Gå til innhold

40 år alene, hvordan få livserfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden vidregående skole har jeg bare sitter hjemme alene uten kontakt med andre. Blitt 40 år + nå. Hvordan få livserfaring? Føler meg ikke kompetent på livet.

Anonymkode: 6ad33...838

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får livserfaring gjennom å leve.

Bli aktiv med en hobby, delta i frivillig arbeid eller turgrupper. Gå et kurs, treff mennesker, begynn å trene...

Utfordre deg selv og gå utenfor komfortsonen.

Anonymkode: bfaff...68c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Siden vidregående skole har jeg bare sitter hjemme alene uten kontakt med andre. Blitt 40 år + nå. Hvordan få livserfaring? Føler meg ikke kompetent på livet.

Meld deg på et eller anna: sjekk biblioteket for de har ofte litt ok foredrag eller kurs, sjekk kommunens hjemmesider for lavterskeltilbud, sjekk facebook for feks en turgruppe eller matlagingskurs eller noe anna i byen du bor i, oppsøk frivillig arbeid og bli kjent med flere på den måten, snakk litt med folk når du handler i butikken, les bøker fra det virkelige livet for det kan fortelle mye om andre menneskers liv, gå på kafe og ta en kaffe og observer folk rundt deg, lag den noen rutiner i hverdagen som gjør at du treffer folk og etterhvert kan småprate naturlig med dem (frisør/handle egg fra en fast bonde/ kjøpe en kaffe på et stamsted/ osv). 

Anonymkode: 53d7c...72c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få min livserfaring. Jeg har opplevd så mye på godt og vondt, føles som jeg er 90 år. Men nærmer meg 50

Anonymkode: 1341f...514

Skrevet

Jeg leste at vis en er barnløs så vil en kjenne seg mer ensom som eldre. Dette har jeg troa på. 

AnonymBruker
Skrevet
Sakura skrev (3 minutter siden):

Jeg leste at vis en er barnløs så vil en kjenne seg mer ensom som eldre. Dette har jeg troa på. 

gammel myte

https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/ikke-lykkeligere-med-barn

Du trodde kanskje at barnløse eldre er mer ensomme og har dårligere livskvalitet? 

En fersk litteraturgjennomgang av Thomas Hansen, forsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet vil kanskje overraske deg.

– Det er liten forskjell når det gjelder ensomhet, livstilfredshet og psykisk helse mellom de som får barn, og de som ikke får det. Det er en slags myte at man trenger barn for å få en god alderdom, sier Hansen. 

I artikkelen har Hansen sett på internasjonal forskning om barnløse eldre. Han står bak flere studier om barnløshet, og har også forsket på barnløshet blant yngre voksne.

Forskningen viser at barn har liten effekt på livskvalitet og lykke for både yngre og eldre voksne.

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-barnlos-podcast/vi-blir-ikke-mer-ensomme/1938061

Vi blir ikke mer ensomme

PODCAST: – Man behøver ikke være ensom selv om man er barnløs, og man behøver heller ikke å være fri fra ensomhet selv om man skulle ha huset fullt av unger, forklarer filosof Lars Svendsen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

gammel myte

Du trodde kanskje at barnløse eldre er mer ensomme og har dårligere livskvalitet? 

En fersk litteraturgjennomgang av Thomas Hansen, forsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet vil kanskje overraske deg.

– Det er liten forskjell når det gjelder ensomhet, livstilfredshet og psykisk helse mellom de som får barn, og de som ikke får det. Det er en slags myte at man trenger barn for å få en god alderdom, sier Hansen. 

I artikkelen har Hansen sett på internasjonal forskning om barnløse eldre. Han står bak flere studier om barnløshet, og har også forsket på barnløshet blant yngre voksne.

Forskningen viser at barn har liten effekt på livskvalitet og lykke for både yngre og eldre voksne.

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-barnlos-podcast/vi-blir-ikke-mer-ensomme/1938061

Vi blir ikke mer ensomme

PODCAST: – Man behøver ikke være ensom selv om man er barnløs, og man behøver heller ikke å være fri fra ensomhet selv om man skulle ha huset fullt av unger, forklarer filosof Lars Svendsen.

Veldig store bokstaver da! jeg og andre her kan lese små bokstaver! jaja 

Endret av Sakura
Grendel
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

gammel myte

Vi blir ikke mer ensomme

Er par setninger fra samme artikkel:

"Nordiske studier er nærmest de eneste som viser at foreldre er minst like lykkelige og tilfredse som barnløse."

Vi bor i Norden, gjør vi ikke?

"Det å få barn er ikke en god strategi for å bli lykkeligere, men det er en god strategi for å oppleve mening og engasjement."

Jeg tenker at om noen har lyst på barn så er det sannsynligvis riktig for dem. Jeg tror ikke det er der TS skal starte. 

Endret av Grendel
Grendel
Skrevet

Ellers tror jeg at TS må ut av komfortsonen på en eller annen måte hvis ikke alle dager skal bli like.

psykedeliker
Skrevet
Sakura skrev (15 timer siden):

Det er godt mulig, men barnfrie trenger ikke tenke på slikt.

Skrevet
psykedeliker skrev (59 minutter siden):

Det er godt mulig, men barnfrie trenger ikke tenke på slikt.

Det har du rett i🙂trist og ikke ha barn😢

Skrevet
Sakura skrev (2 minutter siden):

Jeg er frivillig barnløs, eller barnfri, og synes overhodet ikke det er trist å ikke ha barn. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Sakura skrev (10 minutter siden):

For deg kan det sikkert føles slik, for andre kan det være en pur glede å ikke ha barn. 

Skrevet
Vhanja skrev (17 minutter siden):

Jeg er frivillig barnløs, eller barnfri, og synes overhodet ikke det er trist å ikke ha barn. :) 

Ja, litt trist er det og tenke på😢

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For deg kan det sikkert føles slik, for andre kan det være en pur glede å ikke ha barn. 

Ja, er enig og men litt trist er det. 

Grendel
Skrevet
Sakura skrev (1 minutt siden):

Ja, litt trist er det og tenke på😢

Nå tror jeg du leste litt kjapt. @Vhanja har valgt å ikke ha barn, og hun er veldig fornøyd med det. 

Skrevet (endret)
Grendel skrev (9 minutter siden):

Nå tror jeg du leste litt kjapt. @Vhanja har valgt å ikke ha barn, og hun er veldig fornøyd med det. 

Ja, hun er fornøyd🙂det er jeg og  men allikevel så savner jeg det live. 

Endret av Sakura
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2026 den 11.27):

Samme her. Har null livserfaring her.

Skrevet
Sakura skrev (5 timer siden):

Ja, hun er fornøyd🙂det er jeg og  men allikevel så savner jeg det live. 

Jeg har ingen barn. Men vil ikke bringe genene mine videre siden livet mitt er en eneste katastrofe.

AnonymBruker
Skrevet
Alba skrev (3 timer siden):

Jeg har ingen barn. Men vil ikke bringe genene mine videre siden livet mitt er en eneste katastrofe.

Du er ingen katastrofe, men du har det vanskelig. 

Anonymkode: 5b4c8...612

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...