Gå til innhold

psykologibok


Gjest Smarte-Petter

Anbefalte innlegg

Gjest Smarte-Petter

hei, jeg leter etter en god bok i sykdomspsykologi jeg, men aner ikke hvilke som er gode.

er ikke psykologistudent, dette er en fritidsinteresse jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melancholy

Rådet for psykisk helse har nok en del gode tips om bøker.

Selv leste jeg en bok om depresjon av en svensk psykiater i fjor.

Den heter:

Depression - en vanlig sjukdom og er skrevet av Danuta Wasserman

Jeg synes den var veldig god. Tok for seg det meste om depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarte-Petter

Rådet for psykisk helse har nok en del gode tips om bøker.

Selv leste jeg en bok om depresjon av en svensk psykiater i fjor.

Den heter:

Depression - en vanlig sjukdom og er skrevet av Danuta Wasserman

Jeg synes den var veldig god. Tok for seg det meste om depresjoner.

takk for svaret.

men jeg ville ha en som tok for seg psykiske lidelser generelt jeg.

aner ikke hva som feiler meg, så da kan jeg jo ikke begynne å lese om depresjoner, for da er det mulig jeg begynner å tro jeg er deprimert uten at jeg er det.

må ha en som gir meg innsikt i "alle muligheter" (om de virkelig er avdekket eller ikke høres urimelig ut, men det er verdt et forsøk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarlett_78

takk for svaret.

men jeg ville ha en som tok for seg psykiske lidelser generelt jeg.

aner ikke hva som feiler meg, så da kan jeg jo ikke begynne å lese om depresjoner, for da er det mulig jeg begynner å tro jeg er deprimert uten at jeg er det.

må ha en som gir meg innsikt i "alle muligheter" (om de virkelig er avdekket eller ikke høres urimelig ut, men det er verdt et forsøk).

Prøv "Lærebok i psykiatri" av Malt, Retterstøl og Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melancholy

takk for svaret.

men jeg ville ha en som tok for seg psykiske lidelser generelt jeg.

aner ikke hva som feiler meg, så da kan jeg jo ikke begynne å lese om depresjoner, for da er det mulig jeg begynner å tro jeg er deprimert uten at jeg er det.

må ha en som gir meg innsikt i "alle muligheter" (om de virkelig er avdekket eller ikke høres urimelig ut, men det er verdt et forsøk).

Selvdiagnose er ganske dumt. Ser nok av det her på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline28

Siden de forskjellige psykiske lidelsene er mange og ofte svært forskjellige er det få bøker som "dekker over" alle... Er det noen spesielle temaer du er mer interessert i enn andre, er det lettere å finne aktuelle bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

takk for svaret.

men jeg ville ha en som tok for seg psykiske lidelser generelt jeg.

aner ikke hva som feiler meg, så da kan jeg jo ikke begynne å lese om depresjoner, for da er det mulig jeg begynner å tro jeg er deprimert uten at jeg er det.

må ha en som gir meg innsikt i "alle muligheter" (om de virkelig er avdekket eller ikke høres urimelig ut, men det er verdt et forsøk).

Det nytter ikke å skulle lese seg til hva som feiler en.

Det blir som med medisinstudentene: Når man leser om hjernesvulst, kjenner man ekstra godt etter, og ganske riktig: det presser i hodet. Man kommer også på at man har vært litt svimmel i det siste, og at det har flimret for øynene. Den ene armen har også vært litt rar. Definitivt hjernesvulst.

Hvis du har skikkelige plager gjør du nok best i å gå til legen din og fortelle om dem.. du kan selvsagt spørre folk her inne, men hvis du har som mål å kurere deg selv må jeg nok skuffe deg med at det for mange typer problemstillinger er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

En psykologibok er nok ikke det du er ute etter, men en bok i psykiatri.

Du kan lese i Johan Cullberg sin, men den beste er den som blir omtalt lenger nede. Men ikke bruk det til selvdiagnostisering:) Det er ikke det de er skrevet som.

Vh bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarte-Petter

En psykologibok er nok ikke det du er ute etter, men en bok i psykiatri.

Du kan lese i Johan Cullberg sin, men den beste er den som blir omtalt lenger nede. Men ikke bruk det til selvdiagnostisering:) Det er ikke det de er skrevet som.

Vh bugge

Jeg er ikke opptatt av behandling etc, jeg er kun opptatt av "sjelens mekanikk", og særlig når den er utsatt for usunne fenomen og blir unormal.

Var derfor jeg skrev psykologi, men jeg har kanskje misforstått innholdet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg er ikke opptatt av behandling etc, jeg er kun opptatt av "sjelens mekanikk", og særlig når den er utsatt for usunne fenomen og blir unormal.

Var derfor jeg skrev psykologi, men jeg har kanskje misforstått innholdet her?

hei!

Jeg har lest svært lite psykologi. Når jeg har bladd igjennom en slik bok, synes jeg den virker litt tørr og kjedelig. Men det er meg.

Hva er hukommelse? Læring? Personligheten osv. Emnene er interessante, men bøkene er for meg kjedelige:)

Utviklingspsykologi finnes det jo mange bøker om. Kanskje er det det du er mest interessert i? Det finnes sikkert mange bøker om utviklingspsykologi som tar for seg hva som kan være årsaken til at det går "galt". Har ingen gode eksempler på bøker dessverre.

Eller er det mer om personlighetstyper, narsissime, dyssosiale personligheter ol. Sistnevnte finnes mye av i psykiatribøker.

bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarte-Petter

hei!

Jeg har lest svært lite psykologi. Når jeg har bladd igjennom en slik bok, synes jeg den virker litt tørr og kjedelig. Men det er meg.

Hva er hukommelse? Læring? Personligheten osv. Emnene er interessante, men bøkene er for meg kjedelige:)

Utviklingspsykologi finnes det jo mange bøker om. Kanskje er det det du er mest interessert i? Det finnes sikkert mange bøker om utviklingspsykologi som tar for seg hva som kan være årsaken til at det går "galt". Har ingen gode eksempler på bøker dessverre.

Eller er det mer om personlighetstyper, narsissime, dyssosiale personligheter ol. Sistnevnte finnes mye av i psykiatribøker.

bugge

Ja, er mest personlighetstypene jeg er interessert i... og spesielt hvorfor de blir nettopp slik... men ikke narsisisme og asosialitet; tenkte mer på unnvikende og schizoide personligheter.

Utviklingspsykologi ja, det er nok det rette ordet på hva jeg leter etter =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarte-Petter

hei!

Jeg har lest svært lite psykologi. Når jeg har bladd igjennom en slik bok, synes jeg den virker litt tørr og kjedelig. Men det er meg.

Hva er hukommelse? Læring? Personligheten osv. Emnene er interessante, men bøkene er for meg kjedelige:)

Utviklingspsykologi finnes det jo mange bøker om. Kanskje er det det du er mest interessert i? Det finnes sikkert mange bøker om utviklingspsykologi som tar for seg hva som kan være årsaken til at det går "galt". Har ingen gode eksempler på bøker dessverre.

Eller er det mer om personlighetstyper, narsissime, dyssosiale personligheter ol. Sistnevnte finnes mye av i psykiatribøker.

bugge

Åja, jeg leste litt fort jeg. Hehe.

Det jeg er interessert i er utviklingen av unormale personligheter.

Blir vel den psykiatriboken på meg da, kanskje?

Eller kanskje en egen bok om personlighetsforstyrrelser... hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Ja, er mest personlighetstypene jeg er interessert i... og spesielt hvorfor de blir nettopp slik... men ikke narsisisme og asosialitet; tenkte mer på unnvikende og schizoide personligheter.

Utviklingspsykologi ja, det er nok det rette ordet på hva jeg leter etter =)

Da tipper jeg du vil finne mye i en psykiatribok. Der er det så vidt jeg kan huske en del om utv. psykologi, og du finner alle personlighetstyper og forstyrrelser. Nå er det slik at en må være forberedt på å kjenne seg igjen i de fleste personlighetstypene, de beskriver jo et mangfold som vi alle er en del av.

Men jeg er enig i at det er interessant.

Jeg var 14 år første gang jeg drog ut KRINGLENs psykiatribok.(datidens guru)

Min far tok den fra meg etter noen dager etter at jeg ropte til ham" "Pappa,sjekk her da, det ser ut til at jeg er grensepsykotisk"!

Det var jeg slett ikke, og har ikke vært siden, men spennende syntes jeg denne store boken var.

Ja, jeg har nok hatt litt sære leseinteresser:) Romantikk, Hjerterevyen og Kringlens psykiatribok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...