Gå til innhold

Depresjon eller b12-mangel?


Gjest økt_kunnskap

Anbefalte innlegg

Gjest økt_kunnskap

Hei,

I høst fikk jeg kostatert at jeg har b12-mangel. Har siden da tatt regelmessig b-12 tilskudd, og forige blodprøve viste at verdien nå er normal (for høy). Problemet er at jeg fortsatt er like sliten og uten energi. Jeg kommer meg nesten ikke opp om morgenen, og føler meg aldri uthvilt når jeg våkner. Jeg orker nesten ikke trene (noe jeg normalt synes er helt topp), men "tvinger" meg til det. Jeg er dessuten mye mindre sammen med venner enn vanligvis er og i det store og hele er jeg ikke i det humøret jeg skulle ønske. Dette har vedvart i en del mnd nå, og nå er jeg for å si det mildt sagt lei av å ikke har krefter og humør til noe.

Så jeg lurer på om jeg nå har fått en depresjon, eller om dette kan være ettervirkning av b-12 mangelen? Jeg er 30 år og uten barn, så jeg kan i hvert falll ikke skylde på alderen eller en altfor stressende hverdag.

Jeg trenger noen tips på hvordan jeg skal få energien og humøret tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smarte-Petter

kan hende du egentlig ikke føler at det riktige for deg er å være med de samme gamle venninnene hele tiden, trene etter den samme musikken hele tiden...

det er slik folk blir deprimerte, de gjør ting de egentlig ikke vil...

så føler de at de MÅ jo gjøre det, så blir de enda mer deprimerte, fordi de får dårlig samvittighet...

da er det noe i livet ditt som ikke stemmer.

på tide å revurdere din livssituasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest martinus25

Spørsmål til deg:

Har du kroppslige plager

i tillegg til lite energi

og dårlig humør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg hadde det som deg. I løpet av noen år mistet jeg interessen for å trene, lese, strikke og sy/brodere noe jeg elsket. Jeg var alltid veldig aktiv.

Det viste seg at jeg gikk mot lavt stoffskifte og depresjon. Hva som utløste hva vet jeg ikke den dag i dag. Jeg har også lavt B-12. Nå fire år etter at jeg begynte med medisin kan jeg si at jeg er veldig bra. (Har fått konstatert at jeg er bipolar også.)

Det jeg egentlig vil frem til er at du bør teste stoffskiftet ditt. Du skal ikke gi deg om du får vite at du ligger innenfor grensen. Få vite verdiene dine og gå inn på sidene til http://www.stoffskifte.org/d og les hva som står der. Dersom du er i nedre skift, altså så vidt innenfor.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vesla67

kan hende du egentlig ikke føler at det riktige for deg er å være med de samme gamle venninnene hele tiden, trene etter den samme musikken hele tiden...

det er slik folk blir deprimerte, de gjør ting de egentlig ikke vil...

så føler de at de MÅ jo gjøre det, så blir de enda mer deprimerte, fordi de får dårlig samvittighet...

da er det noe i livet ditt som ikke stemmer.

på tide å revurdere din livssituasjon!

For du har selvfølgelig sjekket ferritin og blodprosent og slikt? Det gir jo også slike symptomer. Det gjør også utbrendthet, kronisk , utmattelsessyndrom osv...

Og selvfølgelig depresjoner som ble nevnt her...Og en hel masse annet...

Syns du bør sørge for skikkelig oppfølging/ utredning av legen din så lenge du ikke blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økt_kunnskap

Spørsmål til deg:

Har du kroppslige plager

i tillegg til lite energi

og dårlig humør?

Hei,

Nei, jeg har ingen fysiske kroppslige plager. I perioder med masse jobbing, og det skjer jo i ny og ned, har jeg veldig vonde skuldre og nakke. For tiden er skuldrene mine faktisk ganske ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...