Gå til innhold

NHD: Når barna bruker diagnosen mot deg.


Gjest enigma36

Anbefalte innlegg

Gjest enigma36

Hva gjør man da?

Har en 16 år gammel datter som til stadighet sier at pga psykdommen min (bp2) overreagerer.

Dette kan gjelde i diskusjoner om hva slags retningslinjer vi skal ha i forhold til utetider, overnattinger og telefonbruk. Jeg sjekker alltid opp om foreldrene til den han skal overnatte hos er hjemme o.l Jeg skjønner at dette irriterer henne, men jeg vil ha en viss kontroll på hva hun foretar seg.

Hun har også en tendens til å "bo" i telefonen, og jeg har høye telefonregninger, veldig høye. Så sier jeg at hun får sitte i 10 min til, så er det stopp. Når hun da ikke hører, får hun enda en tilsnakking, og så blir jeg rett og slett forbanna.

Da er det hun skylder på psykdommen min og at jeg overreagerer.

Jeg blir lei meg, veldig lei meg, for hun trykker på noen vonde knapper inni meg, hvor jeg føler at hun "bruker" diagnosen for å få det som hun vil.

Samtidig kan jeg tenke at dette kanskje er et sunnhetstegn, men jeg vet ikke.

Her trenger jeg virkelig råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaksterk

Heisann:-)

Det høres ut som om hun prøver å manipulere deg, og trykke på knapper hun vet er sårbare. Kanskje har du gitt etter tidligere når hun har kommet med slike utsagn?

Hun er 16 og vil ha viljen sin... det er normalt. Men så er det din oppgave å ikke la deg manipulere av henne. Synes du skal stå for det du mener, og ikke la henne bruke det mot deg jeg. Høres rimelig ut det du krever.

Vis henne at du ikke tolererer den type utsagn. Stå på ditt likevel. Hev deg over det. Hun sier det sikkert fordi hun vet du blir i tvil. Ikke bli i tvil :-)

Barn/ungdommer trenger grenser som settes på en klar men bra måte.

Lykket til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Hvordan føler hun at oppveksten hennes har vært?

Forbanna - betyr det at du hyler og roper til henne og sier stygge ting? (Jeg hadde ihvertfall ikke hørt etter en forelder som hadde overreagert på min grensetesting :) Skal du sette deg i respekt tror jeg ikke det er så smart å bli sånn utagerende forbanna ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Heisann:-)

Det høres ut som om hun prøver å manipulere deg, og trykke på knapper hun vet er sårbare. Kanskje har du gitt etter tidligere når hun har kommet med slike utsagn?

Hun er 16 og vil ha viljen sin... det er normalt. Men så er det din oppgave å ikke la deg manipulere av henne. Synes du skal stå for det du mener, og ikke la henne bruke det mot deg jeg. Høres rimelig ut det du krever.

Vis henne at du ikke tolererer den type utsagn. Stå på ditt likevel. Hev deg over det. Hun sier det sikkert fordi hun vet du blir i tvil. Ikke bli i tvil :-)

Barn/ungdommer trenger grenser som settes på en klar men bra måte.

Lykket til

måtte bare legge til... :-) enig med tjohooo... hva betyr forbanna??? må sette klare grenser, men ikke hyle og skrike... :) kanskje finnes det andre måter å vise at du overhode ikke tålererer det... kanskje sette seg rolig ned og snakke om det...? ha et fast antall timer hun kan snakke i telefonen, forklare hvorfor, i fh til økonomi osv...? Forklare hva du føler når hun sier sånn og sånn, så vil hun kanskje si hva hun føler hvis du skriker til henne i sinne?

Lykke til da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette har ingenting med diagnosen din å gjøre.

Bare avvis påstanden som forsøk på manipulering. Det er dette som egentlig faller inn under det misbrukte begrepet "hersketeknikk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enigma36

Hvordan føler hun at oppveksten hennes har vært?

Forbanna - betyr det at du hyler og roper til henne og sier stygge ting? (Jeg hadde ihvertfall ikke hørt etter en forelder som hadde overreagert på min grensetesting :) Skal du sette deg i respekt tror jeg ikke det er så smart å bli sånn utagerende forbanna ihvertfall.

Jeg tror hun føler at hun har hatt det bra i oppveksten. Har iallefall fått tilbakemeldinger fra henne og de andre barna.

Jeg var en veldig tålmodig småbarnsmor, Og veldig tilstede. Jeg vet at hun og de andre barna mine har følt stor trygghet og kjærlighet fra meg. Det er ingen av de andre som slenger diagnosen midt i fjeset på meg.

Stort sett er jeg en tolmodig person. Men jeg krever mer av store barn, enn jeg gjorde når de var små. Jeg forlanger å bli behandlet som ett menneske nå, ikke bare en mor som kan tråkkes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest enigma36

Heisann:-)

Det høres ut som om hun prøver å manipulere deg, og trykke på knapper hun vet er sårbare. Kanskje har du gitt etter tidligere når hun har kommet med slike utsagn?

Hun er 16 og vil ha viljen sin... det er normalt. Men så er det din oppgave å ikke la deg manipulere av henne. Synes du skal stå for det du mener, og ikke la henne bruke det mot deg jeg. Høres rimelig ut det du krever.

Vis henne at du ikke tolererer den type utsagn. Stå på ditt likevel. Hev deg over det. Hun sier det sikkert fordi hun vet du blir i tvil. Ikke bli i tvil :-)

Barn/ungdommer trenger grenser som settes på en klar men bra måte.

Lykket til

Tusen takk:-)

Det er slik jeg prøver å takle det også.

Jeg trengte bare en bekreftelse på at jeg er rimelig mot henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enigma36

Dette har ingenting med diagnosen din å gjøre.

Bare avvis påstanden som forsøk på manipulering. Det er dette som egentlig faller inn under det misbrukte begrepet "hersketeknikk".

Takk for svar:-)

Jeg trengte den bekreftelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enigma36

måtte bare legge til... :-) enig med tjohooo... hva betyr forbanna??? må sette klare grenser, men ikke hyle og skrike... :) kanskje finnes det andre måter å vise at du overhode ikke tålererer det... kanskje sette seg rolig ned og snakke om det...? ha et fast antall timer hun kan snakke i telefonen, forklare hvorfor, i fh til økonomi osv...? Forklare hva du føler når hun sier sånn og sånn, så vil hun kanskje si hva hun føler hvis du skriker til henne i sinne?

Lykke til da:-)

Jeg skriker ikke til henne i sinne, men jeg viser at jeg er sint.

Det får hun også lov til å være, så når ting går for langt, så viser jeg det.Jeg tror ikke hun tar noen skade av det, for jeg hyler ikke ut med uvesentligheter, men holder meg til saken.

Når ungene er små, må man beherske seg mer. Men hun er på full fart inn i en verden som er mye mer nådeløs enn jeg er, og må lære seg å beherske også det at folk kan bli sinte (på en konstruktiv måte) hvis hun ikke viser respekt og lærer seg å kompromisse på en ordentlig måte.

Min datter er ikke typen som lar seg manipulere (heldigvis for det) Hun er heller ikke oppdratt til det. Og hun lever et rikt liv og deltar på elitenivå i to forskjellige idretter.

Kanskje har dette medført at hun tror hun kan få viljen sin i alt, og det går ikke verken her hjemme eller der ute.

Men takk for engasjementet, alle sammen:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Jeg skriker ikke til henne i sinne, men jeg viser at jeg er sint.

Det får hun også lov til å være, så når ting går for langt, så viser jeg det.Jeg tror ikke hun tar noen skade av det, for jeg hyler ikke ut med uvesentligheter, men holder meg til saken.

Når ungene er små, må man beherske seg mer. Men hun er på full fart inn i en verden som er mye mer nådeløs enn jeg er, og må lære seg å beherske også det at folk kan bli sinte (på en konstruktiv måte) hvis hun ikke viser respekt og lærer seg å kompromisse på en ordentlig måte.

Min datter er ikke typen som lar seg manipulere (heldigvis for det) Hun er heller ikke oppdratt til det. Og hun lever et rikt liv og deltar på elitenivå i to forskjellige idretter.

Kanskje har dette medført at hun tror hun kan få viljen sin i alt, og det går ikke verken her hjemme eller der ute.

Men takk for engasjementet, alle sammen:-))

ok:) jeg begynnte å lure pga den ene setningen:) er ikke så lett når man bare leser, og ikke ser personen og kan spørre :-)

Ha en fin dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun forsøker, som mange andre har sagt, å manipulere deg. Vil det være nyttig å konfrontere henne med nettopp dette? Prøv å virke fullstendig uanfektet om du klarer. Eller si til henne at nå blir det slik, diagnose eller ikke. Du kan jo også nevne at i så fall er de andre foreldrene like psyke de også, om det passer seg slik.

Det går an å sperre telefonen for utgående samtaler til mobil, teletorg, utland osv. Tror også det går å at en slik sperre kan oppheves midlertidig med en bestemt kode. Mener hun at hun er gammel nok til å snakke i telefonen så lenge hun vil, bør hun også være gammel nok til å betale sin egen telefonregning. Kontakt teleoperatøren for mer informasjon.

Jeg synes ikke du setter urimelige grenser. Å lære barn å ta ansvar for sitt pengeforbruk på en fornuftig måte er en stor og dyrebar gave å gi dem. Samme hvor mye de skriker opp når de ikke får det de vil, når de vil. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...