Gå til innhold

Ny strategi?


dog1365380703

Anbefalte innlegg

dog1365380703

Er det ny strategi for å få folk frisk med å frata livsopphold til det minimale?

Svaret man får hvis man klager over økonomiske problemer som følge av å være syk er alltid "Det blir jo bedre når du får deg en jobb"

Er det ikke nødvendig å ha mat og tak over hodet i mellomtiden?

Jeg er ganske sulten når jeg skriver dette for jeg har ikke samvittighet til å spise.

Må nesten sørge for at min kone har mat. (hun er også syk men får ikke et øre fordi hun ikke har skattet til Norge)

Hun hadde aldri problemer med å leve normalt i landet som er mangedoblet fattigere enn Norge. Snakk om helvetes forkjell.

Hvis jeg sammenligner sier de "kloke" bare at vi har høyere levestander.

Hvilke levestander? Her har vi absolutt ingenting uten om PC-en jeg skriver dette på.

1000 kr som jeg før slutten av måneden må skaffe ny leilighet, mat betale telefon, o.s.v.

Alt dette for 1000 kr.

I tillegg til dette kjøpe medisin og betale legetimer/terapist

Pluss sist men ikke minst bli frisk i en fei.

Ja, de sier at alt vil bli bedre når jeg begynner i jobb. Men det er bare tullprat for på Aetat sier de at jeg vil få de samme (latterlige) dagpengene fordi jeg må jobbe med bistand.

Hadde jeg vist dette før jeg ble gift og ikke var avhengig av noen ville jeg begått de kriminelle handlinger som var nødvendig for å leve...for å ha råd til å være syk uten å måtte bli presset ut i noe jeg overhodet ikke er klar for.

Hvis dette er den nye strategien til helseministeren samt arbeisministeren til å presse folk burde de gått med SS uniformer for det ville kledd dem best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Dog, skjønner du blir fortvila. Men, har du forsøkt å sette opp et regnestykke og vise dette på sosialkontoret?

I "gamle dager" var det regler for hva som ble ansett å være eksistensminimum for å overleve. Kom man under denne grensen hadde man krav på hjelp.

Jeg har selv måttet be om midlertidig hjelp i et par perioder i livet, og fikk det inntil jeg kom meg på bena igjen.

Jeg satte opp ett regnestykke som viste inntekt minus faste utgifter. Når det i sumfeltet ikke var noe igjen til livsopphold fikk jeg dekket dette.

Er reglene endret siden dere ikke får hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dog1365380703

Hei Dog, skjønner du blir fortvila. Men, har du forsøkt å sette opp et regnestykke og vise dette på sosialkontoret?

I "gamle dager" var det regler for hva som ble ansett å være eksistensminimum for å overleve. Kom man under denne grensen hadde man krav på hjelp.

Jeg har selv måttet be om midlertidig hjelp i et par perioder i livet, og fikk det inntil jeg kom meg på bena igjen.

Jeg satte opp ett regnestykke som viste inntekt minus faste utgifter. Når det i sumfeltet ikke var noe igjen til livsopphold fikk jeg dekket dette.

Er reglene endret siden dere ikke får hjelp?

Joda vi begge har vært på sosialen og der får vi "hjelp" men det er lite nok til å bli sprø av...

Eneste grunnlag jeg (som har jobbet og betalt skatt halve livet) kunne få hjelp, var at enten vi skilles eller at hun gikk i jobb.

Der hun kommer fra jager man ikke kvinner ut i arbeid. Men uheldigvis for dem er hun også syk...fysisk vel å merke.

Men hun er ikke lite forbannet over å bli komandert ut i arbeid når man lever godt av EN inntekt i hennes land.

Men...så lever jo vi i fattige Norge da...

Blir ihvertfall ikke sterkere av dette livet.

Men de sier bare "politikerne har bestemt". Javel...når skal vi få bestemme litt da?

Men fra "spøk" til alvor. Det rare er at her oppererer myndighetene med to meget forkjellige livsopphold. Går man på sosialen får man ex anntall kr. å leve for.

Har man derimot en gjeldsordning som gjeldslave har man et langt høyere beløp man har rett på å sitte igjen med ifølge norske lover.

Så jeg spør meg selv...Hvorfor har man MINDRE økonomiske rettigheter som syk?

Svaret (som alle burde demonstrere mot) er at det er fordi folk skal komme seg ut av situasjonen ved å komme seg fortest tilbake i arbeid.

Det kan i mange tilfeller være en ide, men hvis man er syk og man skal presses til å bli frisk eller hvis ikke, bli torturert av økonomisk bekymring ligner det for meg på en nokså hatet persons ideer om å sortere ut de svake fra de sterke og lage et helvete for dem som er svak. Som straff for å være svak (syk).

Jeg vet dette er sterke ord, men dette har provosert meg lenge nok. Det har kostet meg mer enn for mye. Men det er jo ikke politikerne sitt problem.

Vi har resurser her i landet og det hadde ikke vært så dumt med litt medmenneskelighet fra helseministeren i stedet for å sitte å himle med øynene i debattene om helsenorge.

En annen ting er at man ofte blir informert forkjellig fra hvem man møter på sosial og trygdekontor.

En opptur kan fort bli en nedtur bare fordi Herr.A sier noe mens Fru.B sier noe annet og så blir du sendt over til Frøken.C som sender deg tilbake til etc. etc.

Dette alene kan tappe en person for tiltro, motivasjon og krefter.

Så til slutt har man i tillegg en sykdom å leve med som ingen kan se...

Lurer på hvor lenge man måtte spare for en leilighet i dag hvis man gikk på EN trygd og var to å fø på...100...200år?

Nei...Det er vel best å bli frisk i en fei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda vi begge har vært på sosialen og der får vi "hjelp" men det er lite nok til å bli sprø av...

Eneste grunnlag jeg (som har jobbet og betalt skatt halve livet) kunne få hjelp, var at enten vi skilles eller at hun gikk i jobb.

Der hun kommer fra jager man ikke kvinner ut i arbeid. Men uheldigvis for dem er hun også syk...fysisk vel å merke.

Men hun er ikke lite forbannet over å bli komandert ut i arbeid når man lever godt av EN inntekt i hennes land.

Men...så lever jo vi i fattige Norge da...

Blir ihvertfall ikke sterkere av dette livet.

Men de sier bare "politikerne har bestemt". Javel...når skal vi få bestemme litt da?

Men fra "spøk" til alvor. Det rare er at her oppererer myndighetene med to meget forkjellige livsopphold. Går man på sosialen får man ex anntall kr. å leve for.

Har man derimot en gjeldsordning som gjeldslave har man et langt høyere beløp man har rett på å sitte igjen med ifølge norske lover.

Så jeg spør meg selv...Hvorfor har man MINDRE økonomiske rettigheter som syk?

Svaret (som alle burde demonstrere mot) er at det er fordi folk skal komme seg ut av situasjonen ved å komme seg fortest tilbake i arbeid.

Det kan i mange tilfeller være en ide, men hvis man er syk og man skal presses til å bli frisk eller hvis ikke, bli torturert av økonomisk bekymring ligner det for meg på en nokså hatet persons ideer om å sortere ut de svake fra de sterke og lage et helvete for dem som er svak. Som straff for å være svak (syk).

Jeg vet dette er sterke ord, men dette har provosert meg lenge nok. Det har kostet meg mer enn for mye. Men det er jo ikke politikerne sitt problem.

Vi har resurser her i landet og det hadde ikke vært så dumt med litt medmenneskelighet fra helseministeren i stedet for å sitte å himle med øynene i debattene om helsenorge.

En annen ting er at man ofte blir informert forkjellig fra hvem man møter på sosial og trygdekontor.

En opptur kan fort bli en nedtur bare fordi Herr.A sier noe mens Fru.B sier noe annet og så blir du sendt over til Frøken.C som sender deg tilbake til etc. etc.

Dette alene kan tappe en person for tiltro, motivasjon og krefter.

Så til slutt har man i tillegg en sykdom å leve med som ingen kan se...

Lurer på hvor lenge man måtte spare for en leilighet i dag hvis man gikk på EN trygd og var to å fø på...100...200år?

Nei...Det er vel best å bli frisk i en fei

Forferdelig kinkig situasjon dere er i...

Jeg fatter ikke at trygdekontor og sosialkontor kan bruke som argument at dere skal jobbe dersom dere begge to er erklært psykisk eller fysisk uføre. Det hører jo ingen steder hjemme.

At dere ikke får nok støtte til å leve fett, er vel forståelig, men dere må få nok til at dere kan overleve hverdagen uten at økonomien blir en tileggsbelastning.

Mener de forskjellige etatene at de kronene dere har å leve for er tilstrekkelig? Kan de i så fall sette av en rådgiver til dere som kan forklare dere hvordan dere skal klare det i praksis da? Hvis denne rådgiveren ikke klarer det, så har dere vel en sterkere sak?

Syns jeg leste i ett av de forrige innleggene dine at dere må flytte. Flytter dere ut av kommunen? Kan jo hende dere kan få en helt annen saksbehandler med et annet syn på saken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...