Gå til innhold

Ansvar for eget liv?


Gjest Æsops fabler

Anbefalte innlegg

Gjest Æsops fabler

Jeg leser at NHD og andre her skriver mye om at vi som ikke er psykotiske må ta ansvar for vårt eget liv. At tvangsinnleggelse ikke fører til noe bra og at ingen egentlig kan stoppe en fra å ta livet sitt.

Hvorfor blir jeg da gang på gang tvangsinnlagt? Jeg er ikke psykotisk, bare lei av et liv med årelang depresjon. Bare jeg nevner at jeg tenker på selvmord eller har regnet ut hvor mye jeg skal ta av piller for å dø osv. så legger de meg inn.

Hvorfor får ikke JEG ta ansvar for mitt eget liv? Jeg synes det blir teit av NHD og evt andre å si sånt når det ikke er sånn i praksis! I praksis blir man lagt inn hvis man er suicidal uansett om man er psykotisk eller ikke.

Klart at jeg kunne ha holdt kjeft om planene mine, men jeg vil ikke bryte løftet om at jeg ikke skal ta livet mitt og hvis jeg nekter å love det til neste gang jeg skal til psykologen så blir jeg lagt inn. Er det dette man kaller ansvar for eget liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest koma

Men hvis du snur litt på det- tenk at du var behandleren din. Ville du da ha ha samvittighet til å la en person, som du t.o.m muligens har lært godt å kjenne, gå hen og ta livet sitt? De som ikke gjør noe for å forhindre et selvmord de kunne forhindret, vil nok ofte føle skyld, tror jeg.

PS: husk at du er verdifull, og livet er kort nok som det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dessverre praktiseres dette forskjellig ulike steder i Norge.

Jeg skriver hvordan jeg mener det bør praktiseres, og hvordan det praktiseres der jeg arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Æsops fabler

Men hvis du snur litt på det- tenk at du var behandleren din. Ville du da ha ha samvittighet til å la en person, som du t.o.m muligens har lært godt å kjenne, gå hen og ta livet sitt? De som ikke gjør noe for å forhindre et selvmord de kunne forhindret, vil nok ofte føle skyld, tror jeg.

PS: husk at du er verdifull, og livet er kort nok som det er :)

koma: Nei, jeg ville ikke hatt samvittighet til å gjøre det så jeg skjønner godt hvorfor jeg blir lagt inn. Jeg blir bare litt frustrert over at noen mener at vi skal ha ansvar for eget liv, mens i praksis så vil de ikke ha ansvar for at vi dør eller blir skadet. Det blir litt dobbeltmoral synes jeg.

NHD: Skjønner at du vil at alle skal jobbe som deg, men i virkeligheten så er som koma sier at det ikke er noen som ønsker å sitte med ansvaret for at en person døde, mens man kunne gjort noe. Jeg vet ikke hva som er det ideelle for oss som er suicidale. På en måte kan en si at vi bør ta avgjørelsen selv. På en annen måte kan en si at vi faktisk ikke alltid er i stand til å gjøre det hvis vi er i en dyp depresjon f.eks. Jeg har blitt reddet fra å ta livet mitt mange ganger ved å bli lagt inn, men skulle selvsagt ønske at det fantes andre alternativer enn tvangsinnleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest copper

Hvis du virkelig hadde tenkt å ta ditt liv, og var "klar i toppen", ja da hadde du i allefall ikke sagt til folk som kunne hindre deg om dine planer! Bra at du gjør det altså, ærlighet varer lengst =) Det kan jo også hende at livet blir verdt å leve en gang?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest koma

koma: Nei, jeg ville ikke hatt samvittighet til å gjøre det så jeg skjønner godt hvorfor jeg blir lagt inn. Jeg blir bare litt frustrert over at noen mener at vi skal ha ansvar for eget liv, mens i praksis så vil de ikke ha ansvar for at vi dør eller blir skadet. Det blir litt dobbeltmoral synes jeg.

NHD: Skjønner at du vil at alle skal jobbe som deg, men i virkeligheten så er som koma sier at det ikke er noen som ønsker å sitte med ansvaret for at en person døde, mens man kunne gjort noe. Jeg vet ikke hva som er det ideelle for oss som er suicidale. På en måte kan en si at vi bør ta avgjørelsen selv. På en annen måte kan en si at vi faktisk ikke alltid er i stand til å gjøre det hvis vi er i en dyp depresjon f.eks. Jeg har blitt reddet fra å ta livet mitt mange ganger ved å bli lagt inn, men skulle selvsagt ønske at det fantes andre alternativer enn tvangsinnleggelse.

Hei igjen!

Ja, jeg vet, det er jo dobbeltmoral. Har fundert på det samme selv, og skrev et innlegg om det i vinter en gang.Fikk mange fornuftige svar. Her er tråden hvis du er interessert:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F5%2F528.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D2375773&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D2376540

Egentlig, hvis vi virkelig VIL dø, så får vi det til(som copper her også skriver). Så en HAR egentlig ansvar for eget liv. Du tar nettopp ansvar for ditt eget liv når du ikke vil lyve eller bryte løftet om å ikke ta livet ditt. Du kunne jo bare gitt blaffen, ikke sant? Folk har til og med klart å gjøre det slutt PÅ psykehus...Siden du fremdeles sitter her, må det fremdeles være en liten livsgnist igjen i deg, om den kanskje sitter langt,langt inne:) Og da er det håp! Ærligheten din er dessuten en kjempefin egenskap. Hold fast på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...