Gå til innhold

Saving private Ryan?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva trodde du?
Skrevet

Beste? På hvilken måte?

På alle måter jeg kan tenke meg. Og jeg har sett det meste av krigsfilmer da det er en genre som av en eller annen bisarr grunn apellerer til meg. Men jag har faktisk skjønt før jeg begynte å se filmene at de var _filmer_, ikke dokumentarer, så i motsetning til deg har jeg likt dem. Og av alle disse gjorde "Saving Private Ryan" et usedvanlig sterkt inntrykk på meg - på godt og ondt.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

16

• Prozak

10

• Champagne

3

• Sofline

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Han skryter neppe så uhemmet av filmen bare fordi den er basert på tre linjer av Band of Brothers.

Selvsagt gjør han det. Ambroses mening må vel uansett anses som subjektiv, all den tid han har skrevet boken som filmen er basert på.

Kritikerne tok også vel i mot Band of Brothers, enda den hadde så grove historiske flopps at det bare er et mirakel at ikke HBO ble saksøkt til bangarotta og tilbake.

Men uansett, filmen og serien har vakt interesse for krigshistorien, og da skal ikke jeg regne på paraden, verken for deg eller alle de som likte filmen og serien.

"Problemet" mitt er at jeg kan for mye om denne historien til å se sånne filmer eller serier. Tenk deg selv en musiker på en konsert der det stadig spilles falske toner. Jeg sier ikke at du er tonedøv, jeg forsøker å bruke en metafor for å illustrere poenget mitt.

For å være "diplomat", jeg er enig i at filmen, og ikke minst serien BoB, er noe av det bedre som er laget. Men rent historisk er "the Longest Day" fra 1962 vel så bra, bortsett fra at de kaller 101st Airborne for "one o one", i stedenfor hundred 'nfirst Airborne. Sånt får det til å vrenge seg i meg.

Sikkert snål sånn...

Skrevet

Det var det han gjorde, forsåvidt. Men det ble ikke en hvilken som helst krigsfilm, det ble en av de beste. Man kan godt fortelle en sterk historie fra krigen uten at den er dokumentarisk riktig.

Objektivt sett var det en oversentimental, usannsynlig røverhistorie ikledd flotte og tidsriktige kostymer i et tilnærmet korrekt miljø.

Jeg kunne skrevet DOLs lengste innlegg noensinne bare ved å påpeke tekniske feil. Likevel er jeg enig med deg, filmen var fin. Jeg har kjøpt den, og ser den enda ved enkelte anledninger.

Sånn er det bare...

Gjest Wanderlust
Skrevet

Han skryter neppe så uhemmet av filmen bare fordi den er basert på tre linjer av Band of Brothers.

Helt riktig. Tvert imot ble han bedt av sine rådgivere å sagsøke produksjonsselskapet, men ville ikke, fordi "I just love the movie too much."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...