Mr Kahn Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Retorikken svikter deg når du tyr til vendinger som "vi snakker om umælende, rettsløse spebarn...". Det er grep man bruker når faktisk argumentasjon glimrer med sitt fravær. Ingen er født rettsløs i Norge ( i utg.pkt), og ingen barn kan uansett velge foreldre. De fleste er prisgitt den mammaen de popper ut av og den eventuelle pappaen som maktesløs er vitne til naturens under. Det er jo ikke akkurat noen garanti for en god oppvekst at man må bo med sine biologiske foreldre. Det er jo bare å ta en titt i avisen en fritt valgt dag for å konstatere det faktumet, og vi skal jo ikke glemme mørketallene ifm familieterror av ulik alvorlighetsgrad som foregår i vårt stolte kongerike - uten at en eneste skinkerytter eller flatbanker er involvert. Og før sikringen går: alle heteroforeldre er ikke barnemishandlere og familieterrorister, men det finnes altså ingen garantier for at barn får en god oppvekst på grunn av sine foreldres seksuelle legning. "Ingen er født rettsløs i Norge ( i utg.pkt), og ingen barn kan uansett velge foreldre." Et barn blir sannelige rettløst når det skal plasseres hos et par av samme kjønn, ene og alene for å tilfredsstille homsenes egoisme, som forøvrig synes å være grenseløs. Adopsjonsbarn kan ikke velge forldre, men normale mennesker kan velge for dem. Alt annet tullprat kan du ta med deg dit du får gehør for det. Og før du føler trang til å bli enda mer nedlatende, det er nok av barn - som du selv påpeker - som ikke er garantert noen trygg og god oppvekst. Ikke tale om at å plassere unger borti et "hjem" med to avvikere kan bøte på den trenden. 0 Siter
favn Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/4725912.html Noen høyrefolk tør å si hva de mener til tross for finansministerens legning. Jøss, for en tufs. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Litt sjokkert selv! Trodde flertallet hadde kommet lenger. Men det vil gå fremover, det tror jeg. Bare se på den fine ungdommen :-) 0 Siter
favn Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Hele saken som Høyre snakker om handler om å gi homofile rett til å bli VURDERT som adopitivforeldre - så jeg tror ikke det komme til å gjelde så fryktelig mange. Dessuten vil ikke landene som sender barna godta det. Det er i grunn en "ikke-sak" som blir hauset opp til noe stort og vanskelig. Jeg kunne godt vokst opp hos Blomster-Finn - kul han Ja, ikke sant? Det virker som om mange tror at alle homser med et slag skal kuppe ungene våre. Dette handler helt riktig som du sier om retten til å bli vurdert som adoptivforeldre. Og som skribentene på herværende adopsjonsforum kan signere på, er det nåløyet temmelig trangt. I praksis vil retten til adopsjon for homofile antagelig stort sett handle om at partneren til en forelder kan kalle seg far på papiret også. Jeg ser ingen prinsippielle grunner til at ikke foreldre kan være av samme kjønn. I et (kanskje) større perspektiv, finner jeg det imidlertid svært interessant at menneskets kjønn er så viktig i vurderingen av... så mye. De sosiale kjønnene er STORE faktorer i nær sagt enhver diskurs. Og hvorfra kommer angsten for homofil kjærlighet? Hva er det for noe rart? *** Det var underlig og ironisk å lese om disse guttetenåringene (med oppr fra Afrikas horn, tror jeg) som levet og åndet i et intenst guttefellesskap - men som hatet homser og sannelig ville banke sin beste venn om han skulle tilstå noe så uhyrlig. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Hele saken som Høyre snakker om handler om å gi homofile rett til å bli VURDERT som adopitivforeldre - så jeg tror ikke det komme til å gjelde så fryktelig mange. Dessuten vil ikke landene som sender barna godta det. Det er i grunn en "ikke-sak" som blir hauset opp til noe stort og vanskelig. Jeg kunne godt vokst opp hos Blomster-Finn - kul han Du har tatt poenget, ser jeg. :-) Ingen, enten de er homofile eller ikke har noen som helst rett til å få adoptere. Pr dato er det ingen av giverlandene som aksepterer homofile søkerpar. I Kina f.eks må enslige underskrive på at de ikke er homofile for å få adoptere derfra. Likevel, å si at homofile ikke skal få adoptere barn fordi de er homofile syns jeg blir for tåpelig, de kan være like gode omsorgspersoner som andre. Adoptivforeldre vurderes individuelt ut fra flere kriterier. Men foreløpig er det hele uansett uaktuelt uansett hva loven i Norge måtte si om dette. Personlig syns jeg alle mennesker i Norge skal ha samme rettigheter etter norsk lov da mennesker har samme verdi uansett f.eks seksuell legning. Andre lands lover har vi ingen innvirkning på, og det må vi bare akseptere. Som lærer har jeg hatt elever som har vokst opp sammen med lesbiske mødre med samboere uten at de har blitt mobbet av den grunn. Hva som gjør at unger blir mobbet er vanskelig å forutse, livet er fullt av potensielle "farer" sånn sett. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Vi er jo enige i denne saken, men likevel vil jeg bare påpeke at jeg syns det blir meningsløst å snakke om hva som er "naturlig" - det er da mye unaturlig ved mennesket, som faktisk er ganske bra. du sa jo feks nettopp i stad at dyr ikke tenkte eller hadde følelser slik mennesket hadde - i den sammenhengen må det da være bra å ikke være en del av naturen. jeg nevnte mobbing, og det er et bra argument. men det finnes ett til, som kanskje er bedre. uten en forelder med motsatt kjønn vil vel ikke barnet utvikle noe normalt forhold til det motsatte kjønn? eller hva tror du? om det ikke gjør det, kan det jo lett få store problemer etterhvert. "uten en forelder med motsatt kjønn vil vel ikke barnet utvikle noe normalt forhold til det motsatte kjønn?" Foreldre med "motsatt kjønn" får homofile barn, så da holder vel ikke helt dette argumentet? Jeg kjenner homofile som aldri har, så vidt de visste, møtt andre homofile før de var godt voksne. Så smitteeffekten kan ikke være overhengende stor :-) Når f.eks enslige får adoptere så blir det lagt veldig stor vekt på nettverket rundt den enslige søkeren. Er den enslige kvinne, så blir det vektlagt at hun har menn i sin omganskrets som kan være mannlige forbilder for eventuelle barn. Jeg vil derfor tippe at det ville føre til negativ vurdering om to homofile menn som sammen ville adoptere kun omgås andre homofile menn. Tvert imot vil jeg tro det ville legges stor vekt på at det finnes kvinner i omgangskretsen som kan stå for den kvinnelige delen av oppdragelsen, og at ikke alle de omgås er homofile. Homofile søkere skal _vurderes_, og som for enslige søkere kommer nok lista til å ligge temmelig høyt for godkjenning. 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Du har tatt poenget, ser jeg. :-) Ingen, enten de er homofile eller ikke har noen som helst rett til å få adoptere. Pr dato er det ingen av giverlandene som aksepterer homofile søkerpar. I Kina f.eks må enslige underskrive på at de ikke er homofile for å få adoptere derfra. Likevel, å si at homofile ikke skal få adoptere barn fordi de er homofile syns jeg blir for tåpelig, de kan være like gode omsorgspersoner som andre. Adoptivforeldre vurderes individuelt ut fra flere kriterier. Men foreløpig er det hele uansett uaktuelt uansett hva loven i Norge måtte si om dette. Personlig syns jeg alle mennesker i Norge skal ha samme rettigheter etter norsk lov da mennesker har samme verdi uansett f.eks seksuell legning. Andre lands lover har vi ingen innvirkning på, og det må vi bare akseptere. Som lærer har jeg hatt elever som har vokst opp sammen med lesbiske mødre med samboere uten at de har blitt mobbet av den grunn. Hva som gjør at unger blir mobbet er vanskelig å forutse, livet er fullt av potensielle "farer" sånn sett. De barna som har vokst opp med en lesbisk mor, er ikke adoptert og den andre "moren" er stemor. Syns i grunn det kan være sånn med de som skal adoptere jeg. En mor og en stemor, eller en far og en stefar. Det har jeg skrevet om her før -bare en juridisk bagatell :-) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 De barna som har vokst opp med en lesbisk mor, er ikke adoptert og den andre "moren" er stemor. Syns i grunn det kan være sånn med de som skal adoptere jeg. En mor og en stemor, eller en far og en stefar. Det har jeg skrevet om her før -bare en juridisk bagatell :-) Vel, det har du jo rett i. På den annen side gjelder det juridiske rettigheter barna har i forhold til de omsorgspersonene de vokser opp med. Foreldres samboere gir ikke rett til arv fra vedkommende, f.eks, mens en adoptivforelder automatisk gir deg arverett. Hva hvis den biologiske forelderen dør under barnets oppvekst f.eks., hva gjør man da? 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Du har tatt poenget, ser jeg. :-) Ingen, enten de er homofile eller ikke har noen som helst rett til å få adoptere. Pr dato er det ingen av giverlandene som aksepterer homofile søkerpar. I Kina f.eks må enslige underskrive på at de ikke er homofile for å få adoptere derfra. Likevel, å si at homofile ikke skal få adoptere barn fordi de er homofile syns jeg blir for tåpelig, de kan være like gode omsorgspersoner som andre. Adoptivforeldre vurderes individuelt ut fra flere kriterier. Men foreløpig er det hele uansett uaktuelt uansett hva loven i Norge måtte si om dette. Personlig syns jeg alle mennesker i Norge skal ha samme rettigheter etter norsk lov da mennesker har samme verdi uansett f.eks seksuell legning. Andre lands lover har vi ingen innvirkning på, og det må vi bare akseptere. Som lærer har jeg hatt elever som har vokst opp sammen med lesbiske mødre med samboere uten at de har blitt mobbet av den grunn. Hva som gjør at unger blir mobbet er vanskelig å forutse, livet er fullt av potensielle "farer" sånn sett. Jeg hører ikke hjemme på dette forumet men har et spørsmål likevel. Hva kommer det av at i USA får alle adoptere uansett legning, funksjonshemming osv? De tar med seg en erstatning på hentereisa dersom adopsjonslandet ikke tillater den slags adopsjon og så går det helt greit. 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Vel, det har du jo rett i. På den annen side gjelder det juridiske rettigheter barna har i forhold til de omsorgspersonene de vokser opp med. Foreldres samboere gir ikke rett til arv fra vedkommende, f.eks, mens en adoptivforelder automatisk gir deg arverett. Hva hvis den biologiske forelderen dør under barnets oppvekst f.eks., hva gjør man da? Det gjelder jo mange det! Min eks bor sammen med en enke og hennes barn. Om hun dør - så bor de igjen hos en stefar. Ingenting er anderledes, trist ja - men ikke en unik situasjon. Jeg regner da med at de kan velge å bo hos stefar - om de ønsker det -eller så må de bo hos morens familie. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 De fleste får nok barn fordi de tror de blir lykkelige av det. Her er vel ikke homofile noe anderledes enn andre mennesker... Om de setter sine egne behov eller barnets fremst under dets oppvekst har vel ingenting å gjøre med om de er homofile av legning eller ikke, homofile er ikke noe mindre moralske enn andre... Men om det er sunt å ha homofile som foreldre eller ikke, der er jeg ikke helt sikker. man ville sikkert blitt mye mobbet/utestengt i barndommen, og alle vet vel hvor uheldig det kan være... Det finnes flere undersøkelser på barn med homofile foreldre, både fra Sverige og England (og en liten tenåringsstudie fra Norge, så vidt jeg husker). Ingen av dem tyder på at barn av homofile foreldre er mer utsatt for mobbing enn sine jevnaldrende. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Du har tatt poenget, ser jeg. :-) Ingen, enten de er homofile eller ikke har noen som helst rett til å få adoptere. Pr dato er det ingen av giverlandene som aksepterer homofile søkerpar. I Kina f.eks må enslige underskrive på at de ikke er homofile for å få adoptere derfra. Likevel, å si at homofile ikke skal få adoptere barn fordi de er homofile syns jeg blir for tåpelig, de kan være like gode omsorgspersoner som andre. Adoptivforeldre vurderes individuelt ut fra flere kriterier. Men foreløpig er det hele uansett uaktuelt uansett hva loven i Norge måtte si om dette. Personlig syns jeg alle mennesker i Norge skal ha samme rettigheter etter norsk lov da mennesker har samme verdi uansett f.eks seksuell legning. Andre lands lover har vi ingen innvirkning på, og det må vi bare akseptere. Som lærer har jeg hatt elever som har vokst opp sammen med lesbiske mødre med samboere uten at de har blitt mobbet av den grunn. Hva som gjør at unger blir mobbet er vanskelig å forutse, livet er fullt av potensielle "farer" sånn sett. Godt innlegg. 0 Siter
Gjest Smarte-Petter Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Det finnes flere undersøkelser på barn med homofile foreldre, både fra Sverige og England (og en liten tenåringsstudie fra Norge, så vidt jeg husker). Ingen av dem tyder på at barn av homofile foreldre er mer utsatt for mobbing enn sine jevnaldrende. Tipper rapporten sier lite om hva som skjer når barnet har TO homofile foreldre, som bor sammen. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Tipper rapporten sier lite om hva som skjer når barnet har TO homofile foreldre, som bor sammen. Kanskje jeg var litt uklar: Det dreier seg om barn med foreldre som lever i et homofilt samliv. 0 Siter
Gjest Smarte-Petter Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Kanskje jeg var litt uklar: Det dreier seg om barn med foreldre som lever i et homofilt samliv. Javel... 0 Siter
Gjest Brynhild Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Det gjelder jo mange det! Min eks bor sammen med en enke og hennes barn. Om hun dør - så bor de igjen hos en stefar. Ingenting er anderledes, trist ja - men ikke en unik situasjon. Jeg regner da med at de kan velge å bo hos stefar - om de ønsker det -eller så må de bo hos morens familie. De kan ikke velge. Hvis stefar ønsker omsorgen, må han søke om dette, og barnevernet blir automatisk involvert. Barna er da foreldreløse, og myndigheten ser seg om etter en passende fosterfamilie. Om det blir stefar, noen i morens familie eller fremmede er slett ikke gitt på forhånd. Som enslig fosterforelder må man vise veldig god egnethet. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Jeg hører ikke hjemme på dette forumet men har et spørsmål likevel. Hva kommer det av at i USA får alle adoptere uansett legning, funksjonshemming osv? De tar med seg en erstatning på hentereisa dersom adopsjonslandet ikke tillater den slags adopsjon og så går det helt greit. De har vel en mindre streng lovgivning enn vi har her i Norge. Selvfølgelig kan sikkert en homofil søke som enslig i Norge og glatt skrive under på at vedkommende ikke er homofil før søknaden går til Kina, men vedkommende gjør da noe ulovlig. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Jeg hører ikke hjemme på dette forumet men har et spørsmål likevel. Hva kommer det av at i USA får alle adoptere uansett legning, funksjonshemming osv? De tar med seg en erstatning på hentereisa dersom adopsjonslandet ikke tillater den slags adopsjon og så går det helt greit. Denne tråden er ikke på Adopsjonsforumet, altså. ;-) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 Det gjelder jo mange det! Min eks bor sammen med en enke og hennes barn. Om hun dør - så bor de igjen hos en stefar. Ingenting er anderledes, trist ja - men ikke en unik situasjon. Jeg regner da med at de kan velge å bo hos stefar - om de ønsker det -eller så må de bo hos morens familie. Det at dette gjelder mange gjør ikke at jeg syns det er mer rett at man bevisst skal ta fra adoptivbarn en forelder fra starten av. 0 Siter
flisa Skrevet 10. mai 2005 Skrevet 10. mai 2005 De kan ikke velge. Hvis stefar ønsker omsorgen, må han søke om dette, og barnevernet blir automatisk involvert. Barna er da foreldreløse, og myndigheten ser seg om etter en passende fosterfamilie. Om det blir stefar, noen i morens familie eller fremmede er slett ikke gitt på forhånd. Som enslig fosterforelder må man vise veldig god egnethet. Vet det, det var ikke det som var poenget heller. Jeg tror nok de hadde "fått lov til" å bo hos stefar om så skulle være likevel. Barna er 15 og 18 år...Ingen grunn til at de skulle flytte. Tror jeg heller ingen hadde protestert så veldig over. Han kunne jo egentlig adoptert dem - men da mister de farsarven som nå er i overformynderiets varetekt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.