempingen av maskingeværredet hang heller ikke på greip, hvordan kunne "steamboat Willie" overlevd i samme redet som kameratene hans praktisk talt var sløyet fra balla til adamseplet? Og her kommer Hollywood og Spielberg inn; "steamboat Willie" får gå, mens Reiben går i ansiktet på en overordnet. Totalt usannsynlig i en slik situasjon. Ingen offiser ville latt Reiben komme unna med det, none the less; "put in the paperwork" for å overføre ham. Hele settingen i det segmentet halter. Landsbyen, Caparzos lille encounter med sivilbefolkningen. Sniperen ville skjønt hvem som var offiser og skutt mot alle andre enn Caparzo. Både Horvath og Miller ga seg tydelig til kjenne. Møtet med GIR'ene og lnt. de Windt. Uttrykk som FUBAR og SNAFU er typisk vietnam-sjargong, og neppe kjent under WWII. Lite sannsynlig er det vel også at noen general ville blitt fraktet inn med en Horsa med "gross overload" uten at flygeren var oppmerksom på det inntil de var airborne. Merderet River eksisterer, men ikke byen Ramelle. Sluttoppgjøret kunne vært inspirert av kampene utenfor Ste. Mere Eglise, ved Pont de Merderet og Manoir de la Fiere, der Marcus Heim alene nedkjempet tre tyske tanks med våpen han måtte ta fra sine døde kamerater. Legg merke til ild-linjen når de venter på at de tyske stridsvognene skal komme inn i byen. En "svensk løsning", der de ligger på rekke ETTER HVERANDRE, noe som ville blåst hue av mannen foran. En annen ting, hvor smart er det av Miller å plassere Jacksom og Parker i klokketårnet? Det var det første som ble skutt ned av tanks eller artilleri for å sikre seg mot sniperfire. Puh, og dette er bare litt av det som har irritert meg med denne filmen...men en film som forøvrig var velkommen. Jeg tror ikke filen er ment å være historisk korrekt, men underholdning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngenLurerDenneGutten Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Dette er en kjempebra film! Det er nok en del svært harde scener i første del av filmen, nesten for realistisk for meg. Men at det er en usedvanlig god krigsfilm er for min del hevet over enhver tvil. Nå har jeg en svakhet for krigsfilmer sånn generelt, da... scenen i trappoppgangen der tyskeren stikker bajonetten i han stakkaren, vil jeg ikke se igjen *grøss* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Jeg tror ikke filen er ment å være historisk korrekt, men underholdning. Jeg har aldri sett på krig som underholdning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 he he, sånn er jeg også, når jeg begynner å snakke om noe som betyr mye for meg. De filmer nå nemlig Marie-Antoinette med Sofia Coppola som regissør. Jeg elsker Antoinette, vi er soulmates. Også har de valgt den aller verste til å spille henne: Kirsten Dunst! Jeg griner ved tanken, mens jeg koser meg med boka. Soulmates? Jaja, vi har alle vårt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Trodde du det var en dokumentar, eller? Nei, men den skulle være dokumentarisk, og da stiller en visse krav til nøyaktighet. Den oppvoksende generasjon bør ikke fores med historiske feil, spesielt ikke når Spielberg opererer med et budsjett som tilsier at han har råd til å knytte til seg ekseptise som kan luke vekk de verste blunderne. Hvis ikke, så kan han heller lage en hvilken som helst "krigsfilm". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Soulmates? Jaja, vi har alle vårt. Ja ikke sant vi har alle vårt? Tenk å reise avsted som 14-åring til et ukjent land, aldri se sine egne igjen, og fremdeles klare å være et godt og normalt menneske. Fryktelig synd at hennes ettermæle er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Ja ikke sant vi har alle vårt? Tenk å reise avsted som 14-åring til et ukjent land, aldri se sine egne igjen, og fremdeles klare å være et godt og normalt menneske. Fryktelig synd at hennes ettermæle er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. "Fryktelig synd at hennes ettermæle er så langt fra sannheten som det er mulig å komme." Hvordan vet du det? Var du der? "............................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Nei, men den skulle være dokumentarisk, og da stiller en visse krav til nøyaktighet. Den oppvoksende generasjon bør ikke fores med historiske feil, spesielt ikke når Spielberg opererer med et budsjett som tilsier at han har råd til å knytte til seg ekseptise som kan luke vekk de verste blunderne. Hvis ikke, så kan han heller lage en hvilken som helst "krigsfilm". Jeg tror ikke de detaljfeilene der gjør mer skade enn andre ting man lærer. Og en spillefilm ER underholdning, selv om temaet i seg selv ikke er underholdende. ".............................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg tror ikke de detaljfeilene der gjør mer skade enn andre ting man lærer. Og en spillefilm ER underholdning, selv om temaet i seg selv ikke er underholdende. ".............................." Jeg skal gi deg rett på ett punkt: jeg ble veldig fort "klar over" at jeg så en spillefilm. Mtp. temaet synes jeg det hele blir...respektløst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hva trodde du? Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Nei, men den skulle være dokumentarisk, og da stiller en visse krav til nøyaktighet. Den oppvoksende generasjon bør ikke fores med historiske feil, spesielt ikke når Spielberg opererer med et budsjett som tilsier at han har råd til å knytte til seg ekseptise som kan luke vekk de verste blunderne. Hvis ikke, så kan han heller lage en hvilken som helst "krigsfilm". Det var det han gjorde, forsåvidt. Men det ble ikke en hvilken som helst krigsfilm, det ble en av de beste. Man kan godt fortelle en sterk historie fra krigen uten at den er dokumentarisk riktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Jeg skal gi deg rett på ett punkt: jeg ble veldig fort "klar over" at jeg så en spillefilm. Mtp. temaet synes jeg det hele blir...respektløst. "Mtp. temaet synes jeg det hele blir...respektløst" Da blir det jo respektløst i ethvert tilfelle hvor man lager underholdning av alvorlige ting. Det må du selvfølgelig få mene, men slik underholdning kommer alltid til å eksistere. "............................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Det var det han gjorde, forsåvidt. Men det ble ikke en hvilken som helst krigsfilm, det ble en av de beste. Man kan godt fortelle en sterk historie fra krigen uten at den er dokumentarisk riktig. Beste? På hvilken måte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.