Gå til innhold

Noen som vet ang utredning ad/hd?


Katty2

Anbefalte innlegg

Var hos legen i dag spurte ang utredning ad/hd han spurte hvorfor jeg ville det osv jeg fortalte han sa at for å søke det måtte han ha flere opplysninger på meg osv mer papiere osv,jeg nevnte mor min har ett papir hvor det står jeg har hver på ppt kontoret hvor de fant ut at jeg hadde litt konsentrasjonsproblemer men dette er jo fra ungdomsskolen lenge siden han ba meg ta med dette men er det riktig at jeg skal gå rundt få tak i papirer liksom?Uff blir helt matt av dette føler jeg,hvorfor skal alt være så vanskelig?

Takker for svar,dere er til stor hjelp.Trodde ikke dette sko gjøres av legen eller meg liksom trodde det var teamet som utredet som gransket i dette?

Takker masse for svar,dere er til stor hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at legen skal kunne viderehenvise deg til en adhd-utredning, må han kunne skrive at du har symptomer som gjør det rimelig å gjennomgå en slik utredning. Adhd vil vise seg i barneårene, og derfor er det interessant hvordan omgivelsene oppfattet deg den gangen. De forholdene du beskrev i innlegget ditt i går(?) ga ikke meg noen umiddelbare assosiasjoner til adhd - og dersom du ikke har mer konkrete symptomer som er forenelige med adhd, så skjønner jeg at legen ikke synes det er så lett å viderehenvise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mulig for deg og tenke gjennom konkrete situasjoner/ opplevelser som gjør at du vil bli utredet for ADHD?

Mye lettere for legen om du har en solid begrunnelse for ditt ønske, slik at han kan se det hele fra et bredere perspektiv enn kun det han se foran seg i legetimen din.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mulig for deg og tenke gjennom konkrete situasjoner/ opplevelser som gjør at du vil bli utredet for ADHD?

Mye lettere for legen om du har en solid begrunnelse for ditt ønske, slik at han kan se det hele fra et bredere perspektiv enn kun det han se foran seg i legetimen din.

lykke til

Har hatt ekstra undervisning på skolen helt siden barneskolen og i alle år gikk til og med ett innledende gr.kurs før gr.kurs for å forbedre karakterene mine,var stille og rolig på skolen sjenert jente med dårlige karakterer,hjemme var jeg en jente som alltid sko ha det som jeg ville samme hva min mor visste ikke helt hva hun sko gjøre men prøvde å ta meg men jeg fikk somregel viljen min tilslutt pga jeg ble så sint,forbannet,lei osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Har hatt ekstra undervisning på skolen helt siden barneskolen og i alle år gikk til og med ett innledende gr.kurs før gr.kurs for å forbedre karakterene mine,var stille og rolig på skolen sjenert jente med dårlige karakterer,hjemme var jeg en jente som alltid sko ha det som jeg ville samme hva min mor visste ikke helt hva hun sko gjøre men prøvde å ta meg men jeg fikk somregel viljen min tilslutt pga jeg ble så sint,forbannet,lei osv.

Om du har hatt ekstra undervisning på skolen i alle år, så har vel det en årsak. Kanskje du skulle be om å få kopi av mappen din fra skolen, eller kanskje du må henvende deg til grunnskolekontoret for å få det.

Du kan også ta kontakt med PPT og be om kopi av mappen som de har på deg, kanskje finnes det mer enn det papiret din mor fikk. som til eksempel raporter etter testing, og annet.

Det kan jo være opplysninger i begge disse mappene som er relevant for saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En kan ikke stille diagnosen ADHD uten å ha klare opplysninger om hvordan du var i førskolealder og på barneskolen. De to sikreste kildene er foreldre og lærere. Det hører alltid med i en utredning at en innhenter slike opplysninger.

For meg høres det helt usannsynlig ut at du har ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn-V

En kan ikke stille diagnosen ADHD uten å ha klare opplysninger om hvordan du var i førskolealder og på barneskolen. De to sikreste kildene er foreldre og lærere. Det hører alltid med i en utredning at en innhenter slike opplysninger.

For meg høres det helt usannsynlig ut at du har ADHD.

Jeg er en voksen mann på 44år som fikk diagnosen adhd-mild type i voksen alder. Prosessen var veldig lang, tok ca. 1,5 - 2år før jeg fikk medisiner. Bruker ritalin med god virkning. Har også bipolar 2 som også en god del av adhd`folk har som tilleggsvansker. For å få henvisning til spesialist bør man ha klare fakta og komme med. Det finnes mange sider på nettet som forklarer symptomnene, så man kan jo begynne der for å se om man kjenner seg igjen. For mitt vedkommende så gikk skolegang og det meste av karrieren rett i dass. Før i tiden så var det ingenting som het adhd. Man ble bare stemplet som vanskelig, bråkmaker etc. Mitt råd er sjekk ¨på adhd foreningen sine sider om symptomer etc. Det finnes mange grader av adhd så det skade nu ikke å sjekke opp ting før man går til legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett forslag er: Forlang henvisning til Barne og ungdomspsykiatrien, de kan hjelpe deg med dette. Konsentrasjonsproblemer behøver ikke å bety adhd. adhd er veldig mye annerledes hos jenter enn gutter. Sjekk adhd foreningen sine nettsider. Der står det mye nyttig! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Jeg er en voksen mann på 44år som fikk diagnosen adhd-mild type i voksen alder. Prosessen var veldig lang, tok ca. 1,5 - 2år før jeg fikk medisiner. Bruker ritalin med god virkning. Har også bipolar 2 som også en god del av adhd`folk har som tilleggsvansker. For å få henvisning til spesialist bør man ha klare fakta og komme med. Det finnes mange sider på nettet som forklarer symptomnene, så man kan jo begynne der for å se om man kjenner seg igjen. For mitt vedkommende så gikk skolegang og det meste av karrieren rett i dass. Før i tiden så var det ingenting som het adhd. Man ble bare stemplet som vanskelig, bråkmaker etc. Mitt råd er sjekk ¨på adhd foreningen sine sider om symptomer etc. Det finnes mange grader av adhd så det skade nu ikke å sjekke opp ting før man går til legen

Hei! Jeg har et spm. til deg. Jeg fikk først diagnosen ADHD, så diagnosen uspes.bipolar lidelse. Da trodde psykiateren (som aldri har utredet ADHD før på voksne kvinner), at jeg kun hadde det siste. Når jeg ble behandlet med Ritalin ble jeg skikkelig dårlig. Tvangstankene kom tilbake for fullt, sov nesten hele døgnet, full av angst og svært eksistensielle tanker. Har vært deprimert fra jeg var veldig liten i perioder. (innlagt to ganger som 15 og 18 åring pga. dette.)

Sluttet etter et år med Ritalin. Begynte med Aurorix og lamictal. Klarer å holde meg våken hele dagen nå dersom jeg er mye i bevegelse. Er ikke deprimert, men har alle ADHD symptomer tilbake! Hva kommer dette av? Er dette også ADHD med stemningslidelse tror du? Altså depresjonen kamuflerer ADHD'en og når dep. er behandlet synes jo virkelig ADHD symptomene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...