Gå til innhold

Er du redd for at feriereisen til utlandet i sommer skal bli kansellert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste nettopp at det kun er flybensin for 4-5 uker igjen på lager.

Hvis ikke Hormuz-stredet åpnes snart vil det kunne gå tomt.

Anonymkode: de85f...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har plan B klar om så skulle skje. 

Skrevet

Har ingen planer om utenlandstur i sommer, men skal en tur utenfor grensen ganske snart. 😀

Worrisome_plenty
Skrevet

Det er allerede en værprognose ute om at dette blir en varm sommer, så nei ingen planer om syden i år heller.

Skrevet

1. Det er kun 20% av oljeproduksjonen som går gjennom Hormuz-stredet. Verden har olje og flybensin også uten olje derfra, og det går ikke tomt, men det kan muligens være aktuelt å redusere flytrafikken eller innføre restriksjoner. Den stanser ikke. Og jeg tror ikke Norge er det landet som uansett rammes hardest.

2. Jeg tror konflikten er i bedring innen den tid. Oljemarkedet spår også det - hvis ikke hadde oljeprisen vært vesentlig høyere (>150 dollar/fat). Slike oljepriser kommer ikke USA til å godta, og presset på Iran vil bli meget stort.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, ISW said:

2. Jeg tror konflikten er i bedring innen den tid. Oljemarkedet spår også det - hvis ikke hadde oljeprisen vært vesentlig høyere (>150 dollar/fat). Slike oljepriser kommer ikke USA til å godta, og presset på Iran vil bli meget stort.

Han har igjen truet med å nuke Iran.

Anonymkode: 9e19f...410

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, ISW said:

1. Det er kun 20% av oljeproduksjonen som går gjennom Hormuz-stredet. Verden har olje og flybensin også uten olje derfra, og det går ikke tomt, men det kan muligens være aktuelt å redusere flytrafikken eller innføre restriksjoner. Den stanser ikke. Og jeg tror ikke Norge er det landet som uansett rammes hardest.

2. Jeg tror konflikten er i bedring innen den tid. Oljemarkedet spår også det

Markedet er ekstremt ustabilt, ville ikke stolt på det.

11 hours ago, ISW said:

- hvis ikke hadde oljeprisen vært vesentlig høyere (>150 dollar/fat). Slike oljepriser kommer ikke USA til å godta, og presset på Iran vil bli meget stort.

Vi får se.

image.png.4fb02f944fa8279ba7981f6679d0140d.png

Skrevet

Nei, jeg skal ikke på ferie i sommer. 

Worrisome_plenty
Skrevet

Iran er ett merkelig land. På den ene siden en eldgammel kulturnasjon, på den andre siden ett tyranni som henger folk for homofili. Det er en dualitet der. De er stolte over sin historie og ikke islamske arv også. Jeg har ikke lest the book of kings, men det frister å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/17/2026 at 5:48 PM, AnonymBruker said:

Han har igjen truet med å nuke Iran.

Noe denne republikanske politikeren støtter.

image.thumb.png.2bf6263b325db5cdf3a324edef4767b3.png

Anonymkode: de85f...905

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 4/17/2026 at 12:56 PM, ISW said:

Hvis en ser på aksjemarkedet i dag, kan en lett konkludere med at den globale energikrisen er permanent løst. S&P 500 har nylig nådd nok en rekordhøyde, og ligger nå over nivået før kampene startet i slutten av februar. Aksjetradere ser ut til å ha bestemt seg for at en krig i Midtøsten, en krig som har stengt verdens viktigste energiflaskehals, rett og slett er en gyllen mulighet til å kjøpe på dippen.

Men hvis du snakker med folkene som faktisk håndterer fysiske oljelaster, er stemningen betydelig mørkere. Terminmarkedene priser inn en rask diplomatisk løsning, mens råvarehandlere som jobber med fysisk olje ser en helt annen virkelighet. Det er et enormt gap mellom den optimistiske nyhetsstrømmen som driver aksjekursene, og den faktiske kostnaden for et fysisk fat olje som ligger på et skip i Nordvest-Europa.

Det iranske regimet har overlevd de innledende angrepene og oppdaget at det å holde verdensøkonomien som gissel er et svært effektivt pressmiddel. Og i motsetning til atomvåpen er dette et virkemiddel de faktisk kan bruke. 

Selv om investorer antar at blokaden bare er en midlertidig forstyrrelse, er realiteten at verdens sikkerhetsmargin nå er nesten brukt opp. I starten av konflikten ble markedet skjermet fordi rekordmye olje allerede var til sjøs. Men innen april hadde de siste tankskipene som krysset Hormuz før kampene startet, nådd destinasjonene sine.

Selv om en våpenhvile skulle tre i kraft i dag, mener tradere at markedet kanskje ikke vil være i balanse igjen før rundt 2030, på grunn av dette varige bortfallet i tilbud.

Og, Oljeprisen mot nye høyder i dag 

Verdensbanken tror energiprisene kommer til å øke med 24 prosent på grunn av krigen mot Iran.

Banken tror 2026 vil gi oss energipriser som dermed blir på sitt høyeste nivå siden Russlands fullskalainvasjon av Ukraina i februar 2022, skriver NTB.

– Krigen rammer verdensøkonomien i bølger: først gjennom høyere energipriser, deretter høyere matpriser, og til slutt høyere inflasjon. Det vil presse opp rentene og gjøre gjeld enda dyrere, sier Verdensbankens sjeføkonom Indermit Gill.

Worrisome_plenty
Skrevet

Jeg er mer bekymret over den sannsynlige inflasjonen.

Skrevet

Jeg har ikke vært i utlandet eller hatt ferie på 20 år 🙈 Bortsett fra Sverige men det teller ikke.

Skrevet

Har planlagt et par reiser i løpet av sommer og høst, biter ikke negler på grunn av mulige kanselleringer. Men litt kjipt, særlig om det skjer i siste liten, ja.

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg skal en tur i august til dit yngstedatter studerer for å feire hennes master. Jeg blir skuffet på hennes vegne, hvis ikke det blir noe av. 

påskelilje
Skrevet

Jeg skal reise langt i oktober. Er ikke bekymret for kansellering, men blir selvsagt skuffet dersom turen blir avlyst.

AnonymBruker
Skrevet

Virker som om det skal gå greit for sommeren, verre utover høsten .

Anonymkode: 7012d...457

Skrevet (endret)

Flyselskapet vi skulle reise med til sommeren har lagt ned ruten som følge av flyprisene. Jeg har bestilt gjennom ving og har vært på telefon hele uken for å pushe frem en løsning. Alt er ikke klart. De har ikke funnet ut hvordan vi skal komme oss hjem enda, men det er ikke det viktigste. Bare vi kommer oss til cruiset før båten går så er jeg fornøyd.

Endret av Fru2020

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...