Gå til innhold

Attføring

Gjest Ikke nick på dette spørsmålet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver her jeg!

Hei!

Jeg går på attføring, og har tenkt meg en uke til syden i juni, jeg skal få en legeattest på at det er bra for meg å dra da.

Jeg begynner forhåpentligvis på skolen til høsten, men akkurat nå gjør jeg ingenting.

Er det noen andre på attføring som har fått beholde attføringspengene selv om dere reiser en uke til syden?

Var det "kranglete" å få det?

Håper at noen kan svare meg!

mvh

Gjest Saigon
Skrevet

Når du går på attføring har du rett på ferie. Si i fra til aetat når du har tenkt å ta ut din ferie så ordner det seg.

Skrevet

Når du går på attføring har du rett på ferie. Si i fra til aetat når du har tenkt å ta ut din ferie så ordner det seg.

Finnes ikke rett til ferie på attføring, med mindre det er naturlig pause i tiltaket (som f.eks skoleferie).

Som krav for å få attføringsytelser må man være meldt arbeidsledig og kunne ta i mot arbeid på kort varsel (selv om det i praksis ikke skjer at aetat kommanderer en med skolegang som opplegg til å ta jobb i ferien).

Det er man ikke dersom man reiser på ferie til utlandet.

Jeg hadde ikke meldt fra, og reist på ferie - dersom det var i en "naturlig pause i tiltaket".

Skrevet

Finnes ikke rett til ferie på attføring, med mindre det er naturlig pause i tiltaket (som f.eks skoleferie).

Som krav for å få attføringsytelser må man være meldt arbeidsledig og kunne ta i mot arbeid på kort varsel (selv om det i praksis ikke skjer at aetat kommanderer en med skolegang som opplegg til å ta jobb i ferien).

Jeg hadde ikke meldt fra, og reist på ferie - dersom det var i en "naturlig pause i tiltaket".

Tenkte jeg skulle henvise til denne paragrafen:

"§ 11-3. Opphold i Norge eller i utlandet

Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet oppholder seg i Norge.

Et medlem som oppholder seg i utlandet, har likevel rett til ytelser dersom vedkommende gjennomgår yrkesrettet attføring i utlandet.

Et medlem som oppholder seg i utlandet i en begrenset periode, kan også ellers få ytelser etter dette kapitlet dersom utenlandsoppholdet ikke vil forlenge eller vanskeliggjøre attføringen."

Sammen med en legeerklæring.

Er det ikke kjipt hvis det skulle bli oppdaget, er redd for å miste retten til hele Attføringsopplegget.

mvh

Skrevet

Tenkte jeg skulle henvise til denne paragrafen:

"§ 11-3. Opphold i Norge eller i utlandet

Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet oppholder seg i Norge.

Et medlem som oppholder seg i utlandet, har likevel rett til ytelser dersom vedkommende gjennomgår yrkesrettet attføring i utlandet.

Et medlem som oppholder seg i utlandet i en begrenset periode, kan også ellers få ytelser etter dette kapitlet dersom utenlandsoppholdet ikke vil forlenge eller vanskeliggjøre attføringen."

Sammen med en legeerklæring.

Er det ikke kjipt hvis det skulle bli oppdaget, er redd for å miste retten til hele Attføringsopplegget.

mvh

Da det ble diskutert før jeg begynte attføringen var det underliggende at jeg mistet ytelsene dersom jeg reiste ut av landet, og fikk dem tilbake når jeg kom tilbake.

Med mindre jeg hadde reist fra en arbeidsplass uten tillatelse e.l.

Men ser jo også at de opplysninger jeg fikk om at jeg ikke kan reise til utlandet når jeg uansett har sommerferie (naturlig pause) fordi jeg må være klar til å ta arbeid når som helst, egentlig ikke stemmer etter den paragrafen, siden jeg da ikke ville laget vanskeligheter for opplegget.

Skrevet

Du behøve ikke å opplyse om alt, det er bare å reise, hvordan skal aetat finne ut om du har vært i syden en uke? Har du meldeplikt på kontoret? Bare reis!

Skrevet

Når man går på attføring så gjøe man det fordi man kan skifte yrke f.eks ved nedsatt arbeidsevne, eller fysiske forutsetninger etc. Man trenger ikke å ta arbeid i attføringsperioden. Det er bare tull. Går man på skole eller arbeidstrening så er det vel en grunn for det:

Skrevet

Når man går på attføring så gjøe man det fordi man kan skifte yrke f.eks ved nedsatt arbeidsevne, eller fysiske forutsetninger etc. Man trenger ikke å ta arbeid i attføringsperioden. Det er bare tull. Går man på skole eller arbeidstrening så er det vel en grunn for det:

I bunn og grunn kan de enhver tid som helst de finner jobb som passer til deg ta deg ut av attføringsopplegget.

Men det skjer selvfølgelig ikke at man ikke får fullføre.

Det er dog en grunn til at du må stå meldt arbeidsledig når du er på attføring.

Skrevet

På trygdekontoret var de i hvert fall veldig greie med meg da jeg gikk sykemeldt et år. Jeg var i utlandet to ganger, den ene gangen i bryllup, den andre gangen fordi legen mente jeg trengte sol, varme og ro. Jeg søkte om å få utbetalt sykepenger under utenlandsopphold, og la ved erklæring fra legen. Tror imidlertid det kan avhenge litt av saksbehandler. Og nå var som nevnt dette i en sykemeldingsperiode. Men det burde jo ikke gjelde noe annet skjønn for attføring - hvis legen din mener du har godt av dette. Jeg ville søkt - du slapper så mye bedre av når du vet du har ditt på det tørre.

• 2 uker senere...
Gjest printa
Skrevet

Du! Mulig jeg ikke har fulgt med i timen her altså.

Men du behøver ikke si noe som helst, om du har tenkt deg til syden. Fyll ut kortene dine, og la noen du kjenner poste dem for deg, når du er på ferie.

Om du ikke gjør noenting nå, så kan du vel alltids trenge en tur til varmen. Glem henvisning til lovverk ol. Det kan du ta etterpå, men det blir neppe aktuelt.

*lykke til da*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...