Kathrine Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Skal for første gang lage en side der jeg bruker frames. Syntes det gikk veldig bra helt til jeg skulle legge ut en prøve for å se hvordan den blir. Når jeg har brukt forhåndsvisning i browser (har lagd den både i frontpage og dreamweaver) har alt fungert helt greit, men når jeg legger den ut og skal prøve vil ikke siden jeg linker til fra "menyen" komme fram i "main frame", det kommer fram i hele vinduet... Ehh er litt krøkkete til å forklare, noen som forstår likevel? Siden ligger her: http://www.geocities.com/kaledon_norway/ så hvis noen kan ta en titt og hjelpe meg så er jeg kjempetakknemlig Et annet problem jeg har, som er veldig synlig når man ser på siden, er disse "linjene" som skiller rammene fra hverandre. Forferdelig stygt syns jeg! Men hvordan blir jeg kvitt dem? Dette problemet har jeg bare i frontpage, ikke dreamweaver, men frontpage-siden ble seende bedre ut ellers... Hva gjør jeg? ...maser noe helt forferdelig i dag, men fikk nesten ikke sove i natt for jeg var så frustrert... På forhånd takk:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest '!-o-!' Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hvorfor frames? Det finnes mye bedre måter å få samme resultat på. Frames er noe skitt, trodde det var helt avleggs nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathrine Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Hvorfor frames? Det finnes mye bedre måter å få samme resultat på. Frames er noe skitt, trodde det var helt avleggs nå. Hva da? Alle tips mottas med takk Grunnen til at jeg bruker frames er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal få til et tilsvarende oppsett på annen måte...nå har jeg jo ikke akkurat lyktes med frames heller da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Har du satt navn på hvert framset, og bruker target="navn" i linken? Ellers er det vel en border attributt som du kan sette til 0 for å fjerne skillene mellom rammene. Forøvrig er rammer som regel unødvendig, og bør unngåes. Det er altfor lite fleksibelt med hensyn til f.eks treff av spesifikke sider via søkemotorer etc. En bedre løsning er ofte å bruke tabeller, og evt. bittelitt php-kode for å inkludere sidene i tabellcellene (andre ting, som JSP og ASP kan også gjøre dette, men PHP er ganske enkelt uslåelig mht. til letthet og tilgjengelighet - PHP=knallbra, ASP=vet ikke, JSP=suger :-). "............................" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathrine Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Har du satt navn på hvert framset, og bruker target="navn" i linken? Ellers er det vel en border attributt som du kan sette til 0 for å fjerne skillene mellom rammene. Forøvrig er rammer som regel unødvendig, og bør unngåes. Det er altfor lite fleksibelt med hensyn til f.eks treff av spesifikke sider via søkemotorer etc. En bedre løsning er ofte å bruke tabeller, og evt. bittelitt php-kode for å inkludere sidene i tabellcellene (andre ting, som JSP og ASP kan også gjøre dette, men PHP er ganske enkelt uslåelig mht. til letthet og tilgjengelighet - PHP=knallbra, ASP=vet ikke, JSP=suger :-). "............................" ...hva er egentlig PHP... Hittil har jeg bare lagd helt enkle sider så jeg har ikke satt meg inn i så mye annet enn det jeg har hatt behov for, men er veldig lærevillig Kan jeg bruke Dreamweaver/Frontpage når jeg skal bruke PHP? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 ...hva er egentlig PHP... Hittil har jeg bare lagd helt enkle sider så jeg har ikke satt meg inn i så mye annet enn det jeg har hatt behov for, men er veldig lærevillig Kan jeg bruke Dreamweaver/Frontpage når jeg skal bruke PHP? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare:) Glem Frontpage - det er rett og slett møkk. Dreamweaver er brukbart, og det har til en viss grad støtte for PHP. PHP er et skriptspråk, som skrives (programmeres) i rene tekst-filer, enten innbakt i HTML-dokumenter eller som selvstendige filer. Søk på nettet etter PHP tutorial, og du finner mye bra. "............................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathrine Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Glem Frontpage - det er rett og slett møkk. Dreamweaver er brukbart, og det har til en viss grad støtte for PHP. PHP er et skriptspråk, som skrives (programmeres) i rene tekst-filer, enten innbakt i HTML-dokumenter eller som selvstendige filer. Søk på nettet etter PHP tutorial, og du finner mye bra. "............................." Ok, da gjør jeg det! Takker og bukker:) Maser mer etter behov 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Ok, da gjør jeg det! Takker og bukker:) Maser mer etter behov Her er det bare å mase :-) ................................" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjohoo Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Glem Frontpage - det er rett og slett møkk. Dreamweaver er brukbart, og det har til en viss grad støtte for PHP. PHP er et skriptspråk, som skrives (programmeres) i rene tekst-filer, enten innbakt i HTML-dokumenter eller som selvstendige filer. Søk på nettet etter PHP tutorial, og du finner mye bra. "............................." Vennligst slutt å prat "tull". Frontpage er ikke møkk. Det er bare noe Microsoft motstandere sier. Frontpage fungerer helt fint for de som vil komme fort igang med webside-snekring. Kan til en viss grad være enig i at Dreamweaver er bedre, med tanke på fargelegging av koder, LITT støtte for php, etc. men dette er ting som svært mange ikke har kunnskap nok til å bruke. Så Kathrine, bare fortsett du slik du gjør, så kan du heller ta i bruk andre ting etter hvert som du trenger det. Man skal som kjent først lære å gå før man kan springe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Vennligst slutt å prat "tull". Frontpage er ikke møkk. Det er bare noe Microsoft motstandere sier. Frontpage fungerer helt fint for de som vil komme fort igang med webside-snekring. Kan til en viss grad være enig i at Dreamweaver er bedre, med tanke på fargelegging av koder, LITT støtte for php, etc. men dette er ting som svært mange ikke har kunnskap nok til å bruke. Så Kathrine, bare fortsett du slik du gjør, så kan du heller ta i bruk andre ting etter hvert som du trenger det. Man skal som kjent først lære å gå før man kan springe. Jeg prater ikke tull. Frontpage er noe møkk - det produserer rett og slett dårlig og ustandard kode (med mindre dette har endret seg i det siste), og det er laget for å produsere sider med funksjonalitet som er myntet hovedsaklig på Internet Explorer. Hvis du gjør som du skal når du lager websider, og skriver koden selv, er det selvfølgelig ikke noe i veien for å bruke Frontpage. Men Dreamweaver er bedre på den måten at du kan kombinere wysiwyg og håndkoding med mindre risiko for at koden du lager blir dårlig. Hvis du lager sider kun basert på wysiwyg, så blir koden dårlig - punktum. Dette gjelder uansett hvilket miljø du bruker. "................................" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fnutt Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg prater ikke tull. Frontpage er noe møkk - det produserer rett og slett dårlig og ustandard kode (med mindre dette har endret seg i det siste), og det er laget for å produsere sider med funksjonalitet som er myntet hovedsaklig på Internet Explorer. Hvis du gjør som du skal når du lager websider, og skriver koden selv, er det selvfølgelig ikke noe i veien for å bruke Frontpage. Men Dreamweaver er bedre på den måten at du kan kombinere wysiwyg og håndkoding med mindre risiko for at koden du lager blir dårlig. Hvis du lager sider kun basert på wysiwyg, så blir koden dårlig - punktum. Dette gjelder uansett hvilket miljø du bruker. "................................" Sorry dude, men du tar helt feil, og det vet du godt. Hva om jeg sier at Dreamweaver er noe møkk. Det er selvfølgelig tull prat på samme linje som dine påstander. Programmene er bra til hvert sitt bruk. Hvis du påstår at Frontpage ikke er bra, så kjenner du ikke programmet. Det at Frontpage kun lager sider som kun fungerer i MSIE er også bare tull. Jeg har selv flere sider laget i Frontpage som fungerer 100% i f.eks. Mozilla Firefox, kanskje den fortest voksende browseren for øyeblikket. Så ikke kom her å prat tull! - Jeg tipper at ca. 80% fremdeles bruker MSIE mens ca. 10% bruker Firefox, så hvis en Frontpage generert side fungerer i disse to browserne så ligger man rimelig bra an. Det er INGEN garanti for at sider laget i Dreamweaver vil fungere i alle browsere heller, spesiel hvis man roter rundt og håndkoder. Det kan fort snike seg inn noen "unoter" da også. Husk på at mange "hjemmesnekrere" IKKE håndkoder sidene, og da er wysiwyg editoren Frontpage ypperlig å bruke bl.a. fordi brukergrensesnittet er veldig likt til Word, som de aller fleste også klarer å bruke. Dreamweaver har et mye mere avansert og etter min mening tungvinnt brukergrensesnitt i forhold til Frontpage. Jeg sier ikke at Dreamweaver er dårlig (jeg bruker det selv), men for å komme fort igang med webdesign så kan Frontpage være et svært godt alternativ. - Jeg har også en annen side (over 90 unike besøkende hver eneste dag) men på denne kjører jeg utelukkende på php og mysql og jeg ser fordelen med å ikke bruke Frontpage på denne siden Så som sagt programmene brukes til hvert sitt bruk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Sorry dude, men du tar helt feil, og det vet du godt. Hva om jeg sier at Dreamweaver er noe møkk. Det er selvfølgelig tull prat på samme linje som dine påstander. Programmene er bra til hvert sitt bruk. Hvis du påstår at Frontpage ikke er bra, så kjenner du ikke programmet. Det at Frontpage kun lager sider som kun fungerer i MSIE er også bare tull. Jeg har selv flere sider laget i Frontpage som fungerer 100% i f.eks. Mozilla Firefox, kanskje den fortest voksende browseren for øyeblikket. Så ikke kom her å prat tull! - Jeg tipper at ca. 80% fremdeles bruker MSIE mens ca. 10% bruker Firefox, så hvis en Frontpage generert side fungerer i disse to browserne så ligger man rimelig bra an. Det er INGEN garanti for at sider laget i Dreamweaver vil fungere i alle browsere heller, spesiel hvis man roter rundt og håndkoder. Det kan fort snike seg inn noen "unoter" da også. Husk på at mange "hjemmesnekrere" IKKE håndkoder sidene, og da er wysiwyg editoren Frontpage ypperlig å bruke bl.a. fordi brukergrensesnittet er veldig likt til Word, som de aller fleste også klarer å bruke. Dreamweaver har et mye mere avansert og etter min mening tungvinnt brukergrensesnitt i forhold til Frontpage. Jeg sier ikke at Dreamweaver er dårlig (jeg bruker det selv), men for å komme fort igang med webdesign så kan Frontpage være et svært godt alternativ. - Jeg har også en annen side (over 90 unike besøkende hver eneste dag) men på denne kjører jeg utelukkende på php og mysql og jeg ser fordelen med å ikke bruke Frontpage på denne siden Så som sagt programmene brukes til hvert sitt bruk! Hvis noen spør meg om hva de skal bruke, så sier jeg at Frontpage er noe møkk, og at Dreamweaver er brukbart. Hvis du har problemer med den anbefalingen, så får det så være. "Det er INGEN garanti for at sider laget i Dreamweaver vil fungere i alle browsere heller, spesiel hvis man roter rundt og håndkoder. Det kan fort snike seg inn noen "unoter" da også." POENGET med å håndkode er å lage _ordentlig_ kode (tidligere HTML, nå aller helst XHTML). Det må selvsagt læres, men man lærer INGENTING av å bruke wysiwyg. Og SELVFØLGELIG er det ikke noen garanti at siden fungerer i alle browsere hvis man bruker wysiwyg grensesnittet i Dreamweaver. Men det er hakket bedre enn Frontpage. ".............................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fnutt Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hei Kathrine. Jeg har nå kikket på siden din og har også kjørt den via Frontpage, og jeg kan se at du har gjort alt riktig; hovedframen har du kalt "hoved" og linkene har du gitt target="hoved". Når du kjører den i "forhåndsvisning" i Frontpage så fungerer den også fint. Jeg tror at det er www.geocities.com som er problemet til at det ikke fungerer som det skal. Kanskje du kan teste siden ut på www.1go.dk (gratis for små 5MB sider). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fnutt Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hvis noen spør meg om hva de skal bruke, så sier jeg at Frontpage er noe møkk, og at Dreamweaver er brukbart. Hvis du har problemer med den anbefalingen, så får det så være. "Det er INGEN garanti for at sider laget i Dreamweaver vil fungere i alle browsere heller, spesiel hvis man roter rundt og håndkoder. Det kan fort snike seg inn noen "unoter" da også." POENGET med å håndkode er å lage _ordentlig_ kode (tidligere HTML, nå aller helst XHTML). Det må selvsagt læres, men man lærer INGENTING av å bruke wysiwyg. Og SELVFØLGELIG er det ikke noen garanti at siden fungerer i alle browsere hvis man bruker wysiwyg grensesnittet i Dreamweaver. Men det er hakket bedre enn Frontpage. ".............................." "Hvis noen spør meg om hva de skal bruke, så sier jeg at Frontpage er noe møkk, og at Dreamweaver er brukbart." Kathrine spurte deg ikke om hva hun skal bruke! - Hvis du har problemer med å lese spørsmålet hennes så synes jeg du skulle finne deg et annet forum, eller en annen tråd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fnutt Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hei Kathrine. Jeg har nå kikket på siden din og har også kjørt den via Frontpage, og jeg kan se at du har gjort alt riktig; hovedframen har du kalt "hoved" og linkene har du gitt target="hoved". Når du kjører den i "forhåndsvisning" i Frontpage så fungerer den også fint. Jeg tror at det er www.geocities.com som er problemet til at det ikke fungerer som det skal. Kanskje du kan teste siden ut på www.1go.dk (gratis for små 5MB sider). I "Normal" visning, høyreklikk et eller annet sted og velg "Rammeegenskaper". Klikk på "Rammeside" og ta bort "hukken" ved "Vis rammer". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 "Hvis noen spør meg om hva de skal bruke, så sier jeg at Frontpage er noe møkk, og at Dreamweaver er brukbart." Kathrine spurte deg ikke om hva hun skal bruke! - Hvis du har problemer med å lese spørsmålet hennes så synes jeg du skulle finne deg et annet forum, eller en annen tråd. "Kathrine spurte deg ikke om hva hun skal bruke!" Dette skrev hun: Kan jeg bruke Dreamweaver/Frontpage når jeg skal bruke PHP? Og jeg svarte på det med en abefaling. "Hvis du har problemer med å lese spørsmålet hennes så synes jeg du skulle finne deg et annet forum, eller en annen tråd." Er det noe galt med deg? Klarer du ikke å holde deg saklig uten å bli personlig? Jeg foreslår at _du_ peller deg ut og blir voksen før du skriver en linje til her. Maken til drittunge - også i Data forumet, da. "............................" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fnutt Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 "Kathrine spurte deg ikke om hva hun skal bruke!" Dette skrev hun: Kan jeg bruke Dreamweaver/Frontpage når jeg skal bruke PHP? Og jeg svarte på det med en abefaling. "Hvis du har problemer med å lese spørsmålet hennes så synes jeg du skulle finne deg et annet forum, eller en annen tråd." Er det noe galt med deg? Klarer du ikke å holde deg saklig uten å bli personlig? Jeg foreslår at _du_ peller deg ut og blir voksen før du skriver en linje til her. Maken til drittunge - også i Data forumet, da. "............................" *haha* - det er da tydelig å se at det er _DEG_ som oppfører seg som en drittunge så slutt å spamme spørsmålet og forsøk heller å hjelpe Kathrine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 *haha* - det er da tydelig å se at det er _DEG_ som oppfører seg som en drittunge så slutt å spamme spørsmålet og forsøk heller å hjelpe Kathrine. "*haha* - det er da tydelig å se at det er _DEG_ som oppfører seg som en" Hvor da? Ærlig talt - når du reagerer på en meningsyting og en anbefaling av programvare med å be meg holde meg unna tråden og forumet, da kaller jeg en spade for en spade. Se litt på det du skriver, og du burde skjønne hvor dumt det er. Hva i all verden får deg til å ta det personlig at jeg omtaler Frontpage som noe møkk? Og hva i all verden gir deg rett til å be meg holde meg unna tråden fordi jeg er uenig med deg når det gjelder programvare? DET er å oppføre seg som en drittunge. En voksen person ville sagt "jeg er ikke enig i din mening om Frontpage", og ikke begynnt å prate tull om at jeg ikke hjelper trådstarteren. Vedkommende fikk svar på spørsmålet, og en abefaling av programvare. Så langt var denne tråden helt grei og ferdig, til du plutselig kommer ravende inn og begynner å krangle om programvarepreferanser. Og nå har jeg ikke tenkt å fylle denne tråden med mer tull - dette er ikke et krangleforum. "............................" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fnutt Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 "*haha* - det er da tydelig å se at det er _DEG_ som oppfører seg som en" Hvor da? Ærlig talt - når du reagerer på en meningsyting og en anbefaling av programvare med å be meg holde meg unna tråden og forumet, da kaller jeg en spade for en spade. Se litt på det du skriver, og du burde skjønne hvor dumt det er. Hva i all verden får deg til å ta det personlig at jeg omtaler Frontpage som noe møkk? Og hva i all verden gir deg rett til å be meg holde meg unna tråden fordi jeg er uenig med deg når det gjelder programvare? DET er å oppføre seg som en drittunge. En voksen person ville sagt "jeg er ikke enig i din mening om Frontpage", og ikke begynnt å prate tull om at jeg ikke hjelper trådstarteren. Vedkommende fikk svar på spørsmålet, og en abefaling av programvare. Så langt var denne tråden helt grei og ferdig, til du plutselig kommer ravende inn og begynner å krangle om programvarepreferanser. Og nå har jeg ikke tenkt å fylle denne tråden med mer tull - dette er ikke et krangleforum. "............................" Sitat Prozak: "Og nå har jeg ikke tenkt å fylle denne tråden med mer tull". - Fint at du iallefall innrømmer at du prater tull. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.